Gå til innhold

Håndverker som skader materiell.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er egentlig praksisen / jussen rundt dette egentlig.  Jeg har selv jobbet noen år som håndverker, men ødela jeg noe ( skjedde 2 ganger) så tok jo selskapet hele regningen på alt det inkluderte.  Men ja, er jo 10 år siden den gang.

Har nytt kjøkken som bygges i disse dager, snekkeren hadde kun 1 liten jobb på 2-3 timer.
Komme å montere benkeplater, og skjære ut hull til vask og platetopp.

Han klarte så å knekke ene benkeplata ved et uhell.
Han sier så at han skal betale for ny benkeplate og fikse det ( 1200kr) 

Men så får vi regningen hvor han da krever 3 timer kjøring for henting av denne benkeplate ( Han dro midt i en rushperiode, tok lunsj samtidig og kom tilbake) som tilsvarer 3600kr

Hvis dette er "normen" så tjener man jo på å ødelegge billige varer og skjuler det hele ved å tilby å fikse det. 

Så ja, noen som har erfaring på dette.. Har selvfølgelig klaget til selskapet, men første svar var bare " Du kunne hentet varen selv"  ( Som er sant nok det, men han snekkeren beklaget seg og fikk det til å høres ut som at siden han ødelegger så fikser han opp i det også i sin helhet ) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håndverkeren kan selvfølgelig ikke kreve betalt for å rette opp i sitt eget mangelfulle arbeid. Dette er regulert i håndverkertjenesteloven § 24 (4). Annet punktum her kan ved første øyenkast være litt vanskelig å få grep om, men kommer klart ikke til anvendelse her. (Det er ikke snakk om betaling som ville måtte utføres også om arbeidet ikke var mangelfullt i første omgang). 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DIYDari skrev (16 minutter siden):

Hvordan er egentlig praksisen / jussen rundt dette egentlig.  Jeg har selv jobbet noen år som håndverker, men ødela jeg noe ( skjedde 2 ganger) så tok jo selskapet hele regningen på alt det inkluderte.  Men ja, er jo 10 år siden den gang.

Har nytt kjøkken som bygges i disse dager, snekkeren hadde kun 1 liten jobb på 2-3 timer.
Komme å montere benkeplater, og skjære ut hull til vask og platetopp.

Han klarte så å knekke ene benkeplata ved et uhell.
Han sier så at han skal betale for ny benkeplate og fikse det ( 1200kr) 

Men så får vi regningen hvor han da krever 3 timer kjøring for henting av denne benkeplate ( Han dro midt i en rushperiode, tok lunsj samtidig og kom tilbake) som tilsvarer 3600kr

Hvis dette er "normen" så tjener man jo på å ødelegge billige varer og skjuler det hele ved å tilby å fikse det. 

Så ja, noen som har erfaring på dette.. Har selvfølgelig klaget til selskapet, men første svar var bare " Du kunne hentet varen selv"  ( Som er sant nok det, men han snekkeren beklaget seg og fikk det til å høres ut som at siden han ødelegger så fikser han opp i det også i sin helhet ) 

Ikke betal et eneste øre for at de retter opp i skader og feil de selv er skyld i. Om han/selskapet hadde brukt 12 timer på å få tak i ny benkeplate har det ingenting med deg å gjøre. 

NB!! Jeg ville i tillegg gått nøye over alt arbeid de har gjort før du betaler sluttoppgjør.

• Liker 2
Skrevet

"Kunne hentet selv faktisk"

Da skulle du vil i praksis sendt 3600,- kr i faktura til dem da for bruk av din tid. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...