Gjest 051c4...1f0 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Hei, Etter Brexit, er det fritt frem og ansette briter? Spør i forhold til norsk sokkel, da det er veldig mye internasjonal arbeidskraft på norsk sokkel. Etter de forlot EU/EØS, skjønner jeg det som at vi ikke har fri flyt av arbeidskraft lenger. Står likevel arbeidsgivere fritt frem til og ansette hvem de vil, eller må de velge kompetanse innad i EU/EØS? Anonymous poster hash: 051c4...1f0
halnes1 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Gjest 051c4...1f0 skrev (9 minutter siden): Hei, Etter Brexit, er det fritt frem og ansette briter? Spør i forhold til norsk sokkel, da det er veldig mye internasjonal arbeidskraft på norsk sokkel. Etter de forlot EU/EØS, skjønner jeg det som at vi ikke har fri flyt av arbeidskraft lenger. Står likevel arbeidsgivere fritt frem til og ansette hvem de vil, eller må de velge kompetanse innad i EU/EØS? Anonymous poster hash: 051c4...1f0 For å arbeide i Norge som tredjelandsstatsborger (utenfor EU/EØS) må du ha en oppholdstillatelse for arbeid. Denne er som regel avhengig av et konkret jobbtilbud fra en norsk arbeidsgiver
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Gjest 051c4...1f0 skrev (13 minutter siden): Hei, Etter Brexit, er det fritt frem og ansette briter? Spør i forhold til norsk sokkel, da det er veldig mye internasjonal arbeidskraft på norsk sokkel. Etter de forlot EU/EØS, skjønner jeg det som at vi ikke har fri flyt av arbeidskraft lenger. Står likevel arbeidsgivere fritt frem til og ansette hvem de vil, eller må de velge kompetanse innad i EU/EØS? Anonymous poster hash: 051c4...1f0 På norsk sokkel er det vell vanlig som utlending å jobbe på sokkelen og så reise hjem til hjemlandet i friperioden. Samt være ansatt i hjemlandet.
Gjest 051c4...1f0 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Hvor de er ansatt varierer, men for denne tråden tar vi utgangspunkt i at de er ansatte i norge. Grunnen til at jeg spør er at jeg ser færre og færre nordmenn igjen i avdelingene som jobber offshore. Arbeidsgiver argumenterer med at de ikke finner lokal arbeidskraft, samtidig kjenner jeg mange nordmenn på land som gjerne vil ut. Nå vet jeg at det er fri flyt av arbeidskraft innad i EØS. Men hva sier lovverket om å ansette f.eks en filipiner i stedet for nordmann? Er det fritt frem, eller kan man først ansette noen fra utenom EØS hvis man ikke finner lokal arbeidskraft? Anonymous poster hash: 051c4...1f0
Gavekort Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden For høykompetanseyrker så er det vanligvis ikke noe problem å hente utenlandsk arbeidskraft.
Gjest 051c4...1f0 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Gavekort, vet du hvor dette er regulert? Ser med skrekk og gru på en oljebransje som er virkelig på tur ned. Utlendinger kjenner ikke sine rettigheter, og er i større grad villig til og la seg utnytte enn nordmenn. Dette ser store internasjonale selskaper som gradvis får større kontroll fra utlandet over norsk arbeidsmarked. Anonymous poster hash: 051c4...1f0
Jarmo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Arbeidstillatelse for andre nasjonaliteter: Ikke-EØS borgere som vil jobbe i Norge må søke om en egen arbeidstillatelse fra norske myndigheter, spesielt for å dokumentere at man er en kvalifisert arbeidstaker.
Krig og fred Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 6 hours ago, Guest 051c4...1f0 said: Grunnen til at jeg spør er at jeg ser færre og færre nordmenn igjen i avdelingene som jobber offshore. Arbeidsgiver argumenterer med at de ikke finner lokal arbeidskraft, samtidig kjenner jeg mange nordmenn på land som gjerne vil ut. Anonymous poster hash: 051c4...1f0 Sosial dumping.
Gjest 051c4...1f0 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jarmo skrev (45 minutter siden): Arbeidstillatelse for andre nasjonaliteter: Ikke-EØS borgere som vil jobbe i Norge må søke om en egen arbeidstillatelse fra norske myndigheter, spesielt for å dokumentere at man er en kvalifisert arbeidstaker. Ok, Jeg ser fra en del andre land at arbeidsgivere må dokumentere at de ikke finner kompetent arbeidskraft innen eget marked. Men jeg kan ikke finne noe lignende for norge. Synes det er synd og se utviklingen på norsk sektor. Flere og flere utlendinger. Jeg har forsåvidt ikke noe imot utlendinger, men jeg har bitt meg merke i at de ikke har samme interessen i fagforeningsarbeid og dra lasset sammen. samtidig hvor de tar med seg en kultur hvor ledere har veldig mye makt. Noe som igjen fører til at de er veldig redde for og snakke ut om kritikkverdige forhold. Anonymous poster hash: 051c4...1f0
Herr Brun Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden For briter som ikke allerede var i riket før 31.12.2020 gjelder samme regler som tredjelandsborgere ellers. Da trengs det oppholdstillatelse for å jobbe på fast innretning på norsk sokkel, men ikke på flytende innretning. Hvorvidt det er kurant å få dette for de stillingene vi her snakker om aner jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå