DJViking Skrevet fredag kl 11:28 Skrevet fredag kl 11:28 svenka skrev (3 minutter siden): Aragorn 87 år i To Tårn?? 🤔 https://screenrant.com/lord-rings-aragorn-age-explained/ Han sa det til hun Éowyn i film nummer 2
Uderzo Skrevet fredag kl 14:12 Skrevet fredag kl 14:12 svenka skrev (2 timer siden): Aragorn 87 år i To Tårn?? 🤔 Ja, han er etterkommer av numenoreans, de levde lenger enn vanlige mennesker fordi de fikk "the Gift of Long Life" fra "the Valar" som belønning for at de kjempet mot Morgoth. Selv om gaven forvitret etter Numenor sitt fall så ble Aragorn hele 210 år gammel. 2
DJViking Skrevet lørdag kl 15:04 Skrevet lørdag kl 15:04 Uderzo skrev (På 22.8.2025 den 16.12): Ja, han er etterkommer av numenoreans, de levde lenger enn vanlige mennesker fordi de fikk "the Gift of Long Life" fra "the Valar" som belønning for at de kjempet mot Morgoth. Selv om gaven forvitret etter Numenor sitt fall så ble Aragorn hele 210 år gammel. Jeg leste noe om at han (og hans folk) kunne velge når de ville dø. Samme kunne Arwen da hun valgte et dødelig liv. 1
Uderzo Skrevet lørdag kl 16:45 Skrevet lørdag kl 16:45 DJViking skrev (1 time siden): Jeg leste noe om at han (og hans folk) kunne velge når de ville dø. Samme kunne Arwen da hun valgte et dødelig liv. Nei, de kunne ikke velge det, men grunnleggeren av Numenor, Elros, broren til Elrond, var halv-alv og var en av en håndfull som fikk valget om et dødelig eller ikke-dødelig liv. Han valgte førstnevnte, men hadde likevel et langt liv, han ble 500 år gammel. I likhet med Elros så fikk Elrond det samme valget, men valgte ikke-dødelig liv. Datteren hans Arwen fikk også samme valg og valgte et dødelig liv da hun giftet seg med Aragorn. 2
DJViking Skrevet lørdag kl 20:19 Skrevet lørdag kl 20:19 Flere steder jeg har lest at Aragorn kunne bestemme selv når han ville dø. Men om dette er stadfestet i bøkerne til Tolkien vet jeg ikke. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Tale_of_Aragorn_and_Arwen#:~:text=He writes that Plato stated,that death is a cause 1
Uderzo Skrevet søndag kl 00:51 Skrevet søndag kl 00:51 DJViking skrev (4 timer siden): Flere steder jeg har lest at Aragorn kunne bestemme selv når han ville dø. Men om dette er stadfestet i bøkerne til Tolkien vet jeg ikke. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Tale_of_Aragorn_and_Arwen#:~:text=He writes that Plato stated,that death is a cause Du har helt rett, "I stand corrected", dette nevnes i appendiks A, som tyder på at Tolkien mente at Numenoreanske konger kunne det, de som var direkte etterkommere av Elros. Men som med levealderen som ble svekket over tid så ble også denne gaven det, Aragorn var den siste av etterkommerne av Elros som valgte å dø, så han kunne trolig ha blitt eldre selv om han ikke ville ha blitt så gammel som sine fjerne forfedre som kunne bli opp mot 500 år gamle. 1 1
ilpostino Skrevet mandag kl 12:34 Skrevet mandag kl 12:34 The Avatar skrev (På 20.8.2025 den 9.55): Håper dei har lært av Hobbiten filmane, disse filmane var mange hakk under Ringenes Herre, både når det gjeld unødvendige kjærlegheitshistorier og ikkje minst totalt manglande fysiske spelereglar som gjorde at det aldri var noko spenningsmoment i action scenene. mye av problemet med Hobbitten var at sjefene i studioet ville ha tre filmer for å tjene mest mulig penger. Peter Jackson kunne fint fått innholdet ned på 2 filmer. 1 1
Donkey Kong Skrevet mandag kl 12:52 Skrevet mandag kl 12:52 (endret) ilpostino skrev (19 minutter siden): Peter Jackson kunne fint fått innholdet ned på 2 filmer. Liten historie på flere filmer var et problem, ja ("butter scraped over too much bread"). Men jeg forstår at det største problemet var manglende forberedelser, og at Jackson var tvunget til å finne på ting underveis. Å se "behind the scenes" til Hobbit-filmene er rett og slett deprimerende. Endret mandag kl 12:55 av Donkey Kong
DJViking Skrevet mandag kl 15:26 Skrevet mandag kl 15:26 (endret) Jeg foretrekker mer fortelling, så jeg syntes det var bra de laget 3 filmer av Hobbit. Når jeg ser på LoTR så ser jeg bestandig kun på Extended Edition av den. Et problem er at man kun har bøkerne å basere fortelling på, og der er det vel så mye man kan få ut av dem at man på et tidspunkt er nødt å fylle på med mer historie. Synd sønnen til Tolkien ikke skrev flere bøker i dette universet. Han skrev vel noe av slutten på LoTR da Tolkien ikke fullførte den før han døde. Jeg har lest litt av historien rundt Aragorn før LOTR, og jeg tror nok de kunne laget en film eller to om han basert på det. Hvis de lager Hunt to Gollum, så kommer vel Aragorn tilbake i den fortellingen. Det er vel usikkert om Aragorn ville blitt en hovedfigur i den filmen. Ser ut som det er ment å bli 3 filmer https://www.express.co.uk/entertainment/films/1985148/Lord-of-the-Rings-new-movie-trilogy-Hunt-for-Gollum-Aragorn-Viggo-Mortensen Hvis Hunt for Gollum blir film nummer 1, blir det andre historier for film 2 og 3. Det håper jeg inderlig. Jeg tror ikke de vil klare å få nok fortelling av jakten på Gollum strukket i 3 filmer. Endret mandag kl 15:32 av DJViking 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå