Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 23:4 skrev (Akkurat nå): Ser den, men jeg ville da vært bedre en ingenting ! Som faktisk blir resultatet av voldsom underbemanning. Og jo snappe opp at noe er alvorlig galt kan et oppegående menneske gjøre ! Og så varsle noen med kompetanse. Ingen ? Alt bare glir ned i sluken, også pasienten. Du kunne nok avlastet pleiere ved å hjelpe til med måltider, skifte på senga som er tilsølt av blod og svette når pleiere steller eller dusjer pasienten, sittet med urolige pasienter som skal ha fastvakt, ta alarmer etc.
23:4 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Tussi skrev (Akkurat nå): Du kunne nok avlastet pleiere ved å hjelpe til med måltider, skifte på senga som er tilsølt av blod og svette når pleiere steller eller dusjer pasienten, sittet med urolige pasienter som skal ha fastvakt, ta alarmer etc. Akkurat ! Men mitt poeng er at det er mer en nok sykepleiere i Norge ! Det flommer over av de Det tragiske er at de jobber alle andre steder en i helsevesenet, og på de rette stedene i helsevesenet. Og selvfølgelig det er underbetaling kombinert med alt for stort arbeidspress som er årsaken. Betal litt bedre og organiser avdelinger slik at arbeidsdagen blir gjenomførbart uten at man blir utslitt eller sykemeldt og store deler av problemet er borte. I stedet finner de som styrer Norge på 1000 andre bortforklaringer. 2
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 23:4 skrev (1 minutt siden): Akkurat ! Men mitt poeng er at det er mer en nok sykepleiere i Norge ! Det flommer over av de Det tragiske er at de jobber alle andre steder en i helsevesenet, og på de rette stedene i helsevesenet. Og selvfølgelig det er underbetaling kombinert med alt for stort arbeidspress som er årsaken. Betal litt bedre og organiser avdelinger slik at arbeidsdagen blir gjenomførbart uten at man blir utslitt eller sykemeldt og store deler av problemet er borte. I stedet finner de som styrer Norge på 1000 andre bortforklaringer. Nå skal det sies at sykepleierne gjorde en massiv feil da de skviste ut helsefagarbeiderne eller hjelpepleerne fra sykehusene. Generell pleie er et hovedområde for dem og oss, men vi trenger at de tar seg av det, slik at vi kan gjøre det vi trengs til, og så må de få avlastning fra det man ikke må være utdannet for å gjøre. man trenger f eks langt færre sykepleiere på sykehjem hvis vi får fokusere på det vi må gjøre, og da er det kanskje flere sykepleiere som vil jobbe der også. Og da er det flere tilgjengelig på sykehusene
Vokteren Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Tussi skrev (23 minutter siden): Nå skal det sies at sykepleierne gjorde en massiv feil da de skviste ut helsefagarbeiderne eller hjelpepleerne fra sykehusene. Generell pleie er et hovedområde for dem og oss, men vi trenger at de tar seg av det, slik at vi kan gjøre det vi trengs til, og så må de få avlastning fra det man ikke må være utdannet for å gjøre. man trenger f eks langt færre sykepleiere på sykehjem hvis vi får fokusere på det vi må gjøre, og da er det kanskje flere sykepleiere som vil jobbe der også. Og da er det flere tilgjengelig på sykehusene Profesjonskamp har vært en hodepine for helsevesenet i mange år og hierarkiet mellom leger, sykepleiere og hjelpepleiere eksisterer fortsatt. Når man i tillegg lager kostbare og ressurskrevende datasystemer som er ustabile og lite brukervennlige, blir stormen perfekt.
leifeinar Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Husker vi fikk spørsmål på en eksamen, "hva er en sykepleiers oppgaver på et sykehjem" rett svar var så og si allt fra å tømme oppvaskmasking til smertpumper 🙂 allt for mange tidstyver slik som yrket er blitt i dagens Norge. En dansk vikar sa hun for det meste følte seg som en sekretær og brukte mye av dagen på å ringe rundt og organisere. 1
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden leifeinar skrev (4 minutter siden): Husker vi fikk spørsmål på en eksamen, "hva er en sykepleiers oppgaver på et sykehjem" rett svar var så og si allt fra å tømme oppvaskmasking til smertpumper 🙂 allt for mange tidstyver slik som yrket er blitt i dagens Norge. En dansk vikar sa hun for det meste følte seg som en sekretær og brukte mye av dagen på å ringe rundt og organisere. Ja, mange av de sykepleierne som kommer til Norge får sjokk over arbeidsoppgavene. Litt bedre arbeidsfordeling så hadde man unngått titalls millioner i vikarbyråutgifter, og fast ansatte hadde hatt lyst å være der også 1
Vokteren Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden leifeinar skrev (7 minutter siden): Husker vi fikk spørsmål på en eksamen, "hva er en sykepleiers oppgaver på et sykehjem" rett svar var så og si allt fra å tømme oppvaskmasking til smertpumper 🙂 allt for mange tidstyver slik som yrket er blitt i dagens Norge. En dansk vikar sa hun for det meste følte seg som en sekretær og brukte mye av dagen på å ringe rundt og organisere. «Utfyllingsoppgaver» har dessverre blitt mote på mange arbeidsplasser. Arbeidsplasser som fungerer kun pga god gammeldags pliktfølelse hos en lojal kjerne. Beslutningstagere med bare BI, glatt snakketøy og kort fartstid har fått for mye makt….
herzeleid Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tussi skrev (1 time siden): Nå skal det sies at sykepleierne gjorde en massiv feil da de skviste ut helsefagarbeiderne eller hjelpepleerne fra sykehusene. Generell pleie er et hovedområde for dem og oss, men vi trenger at de tar seg av det, slik at vi kan gjøre det vi trengs til, og så må de få avlastning fra det man ikke må være utdannet for å gjøre. man trenger f eks langt færre sykepleiere på sykehjem hvis vi får fokusere på det vi må gjøre, og da er det kanskje flere sykepleiere som vil jobbe der også. Og da er det flere tilgjengelig på sykehusene Jeg tror dette er et ekstremt viktig poeng, for sykepleierne (eller deres representanter) virker å ha lurt seg selv når de skviser ut alle ‘under’ seg, for så å klage over å måtte utføre de ‘enkle’ oppgavene og og for lav lønn. Tanken var kanskje at man skulle få mer forhandlingsmakt når en økte ‘kjøttvekta’, men jeg tror resultatet er at en blir en for stor og ‘på gulvet’ gruppe til at det lar seg gjøre å lønne så veldig mye høyere. Jeg tror en kunne hatt mye å hente på større grad av differensiering av utdannelser og roller for å avlaste sykepleierne og sørge for at de ble en mindre andel som kunne fokusere på sine kjerneoppgaver. Når sykepleierforbundet klager over høye antall sykepleiervakter som dekkes av ufaglærte kan man lure på om litt av problemet er at en setter sykepleiere til å gjøre ting andre kunne løst. 1
halnes1 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden herzeleid skrev (8 minutter siden): Jeg tror dette er et ekstremt viktig poeng, for sykepleierne (eller deres representanter) virker å ha lurt seg selv når de skviser ut alle ‘under’ seg, for så å klage over å måtte utføre de ‘enkle’ oppgavene og og for lav lønn. Tanken var kanskje at man skulle få mer forhandlingsmakt når en økte ‘kjøttvekta’, men jeg tror resultatet er at en blir en for stor og ‘på gulvet’ gruppe til at det lar seg gjøre å lønne så veldig mye høyere. Jeg tror en kunne hatt mye å hente på større grad av differensiering av utdannelser og roller for å avlaste sykepleierne og sørge for at de ble en mindre andel som kunne fokusere på sine kjerneoppgaver. Når sykepleierforbundet klager over høye antall sykepleiervakter som dekkes av ufaglærte kan man lure på om litt av problemet er at en setter sykepleiere til å gjøre ting andre kunne løst. Er rart å se at noen bruker den største ressursen Norge trenger som en syndebukk. I steden for å se fakta fra de som jobber der, og fra de som har erfaring som pasient når ned bemanningen virkelig skjedde for å spare penger til å kutte kostnader. Mellom 2006 til 2009 gikk helse Norge gjennom en dramatisk endring. Under Stoltenberg regjeringen så vart helse Norge strippet for den viktigste kompetansen. Det startet med mer skjema og mindre tid til pasienter. Dette er min erfaring med sykehus og helsevesen siden min ulykke i 2006. Er det en ting som venstre siden lite prater om så er det de 200 000 som står i helsekøer.. hvorfor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå