oppdager Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Karltorbj skrev (42 minutter siden): Jeg var 17 aar gammel og jeg og en kompis, havnet paa en busstur, med bare gamlinger, ned til Oesterrike. 😁 Hva kaller dere Pippi Langstroempe, paa ditt spraak? Roeros er vernet av Unesco. Hehe, bussreise med bare gamlinger høres morsomt ut – da går det vel i sakte tempo, med matpakke og termos på hvert stopp 😅 Når det gjelder Pippi: på tysk heter hun faktisk Pippi Langstrumpf – altså nesten helt ordrett oversatt fra Pippi Langstrømpe. Forresten, jeg har sett serien Hjem til jul, som jo delvis er spilt inn i Røros – det så veldig koselig ut der! 1
oppdager Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Karltorbj skrev (14 minutter siden): Jeg var en uke, der oppe, paa den tiden. Moerkt hele doegnet, anbefales ikke. Det eneste blir aa oppleve nordlyset, det er jo noe. Etter denne opplevelsen, forstaar jeg at nordlendingene, har behov for aa ta solarium, som terapi. For oss fra Sentral-Europa virker mørketiden nesten litt mystisk. Samtidig skjønner jeg godt at det kanskje ikke er så fint når det faktisk er mørkt og kaldt hele døgnet. Likevel kunne jeg tenke meg å oppleve det en gang, i hvert fall noen dager. Kanskje jeg kunne få se nordlys også – det har vi jo ikke her i Østerrike. Hos oss er vinterdagene korte, men vi har fortsatt 8–9 timer med dagslys.
leticia Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Sovna skrev (3 timer siden): Jeg reiste til Trømsø for lenge siden rundt juletider for å oppleve litt kulde, snø og god julestemning. Det funka ikke i det hele tatt. Ikke én eneste snøflekk, bare sildrende pisslunket regn som rant rundt i gatene. Med sånt vær holder selv julenissen seg innendørs. Dro hjem et par dager før tida. Min erfaring også 😆 (men jeg var der pga idrettsarrangement, så litt vanskelig å bare dra før tiden).
oppdager Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Høres ut som nordlyset er den eneste redningen i Tromsø på vinteren 😅
Karltorbj Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) oppdager skrev (30 minutter siden): For oss fra Sentral-Europa virker mørketiden nesten litt mystisk. Samtidig skjønner jeg godt at det kanskje ikke er så fint når det faktisk er mørkt og kaldt hele døgnet. Likevel kunne jeg tenke meg å oppleve det en gang, i hvert fall noen dager. Kanskje jeg kunne få se nordlys også – det har vi jo ikke her i Østerrike. Hos oss er vinterdagene korte, men vi har fortsatt 8–9 timer med dagslys. Ja for all del, Tromsoe har mye aa tilby ogsaa. Det mest spennende og kjekkeste museumet, jeg har vaert paa, Polarmuseumet, ligger der. En havfisketur, tror jeg, maa vaere mulig, paa den tiden, kanskje? Naar jeg var der, fikk jeg se litt nordlys, men de sa jo, "du skulle ha vaert her i forrige uke, da danset det skikkelig". Men det virker som du er klar over at dere, kan vaere uheldige aa komme da, det ikke skjer. Endret 7 timer siden av Karltorbj
Karltorbj Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) https://torsvag.no/no/ Endret 6 timer siden av Karltorbj
oppdager Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Karltorbj skrev (1 time siden): Ja for all del, Tromsoe har mye aa tilby ogsaa. Det mest spennende og kjekkeste museumet, jeg har vaert paa, Polarmuseumet, ligger der. En havfisketur, tror jeg, maa vaere mulig, paa den tiden, kanskje? Naar jeg var der, fikk jeg se litt nordlys, men de sa jo, "du skulle ha vaert her i forrige uke, da danset det skikkelig". Men det virker som du er klar over at dere, kan vaere uheldige aa komme da, det ikke skjer. Hehe, ja – det hører vel alltid med at noen sier «du skulle ha vært her i forrige uke» 😅 Tusen takk for lenken også! Havfisketur høres faktisk veldig spennende ut, det kunne jeg virkelig tenke meg å prøve en gang. Og ja, jeg vet at nordlys ikke er noen selvfølge. Jeg kjenner folk som bestilte en egen fototur til nord for å se nordlys, men de hadde to uker med bare skyer og fikk ikke sett noe som helst.
Karltorbj Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) oppdager skrev (18 minutter siden): Hehe, ja – det hører vel alltid med at noen sier «du skulle ha vært her i forrige uke» 😅 Tusen takk for lenken også! Havfisketur høres faktisk veldig spennende ut, det kunne jeg virkelig tenke meg å prøve en gang. Og ja, jeg vet at nordlys ikke er noen selvfølge. Jeg kjenner folk som bestilte en egen fototur til nord for å se nordlys, men de hadde to uker med bare skyer og fikk ikke sett noe som helst. Sendte en melding til plassen, jeg anbefalte og fikk til svar at det var aapent for overnatting, den tiden, men ikke fiske. Men hele aaret, ligger det, baater med guide, paa kaien, som tilbyr turer, slik som denne,https://www.visittromso.no/no/fiske-og-fjordcruise-hermes-ii og denne, https://www.visittromso.no/no/vinterfiske-privat-tur, eller vil dere proeve dere paa isfiske, https://www.visittromso.no/no/vinterfiske-privat-tur. Virket som isfiske, var veldig dyrt. men det er gruppepris. Maa vel vaere billigere med et to personer? Virker som jeg tok feil. Jeg faar nesten lyst til aa reise opp dit, selv jeg. 😀 Endret 5 timer siden av Karltorbj
oppdager Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Karltorbj skrev (2 timer siden): Sendte en melding til plassen, jeg anbefalte og fikk til svar at det var aapent for overnatting, den tiden, men ikke fiske. Men hele aaret, ligger det, baater med guide, paa kaien, som tilbyr turer, slik som denne,https://www.visittromso.no/no/fiske-og-fjordcruise-hermes-ii og denne, https://www.visittromso.no/no/vinterfiske-privat-tur, eller vil dere proeve dere paa isfiske, https://www.visittromso.no/no/vinterfiske-privat-tur. Virket som isfiske, var veldig dyrt. men det er gruppepris. Maa vel vaere billigere med et to personer? Virker som jeg tok feil. Jeg faar nesten lyst til aa reise opp dit, selv jeg. 😀 Så utrolig hyggelig at du til og med sjekket opp dette for oss – tusen takk! 🙌 Der var det mange interessante forslag. Nå fikk jeg jo virkelig lyst til å prøve fisking selv Kanskje vi møtes på isfiske en dag ;D Jeg tror faktisk jeg kan reise dit flere ganger uten at det blir kjedelig 1
Karltorbj Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) oppdager skrev (1 time siden): Så utrolig hyggelig at du til og med sjekket opp dette for oss – tusen takk! 🙌 Der var det mange interessante forslag. Nå fikk jeg jo virkelig lyst til å prøve fisking selv Kanskje vi møtes på isfiske en dag ;D Jeg tror faktisk jeg kan reise dit flere ganger uten at det blir kjedelig Bare hyggelig og husk, det finnes ikke daarlig vaer, bare daarlige klaer. Kommer dere til Rogaland, en eller annen gang, maa dere komme innom, paa en kopp kaffe og kanel i svingene. 🙂 👍 Lykke til! Endret 2 timer siden av Karltorbj
robertaas Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden oppdager skrev (4 timer siden): Høres ut som nordlyset er den eneste redningen i Tromsø på vinteren 😅 Nordlys er på ingen måte garantert. Det krever både spesiell solaktivitet og klar himmel. Det siste er det lite av på kysten om vinteren. Det er nordlysturer fra Tromsø hvor de kjører deg inn i innlandet på jakt etter nordlys. Du får kanskje se litt grønnfarge gjennom et hull i en sky med forsikring om at det er nordlys, men de store panoramaene av nordlys over hele horisonten som du har sett på nettet vil du neppe oppleve. Jeg har vokst opp i Nord-Norge og det var ikke hvert år at man kunne se noe slikt.
Karltorbj Skrevet 27 minutter siden Skrevet 27 minutter siden Kom paa en ting. Haaper vi faar en tilbakemelding, paa hva det ble til og kanskje et lite reisebrev i januar, paa hvordan dere hadde det.🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå