karekbo Skrevet onsdag kl 18:37 Skrevet onsdag kl 18:37 Vi er på hytta og bruker mobil bredbåndsruter med SIM-kort. Idag klarte Telenor å slette dette simkortet da jeg ba om abonnementsendring til høyere datamengde. Etter at SIM-kortet igjen er åpnet, er to av tre PC-er på nett, også to nettbrett og to telefoner. Hoved-PCen, som brukes til alt arbeid, strømming etc kommer ikke på nett. Jeg får beskjed om at "PCen ikke kan koples til dette nettet". Ved feilsøking får jeg melding om at "denne datamaskinen er satt til å koble til Telenor 4G-037D08." Litt historie: Vi har kjøpt ny mobil ruter, og den aktuelle PC har fungert fint med denne de siste 6 uker, inntil det aktuelle med SIM-kortet Den aktuelle PC har også tidligere vært koblet til innlagt bredbånd med egen ruter, den brukes ikke lenger(for dyrt abonnement) Er PCen blitt låst til et nett som ikke er aktivt? Hva i all verden er 4G-037D08? Forslag til løsning? Har sjølsagt skrudd av og på ruter og PC
trn100 Skrevet onsdag kl 18:41 Skrevet onsdag kl 18:41 Slett først og fremst alle automatiske tilkoblinger på PC'en og søk opp nettverket på nytt. 1
karekbo Skrevet onsdag kl 19:10 Forfatter Skrevet onsdag kl 19:10 Takk for svar, betyr slette alle automatiske tilkoblinger f ex å gå inn i ledetekst og skrive netsh winsock reset? Problem: norsk aksepteres ikkje, skriv eg engelsk, aksepteres ikkje "Run" når eg skriv "Run as administrator>yes". Kan du vise meg til ein stad som rettleier meg i slette automatiske tilkoblinger?
NULL Skrevet i går, 16:39 Skrevet i går, 16:39 I listen over tilgjengelige trådløsnett, høyreklikk og velg "glem" på nettverket. Ta så å koble til nettet på nytt. Eks: "Telenor 4G-037D08" antar jeg er wifi-nettverksnavnet konfigurert på ruteren. Dette kan man gjerne endre via ruterens administrasjonsgrensesnitt om man så ønsker (og da også endre passordet på wifi-nettet også hvis man ønsker). 2 1
karekbo Skrevet i går, 19:16 Forfatter Skrevet i går, 19:16 Takk for svar Telenor 4G-037D08 er en av naboenes nettverk, og et av mange tullete forslag som windows feilsøkeprogram har kommet med. Mange timers arbeid dessverre forgjeves: 1) glem tidligere nettverk i innstillinger og koble til aktuelle nettverk 2) oppdatert nettverkskort 3) tilbakestilt nettverk 4) kjørt nettverkskommandoer for å tilbakestille TCP/IPstakk, frigjort og fornyet IP adr etc 5) har også forsøkt ping-test men den listen som kommer fram gjenkjennes ikke som nettverksnavn, så det strandet. Bare for å repetere: Jeg har mobil ruter med SIM-kort, dette ble ved en feil deaktivert av telenor, så reaktivert. To bærbare datamaskiner, to nettbrett og to mobiltelefoner kobler seg til nettverket etter reaktivering, men ikke min arbeidsPC. Denne ble gjentatte ganger fosøkt koblet til nettverket før jeg skjønte at Sim-kortet var deaktivert. Dette har sannsynligvis skapt dette problemet. Nå er jeg tom for forslag
nebrewfoz Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden On 9/3/2025 at 8:37 PM, karekbo said: Forslag til løsning? Har sjølsagt skrudd av og på ruter og PC Få hjelp av noen som forstår seg litt bedre på nettverk enn du selv gjør. (Kan også gjøres via videosamtale dersom det er vanskelig å få noen til å reise opp til hytta.) Det kan hende det er en enkel ting å fikse, men det er bortimot umulig å fjerndiagnostisere slike ting når man ikke selv er synsk.
mobile999 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden karekbo skrev (16 timer siden): Sett opp telefonen som hotspot og forsøk å koble til pc'en. Fungerer det eller ikke? 1
karekbo Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden ..dette må eg nok løyse sjøl. Jo, å dele telefonens internett går fint. Det viser at nettkortet virker, men seier det også noe om kvifor alle andre dingser knytter seg til mobilruteren, men altså ikkje den stasjonære datamaskinen? 1
mobile999 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Skudd i mørke: Har bredbåndsruteren blitt oppdatert i det siste og nå f.eks. bruker wpa3 istedenfor wpa2? Kan du bekrefte at du har forsøkt network reset som vist i denne videoen fra 0.30 - 1.45? https://m.youtube.com/watch?v=Q7gVrrt50UE&pp=ygUVUmVzZXQgbWV0d29yayB3aW5kb3dz# Endret 5 timer siden av mobile999
karekbo Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Ja, det har eg gjort, og alt det som kjem etter 1.45 også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå