Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

bolig-dokumentasjon termokamera - gyldig hvis utført av privatperson ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Har nå fått tak i et termokamera (leid i en tidsbegrenset periode) da jeg først og fremst tenker å få kjennskap til varmetap på egen bolig.

Men nå dukker det altså opp "små hint" fra nær familie om at tiden er inne for å gjennomgå husstanden deres og om jeg kunne tenke meg å gjøre dette (jadda, jeg vet at det var dumt av meg å skryte på meg termokamera - men gjort er gjort). Og ja - jeg får rikelig betalt, i form av middager, bakvekst o.l. og jeg har forsåvidt tid og er motivert til å gjøre dette.

Spørsmålet mitt til dere: Vil dokumentasjon fra termokamera brukt av privatperson være gyldig grunnlag hvis huset skal f.ex. verdivurderes o.l. på et senere tidspunkt ?

Gidder jo ikke bruke tid på andre sine hjem hvis det likevel skulle vise seg at dokumentasjonen fra en privatperson betalt med middager og småkaker ikke holder mål når det virkelig gjelder.

Og ja, jeg har fått grunnopplæring i bruk av denne enheten og er også kjent med at ved hjelp av produsentens app til Android så kan jeg enkelt få generert PDF-sider med bilder og tekstbeskrivelse til hvert bilde - dokumentasjon som oversendes til kunde hvis dette er en bedrift. I denne malen (til generering av ferdig pdf) er det også lagt opp til at man skal skrive firmanavn, ansatt navn, o.l som skal vises på forsiden på den ferdige pdf-fila.

Endret av geir__hk
bedre formulering
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dokumentasjon er vidt begrep. Det relevante er at den som er mottaker veit kredibiliteten til den som er avsender. Det er mange grader av kredibilitet - frå sjølvlært til akkreditert. 

Er du sjølvlært er det åpenbart for mottaker at kvaliteten kan vere tvilsom, og du t.d. ikkje er oppdatert på faglege standarder for korleis jobben skal gjerast. Om du er akkreditert vil det sei at tredjepart har gjennomgått rutinene og gått god for at du kan faglege standarder og leverer iht. det.

Så det er ikkje slik at dokumentasjon er gyldig eller ugyldig; det er eit spektrum av verdi på dokumentasjonen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...