Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan gå frem vedrørende maling?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det kommer en montør til oss torsdag neste uke som skal henge opp en markise og vi har for anledningen kjøpt en 5 meter lang 2x8" som er ubehandlet (ikke impregnert). Denne må jo males først (hvit). Hvordan skal jeg gå frem her uten å bruke hele helgen?

Bør jeg ha grunning? Bør jeg bruke maling/beis etc.?

Hvor mange strøk?

Link gjerne til produktene du evt. anbefaler :) 

EDIT:
Bordet skal altså brukes som feste på veggen til markisen og blir ikke veldig synlig, men siden den er ubehandlet så må den uansett males og jeg vil gjerne gjøre dette skikkelig, uten at det tar alt for mye tid. Har ikke noe lyst til at denne skal råttne. Sikkert ikke behagelig å få en markise i hodet om noen år...

Endret av Bjerknez
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp grunning og så maling etter ønske. Malingen i seg selv tar 5 minutter og så må den tørke i noen timer før neste strøk.
Samme maling/beis som huset. Bruk 3-5 strøk alt etter hvor god tid du har :D

Skrevet
Zepticon skrev (3 timer siden):

Kjøp grunning og så maling etter ønske. Malingen i seg selv tar 5 minutter og så må den tørke i noen timer før neste strøk.
Samme maling/beis som huset. Bruk 3-5 strøk alt etter hvor god tid du har :D

Har snakket med en kompis som jobber på Maxbo og han mente at Visir oljegrunning er anbefalt før man malte. Så da går jeg for det tror jeg.

Skrevet
Bjerknez skrev (19 timer siden):

Har snakket med en kompis som jobber på Maxbo og han mente at Visir oljegrunning er anbefalt før man malte. Så da går jeg for det tror jeg.

Ja, jeg får mye hjelp fra betjeningen på byggvarehandler, spesielt de som er i maleavdelingen. Best å komme på dagtid da de med lengst erfaring er på jobb :D

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zepticon skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg får mye hjelp fra betjeningen på byggvarehandler, spesielt de som er i maleavdelingen. Best å komme på dagtid da de med lengst erfaring er på jobb :D

Ja, det stemmer nok. Men dem er ogs jævlig gode på å selge deg ting du ikke trenger. Dem velger mest trolig det absolutt dyreste produktet og kjøper du det ene, så må man ha det andre, og når man har begge to så er det best å like godt kjøpe produkt tre etc. Det er jo bare å si nei så klart, men føler at når man først får mye hjelp at man på en måte MÅ handle der. 

Trenger liksom ikke Drygolin sin toppserie for å male kaninburet, eller en plankebit sok skal brukes som feste for en markise. :) 

Skrevet

Beis er det som jeg tenker dersom man skal ha dette stående ute og regn og vind. Dersom man oljer det først - så må man sikre at man bruker oljebasert beis etterpå...Disse vannbaserte sakene er i praksis et lag med plastikk som sperrer all fuktighet inne i treverket. Det er mye såkalt "miljø" maling der ute - som i praksis bare ender med at maling skaller av..renner ut i naturen samt at treverket råtner......

Skrevet
20 hours ago, Bjerknez said:

Oljegrunning er smart på ubehandlet treverk før maling. Men Visir er dyr. Det finnes tilsvarende produkter på eksempelvis Jula og Biltema som er vesentlig billigere og gjør samme nytten. 

• Liker 1
Skrevet
33 minutes ago, obygda said:

Beis er det som jeg tenker dersom man skal ha dette stående ute og regn og vind. Dersom man oljer det først - så må man sikre at man bruker oljebasert beis etterpå...Disse vannbaserte sakene er i praksis et lag med plastikk som sperrer all fuktighet inne i treverket. Det er mye såkalt "miljø" maling der ute - som i praksis bare ender med at maling skaller av..renner ut i naturen samt at treverket råtner......

Man bruker normalt det huset ellers er satt inn med - hvis det er maling, bruker man dette. Ubehandlet tre bør ha oljegrunning før maling. Bruker man beis, trengs egentlig ikke oljegrunning, men det skader ikke.   

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...