Gå til innhold

Falske profeter: hva gjør DEG til en kristen?

Gjest Slettet-Te1rPH

Anbefalte innlegg

Skrevet
Krig og fred skrev (22 timer siden):

Jesus var en jødisk kjetter. Muhammed var en kristen kjetter. Luther var en katolsk kjetter. 

All religion er menneskeskapt løgn. 

Hvordan forklarer du da at tilnærmet alle kulturer gjennom alle tider har hatt og har en eller annen form for religion ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (7 minutter siden):

Hvordan forklarer du da at tilnærmet alle kulturer gjennom alle tider har hatt og har en eller annen form for religion ?

Det kan da forklares på mange vis, jeg ser ikke helt hvordan det at vi har hatt en eller annen form for religion i lang tid motbeviser det at religion gjerne er fundert på lite annet en manglende kunnskap, mytologi og misforståelser. 

Noen vil se på de første religionene som et første steg mot å forstå hvordan verden fungerer, tenkte opp hypoteser som aldri er blitt bevist, men som noen enda tror på, merkelig nok. Det er mange forklaringer for religion, men hvilken er riktig? 

• Liker 3
Skrevet
Gjest Slettet-Te1rPH skrev (På 13.9.2025 den 22.40):

Vi lever i en tid der snodige folk plutselig blir "kristne", slik som Andrew Tate og Jordan Peterson.

En spesielt bemerkelsesverdig historie om slike som plutselig omvender seg til å bli kristne, er Nicky Cruz.
Leste for mange år siden en bok om han, den var ganske interessang lesning. 

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (På 22.11.2025 den 7.00):

Jesus, som jo hevdet han var Messias til tross for at han ikke oppfylte en enste av Messias-profetiene og kom med egne profetier om endetiden, som viste seg å være direkte feil. 

Hvilke profetier er det han ikke har oppfylt?

Født i Betlehem

• Mika 5:2 – Messias skal komme fra Betlehem.
    Oppfylt: Matteus 2 og Lukas 2 sier Jesus ble født der

Av Davids slekt

• 2. Sam 7:12–16 / Jes 11:1 – Messias skal være Davids etterkommer.
    → NT framhever Jesu slektsregister (Matt 1, Luk 3).

Helbreder syke, gir syn til blinde

• Jesaja 35:5–6 – De blinde skal se, lamme gå.
    → Jesus gjør nettopp dette i evangeliene (f.eks. Matt 11:4–5).

Den lidende tjener

• Jesaja 52:13–53:12 – En skikkelse som lider, forkastes og bærer folkets synd.
    → Teksten er sentral i kristen forståelse av Jesu korsfestelse.

Forrådt av en venn for 30 sølvstykker

• Sakarja 11:12–13 – 30 sølvstykker kastet i Herrens hus.
    → Judas forrådelse (Matt 26:15; 27:3–10).

Skrifter kan inneholde feil, men det viktigste kan vi lese i vår historie og resultatet av Jesu misjon. I dag verdens største religion.

Var han ikke en Messias??

Begge ordene Messias og Kristus betyr «den salvede». Og Jesus ble salvet ved å få olje over hodet slik f.eks Aron ble (2.Mos 29,7)

I oldtidens Israel ble viktige personer salvet med olje som et tegn på at de var innviet av Gud til en spesiell oppgave. Særlig:

• Konger (som Jehu, Saul og David)
  • Prester (Som blant andre Aron)
  • I noen tilfeller profeter (Som blant andre Elisa)

Messias betydde opprinnelig ganske enkelt en person som er utvalgt/innviet av Gud.

I tillegg omfatter salving innvielse i det som kalles Guds lys og det gjelder alle som er født på ny og har fått DHÅ. Det er en åndsdåp som også Jesus fikk etter at han først var døpt ved vann i Jordan elven. De er opplyst og salvet av Guds levende lys. (1.Joh 2.20-2.Kor1,21)

Det er jo liten tvil om at Jesus hadde noe for seg. 2,3 milliarder mennesker tror på han 2000 år etter hans død. Det er intet mindre enn kanskje vår histories største bragd.

• Liker 1
Skrevet
Nixy skrev (43 minutter siden):

Født i Betlehem

Du kan ikke bruke bibelen som dokumentasjon for bibelen, det kalles sirkel argumentasjon, både påstanden og beviset er samme kilde, det er lite troverdig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takke for et ordentlig svar @Nixy, det står respekt av å faktisk vise til Bibelvers og deres sammenheng, selv om jeg (som du ser av svarene mine under), mener du faller i den vanlige kristne fella å plukke enkelt-setninger helt ut av sin sammenheng,  når sammenhengen viser at det handler om noe helt annet. 

Nixy skrev (4 timer siden):

Hvilke profetier er det han ikke har oppfylt?

Født i Betlehem

Her faller du jo rett i fella med å plukke ut en halv setning som passer, helt ut fra sin sammenheng, og ignorere alt som ikke passer. Å komme fra Betlehem er jo oppfylt av hundre-tusener av mennesker. Men Mika 5 sier jo bl.a. at han skal være hersker over Israel at folk skal få bo trygt, at han skal slå tilbake en invasjon av assyrere og knuse deres våpen. Ikke noe av dette skjedde, så Mika 5 er ikke oppfylt.

Når det gjelder Matteus og Lukas, så har de helt forskjellige historier som er innbyrdes inkompatible og beviselig historisk feil begge to, men selv om man ser bort fra det og antar Jesus ble født i Betlehem, så oppfylte han ikke Mika 5.

Av Davids slekt

• 2. Sam 7:12–16 / Jes 11:1 – Messias skal være Davids etterkommer.
    → NT framhever Jesu slektsregister (Matt 1, Luk 3).

David hadde flere titalls koner, så alle jøder var antagelig etterkommer av David - så nok en gang plukket du en helt triviell ting ut fra sammenhengen. 

Sam 7:12-16 sier at Messias skal trygge Davids kongetrone til evig tid og at når denne Messias gjør noe som er ondt, skal Gud straffe ham med stokk og slag fra mennesker, og ikke noe av dette ble oppfylt av Jesus, som aldri satt på Davids trone og aldri gjorde noe ondt. Når det gjelder Jesaia ser jeg ikke hva du henviser til.

Og ja, NT framhever Jesu slektregister i Matt og Luk, og nok en gang er disse to inkompatible og beviselig historisk feil, i tillegg til at Matteus har inkludert en gren som GT sier at etterkommerne etter aldri skal sitte på Davids trone.

Men nei, Jesus oppfylt ikke Sam 7:12-16, bare muligens en halv setning du tok ut fra resten av profetien.

Helbreder syke, gir syn til blinde

• Jesaja 35:5–6 – De blinde skal se, lamme gå.
    → Jesus gjør nettopp dette i evangeliene (f.eks. Matt 11:4–5).

Jeg kan ikke se noe i Jesaia 35 som tyder på at dette handler om Messias (eller Jesus), kan du? Teksten, sier jo at dette er reparering Gud gjør etter å ha straffet Israelerne. Hva i teksten mener du viser til Messias?

Den lidende tjener

• Jesaja 52:13–53:12 – En skikkelse som lider, forkastes og bærer folkets synd.
    → Teksten er sentral i kristen forståelse av Jesu korsfestelse.

Den lidende tjener er Israels folk. Dette sies tydelig opp gjennom hele andre Jesaia (40-55), som handler om Israels lidelser under erobringen av og eksil i Babylon, og endelig frigjøringen derfra. Du kan begynne fra starten og ikke nok en gang plukke den ene setningen som passer, ut av sammenheng. Se f.eks. 41:8-9: "Men du, Israel, min tjener, Jakob som jeg har utvalgt…"

Det er ingenting i teksten som antyder at dette handler om Messias.

At kristne velger å i ettertid tolke profetier som ikke handler om Messias, til å egentlig være om Messias/Jesus ved å plukke enkeltsetninger ut av sin sammenheng er jo akkurat det jeg beskylder dere for, noe du nok en gang bekrefter.

Forrådt av en venn for 30 sølvstykker

• Sakarja 11:12–13 – 30 sølvstykker kastet i Herrens hus.
    → Judas forrådelse (Matt 26:15; 27:3–10).

Dette handler da heller ikke om Messias, og er ikke en gang en profeti, men en fortelling om hvor misfornøyd Sakarja er med Israels folk, at han kaster lønnen sin som en protest. Teksten sier jo:

"Og jeg tok de tretti sølvstykkene og kastet dem inn i Herrens hus, i skattkammeret. 14 Så knekket jeg den andre staven, Enighet, for å bryte brorskapet mellom Juda og Israel."

Nok en gang plukker du en setning ut fra sin sammenheng for at det skal passe sånn halvveis, men selv med en setning mer av sammenhengen ser du at det ikke handler om Messias, og ikke passer i historien om Judas.

I oldtidens Israel ble viktige personer salvet med olje som et tegn på at de var innviet av Gud til en spesiell oppgave. Særlig:

• Konger (som Jehu, Saul og David)
  • Prester (Som blant andre Aron)
  • I noen tilfeller profeter (Som blant andre Elisa)

Jesus var aldri verken Konge eller Prest i Israel, så han var aldri en Messias. GT hadde klare profetier om at Messias skulle være en konge som satt på Davids trone, sørget for at det skulle være kjøtt- og korn-ofre i offerovnene, vant kriger over Israels fiender, samlet Israelerne og sørget for deres trygghet.

Ikke noe av dette skjedde, noe som naturlig nok er årsaken til at de som faktisk bryr seg om disse tekstene (Jødiske skriftlærde) ikke godtar at Jesus er Messias.

Det er jo liten tvil om at Jesus hadde noe for seg. 2,3 milliarder mennesker tror på han 2000 år etter hans død. Det er intet mindre enn kanskje vår histories største bragd.

Og hvor mange tror på Muhammed, etter langt kortere tid? Du mener ikke seriøst at dette er et bevis for at historiene om han er sann?

Jeg fortsetter gjerne diskusjonen med deg @Nixy, i så fall utfordrer jeg deg til å plukke ut en profeti, begrunne hvorfor den handler om Messias og hvorfor den passer på Jesus. Og hvis du mener kun en setning passer, bør du begrunne hvorfor den ikke skal ses i sammenheng med kapitlet den står i, men handler om noe annet enn resten. 

Gjør du dette, tror jeg du vil finne ut, som meg, at antallet oppfylte Messias-profetier er null. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Du kan ikke bruke bibelen som dokumentasjon for bibelen, det kalles sirkel argumentasjon, både påstanden og beviset er samme kilde, det er lite troverdig.

Nå var det jeg som la opp til det, ved å hevde at selv om vi godtar historiene i evangeliene, så oppfylte ikke Jesus en eneste av Messias-profetiene fra GT, noe jeg kan begrunne (se over).  Så da er det innenfor å forsøke å vise at historiene i evangeliene viser oppfyllelse av Messias-profetier fra GT.

At flesteparten av historiene i evangeliene mest sannsynlig ikke er sanne, og at det feks er sterke historiske bevis mot begge fødselsvistoriene, er en annen ting. Viktig, men ikke for @Nixy sitt svar til meg. 

Endret av Capitan Fracassa
Skrevet
skaftetryne32 skrev (På 23.11.2025 den 5.55):

Du er bare nok en dude som har formet en religion etter egne behov, det har jeg skjønt, jeg skjønner at du gjør det nå, lager din personlige religion, og påstår at du er en av få som har forstått den, no shit. 

Det er atskillig flere av din type, de som forstår alt, og skjønner alle ANDRE. Du burde starte med å forstå deg selv. 

Skrevet
Klote skrev (11 minutter siden):

Det er atskillig flere av din type, de som forstår alt, og skjønner alle ANDRE.

Å jeg er ofte tydelig på  at jeg ikke vet alt, hva med deg? For igjen så driver du å skriver hva jeg forstår eller ikke forstår, jeg lurer på hvor du får disse tankene fra? 

Klote skrev (13 minutter siden):

Du burde starte med å forstå deg selv. 

Det er vel best om du gjør det for meg, den allvitende klote har svarene ikke sant? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...