O3K Skrevet søndag kl 20:01 Skrevet søndag kl 20:01 Lagabøter skrev (På 28.8.2025 den 5.56): Lurer mer på de som tar et aktivt valg og trer inn i en tro. Hvorfor? Jeg er en som konverterte til buddhismen i voksen alder. Det startet ganske enkelt med at jeg var nysgjerrig på buddhismen. Jeg ønsket å lære mer om hva religionen gikk ut på, samt hva som faktisk står skrevet i buddhismens skrifter. Så jeg begynte å lese bøker om emnet, og etterhvert utviklet det seg til en interesse. Følgende foregikk over flere år, men gradvis ble jeg var at buddhismens lære var noe jeg i større og større grad ble bevisst når jeg gjorde observasjoner samt i mitt daglige virke. Jeg innså at dette var blitt mer enn bare en interesse, men det var ikke en plutselig aha-opplevelse. Buddhismen er med på å påvirke hvordan jeg samhandler med andre mennesker, hvordan jeg håndterer motgang i livet, sågar kunsten min òg. Det sagt så er jeg ikke så uhyre religiøs av meg som sådan. Jeg står f.eks. ikke opp fire om morgenen for å meditere før jeg drar på jobb. Jeg gjør ikke noe stort nummer ut av å være buddhist. Det er også flere tolkninger fra ymse grener av buddhismen som jeg selv definitivt ikke tror på. Det sagt så er buddhisme en ikke-dogmatisk religion, så man er ikke forpliktet til å ukritisk tro på alt.
Lagabøter Skrevet i går, 04:06 Forfatter Skrevet i går, 04:06 vampyrica skrev (På 28.8.2025 den 18.23): Religion er arvelig, altså man har lite valg da familie hjernevasker barn bokstavelig talt, så fortsetter det i en sirkel til noen bryter den. Er utrolig få ikke troende som ender opp med å tro, ja man har jo hjelpesentre for rus og ulike problemer som igjen er finansiert av… Ja… Man utnytter svake og naive rett og slett. Nå er ikke akkurat tro et problem her i Europa og spesielt Norge, vi er kontinentet som går mer og mer bort fra religion for hvert år og så dårlig stilt er det ikke her, tviler på en «Gud» favoriserer troløse… Trenger ikke spørsmål om det lille jeg skrev, så bare å lese og overse det om en ikke liker det i og med det blir poengløs diskusjon med meg på dette området, er flere andre som er villige til den biten, var bare et innslag. ☺️ Har stått litt i media at det er noe økning/tilstrømmingni noen trossamfunn, og man mener det er sammenheng med en urolig verden (Trump, Putin m.m), og det er der bl.a. der jeg sliter litt. Ja, det er en reell mulighet for Big D eller Vladde-fjotten føkker opp verden, men det hjelper da ikke å se mot Jesus. Få tankene over på noen virkelig og konkret for å få fokus vekk fra det kjipe.
leticia Skrevet i går, 10:06 Skrevet i går, 10:06 Lagabøter skrev (6 timer siden): Har stått litt i media at det er noe økning/tilstrømmingni noen trossamfunn, og man mener det er sammenheng med en urolig verden (Trump, Putin m.m), og det er der bl.a. der jeg sliter litt. Ja, det er en reell mulighet for Big D eller Vladde-fjotten føkker opp verden, men det hjelper da ikke å se mot Jesus. Få tankene over på noen virkelig og konkret for å få fokus vekk fra det kjipe. Kanskje man kan se sånn på det at når ting er urolig så tenker man på seg selv (altså går i religiøs og konservativ retning), men når man har det bra, så har man overskudd til å tenke på andre (går mer i sosialistisk, antireligiøs retning). 1
vampyrica Skrevet i går, 14:13 Skrevet i går, 14:13 (endret) 10 hours ago, Lagabøter said: Har stått litt i media at det er noe økning/tilstrømmingni noen trossamfunn, og man mener det er sammenheng med en urolig verden (Trump, Putin m.m), og det er der bl.a. der jeg sliter litt. Ja, det er en reell mulighet for Big D eller Vladde-fjotten føkker opp verden, men det hjelper da ikke å se mot Jesus. Få tankene over på noen virkelig og konkret for å få fokus vekk fra det kjipe. Tror ikke det blir noen økning med troende i Europa uansett hvordan det går, det går ned for hvert år. Største delen generelt kommer med innvandring, men det går alltid nedover der også, spesielt når neste generasjoner kommer. Så tviler på det blir et hopp på troende neste år eller årene som kommer, vi følger mer vitenskap og i mine øyne fakta og den snøballen startet å rulle så ser ikke at den vil stoppe. Resten av verden er mer et tidsspørsmål, men det tar tid, problemet som nevnt er at de fleste aldri fikk et valg og noe foreldre/familie tok, vestlig Europa har ikke den måten å oppdra lenger generelt samt skole ikke pusher religion på samme måte heller. edit: Om det er noen som går til troen er det nok de samme som har blitt oppdratt i den verden og gått tilbake, såpass få at jeg er rimelig sikker på det ikke er nok og prosenten går fortsatt ned. Endret i går, 14:17 av vampyrica 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå