Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til å finne en bærbar til multitasking/kontor, lett bilderedigering og film-titting på reise. Ca. 7-10000kr.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er igjen på jakt etter en bærbar som fungerer bra til multitasking/kontorarbeid, som har bra med batteritid, lett bilderedigering (ikke noe kresen der) og noe film-titting på reise (er ikke kresen der heller). Jeg reiser en del, så det hadde vært veldig praktisk om den ikke er for tung og unødvendig "klumpete"/stor. Jeg jobber en del på reisene med forskjellige apper og nettsider, så at den er responsiv og kjapp hadde vært en fordel. Ikke legg så mye vekt i bilderedigeringen, altså. Jeg er ikke picky der, så jeg trenger ikke sylskarp skjerm, details osv. Det her er kanskje en longshot, men det hadde vært en fin fordel dersom den hadde bra med tilkoblinger, inkl. ethernet-kabelmulighet. 

Jeg skal IKKE bruke laptopen til noe gaming! Eller... jo, men bare retrospill og slikt da som ikke behøver så mye kraft... :D

Jeg har fra før denne: Lenovo IdeaPad Slim 5 i5-12/8/512 14" - som jeg skal selge til en kamerat. Hva ville vært en bra og naturlig oppgradering fra den, tenker dere? Min oppfatning av den bærbaren jeg har nå, er at den er helt grei (kostet 3700kr), men noe treig i "navigeringen" når jeg driver på med multitasking og flere ting samtidig. Vil gjerne ha en litt kraftigere bærbar.

Pris: 7-10000kr. Åpen for alternativer der, men jeg vil helst prøve å holde meg under 10k, hvis det er mulig...

Endret av squaddie
Videoannonse
Annonse
Skrevet
squaddie skrev (14 minutter siden):

Wow! Den var jo midt i blinken da! Hele 32gb RAM, alt av tilkoblinger jeg trenger, grei pris, bare 1.8kg... Det finnes vel ingen annen laptop som matcher den der, hva? :) Takk for linken!

Ingen andre laptoper matcher prisen. Du får 4x mer enn du har fra før og 1000gb.

Skrevet (endret)

Forslaget til Flame er veldig bra. Du må rundt 12/13 000kr hvis du skal ha en bedre laptop mtp budsjettet ditt. 8000kr er veldig mye laptop for pengene. Dette er en laptop jeg ville valg hvis jeg hadde trengt den til mandag.

Endret av Resort
Skrevet
39 minutes ago, flamethower1234 said:

Ingen andre laptoper matcher prisen. Du får 4x mer enn du har fra før og 1000gb.

20 minutes ago, Resort said:

Forslaget til Flame er veldig bra. Du må rundt 12/13 000kr hvis du skal ha en bedre laptop mtp budsjettet ditt. 8000kr er veldig mye laptop for pengene. Dette er en laptop jeg ville valg hvis jeg hadde trengt den til mandag.

Ja, det ser da virkelig ut som om det er en bra bærbar for prisen. Også som bonus, så har den alt av tilkoblinger i tilegg! Fantastiske greier det da. :)

Takker for forslag!

• Liker 1
Skrevet

Dersom du er DNB-kunde får du -20% på denne PC'en hos Power.no, 14. - 16. august på Supertilbud.

Lenovo IdeaPad Slim 5 14KP10 (AI 7) 14" bærbar PC
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/lenovo-ideapad-slim-5-14kp10-ai-7-14-baerbar-pc/p-3978550/

• AMD Ryzen™ AI 7 350
  • Slankt og lett design
  • 24 GB DDR5 RAM, 1 TB PCIe Gen4 SSD
  • 14" OLED WUXGA-skjerm (1920 x 1200)
  • 100 % DCI-P3-fargerom
  • MIL-STD-810H-testet holdbarhet
  • Wi-Fi 7, Bluetooth 5.2
  • Bakbelyst tastatur

kr 9999, eller kr 8000 med DNB-rabatt.

Skrevet (endret)
12 hours ago, backtoback said:

Dersom du er DNB-kunde får du -20% på denne PC'en hos Power.no, 14. - 16. august på Supertilbud.

Lenovo IdeaPad Slim 5 14KP10 (AI 7) 14" bærbar PC
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/lenovo-ideapad-slim-5-14kp10-ai-7-14-baerbar-pc/p-3978550/

• AMD Ryzen™ AI 7 350
  • Slankt og lett design
  • 24 GB DDR5 RAM, 1 TB PCIe Gen4 SSD
  • 14" OLED WUXGA-skjerm (1920 x 1200)
  • 100 % DCI-P3-fargerom
  • MIL-STD-810H-testet holdbarhet
  • Wi-Fi 7, Bluetooth 5.2
  • Bakbelyst tastatur

kr 9999, eller kr 8000 med DNB-rabatt.

Vent litt!

Etter å ha sett på specs til Acer: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/laptop-15-16-tommer/acer-aspire-go-15/1055172.10997/ - så ser den ut til å ha mer RAM, ja, men ikke voldsomt med hastighet på den. DDR4 1600mhz vs. Lenovos DDR5 4800mhz bør vel være markant forskjell, hva? Også virker den å være treigere og yte mindre enn Lenovoen som back2back nevner i sitt innlegg, eller er det jeg som er blind her..? Hmm... Min bror er kunde hos DNB, så han kan bestille for meg.

Det ser da virkelig ut som om Lenovoen gruser Acer på de fleste felt, og til samme pris enda! 😮

Hva tenker dere om Lenovoen til 8000kr vs. nevnte Acer til samme pris?

Endret av squaddie
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hei, personlig ville jeg gått for Lenovo'en.
Prosessoren er 3 år nyere, OLED skjerm er mye bedre TN-skjerm, litt høyere oppløsning 1920x1200, høyere lysstyrke 400 vs 220, nyere og raskere minne: DDR5 vs DDR4, AMD Ryzen AI, NPU TOPS 66, lettere 1.34 kg vs 1.8 kg, ...

Edit:
Et billigere alternativ er denne med Intel CPU.
Acer Aspire 14 AI OLED (Ultra 5) A14-52M-55CP 14” Copilot+ PC
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/acer-aspire-14-ai-oled-ultra-5-a14-52m-55cp-14-copilot-pc/p-4058028/

kr 7999, eller kr 6400 med DNB-rabatt.

Endret av backtoback
alterantiv
Skrevet
10 minutes ago, backtoback said:

Hei, personlig ville jeg gått for Lenovo'en.
Prosessoren er 3 år nyere, OLED skjerm er mye bedre TN-skjerm, litt høyere oppløsning 1920x1200, høyere lysstyrke 400 vs 220, nyere og raskere minne: DDR5 vs DDR4, AMD Ryzen AI, NPU TOPS 66, lettere 1.34 kg vs 1.8 kg, ...

Yes, det blir nok Lenovoen. Men, jeg ser også at det er noen flere Lenovoer der.... Men slik jeg ser det, så er det vel kun den du linket til som gir best og mest for pengene, hva? 😮 Da tenker jeg på laptoper med minst 24GB minne og pris på maks 12000kr (ja, jeg høynet prisen litt, heh)

Skrevet (endret)

@squaddie, ta også en titt på disse PC'ene til under 10000 kr. Det ser ut til at de to jeg har foreslått kom sist i denne testen :)

Samletest: Den beste bærbare PC under 10.000 kroner
https://www.tek.no/samletest/i/L58nvV/baerbare-pc-er-under-10-000-kroner

Men pc'ene i testen har 16 GB (7500-8533 MT/s), veldig raskt loddet minne (kan ikke oppgraderes), unntatt "Lenovo IdeaPad Slim 5 (AMD)" med 24 GB (4800 MT/s) og "Lenovo IdeaPad Slim 5 (Snapdragon)" med 32 GB (8848 MT/s). 

Endret av backtoback
oppdatert lenke; 8848 MT/s
Skrevet
7 hours ago, backtoback said:

@squaddie, ta også en titt på disse PC'ene til under 10000 kr. Det ser ut til at de to jeg har foreslått kom sist i denne testen :)

Den beste bærbare PC under 10.000 kroner
https://www.tek.no/samletest/i/L58nvV/baerbare-pc-er-under-10-000-kroner#produkt-34298

Men pc'ene i testen har 16 GB (7500-8533 MT/s), veldig raskt loddet minne (kan ikke oppgraderes), unntatt "Lenovo IdeaPad Slim 5 (AMD)" med 24 GB (4800 MT/s) og "Lenovo IdeaPad Slim 5 (Snapdragon)" med 32 GB. 

Ok, da har jeg tatt en titt på den testen, men wow.... den gjorde meg mer usikker en sikker på hvilken laptop jeg bør gå for. Den Lenovoen du nevnte i utgangspunktet ser jo ut til å være den beste kandidaten, sett også ut ifra den testen, da den har langt mer RAM enn alle de, og 24 eller 32GB varianten til de som er i testen er dobbelte av min budsjett, så 100% uaktuelt. Og den Lenovoen du først linket til outperformer den Acer'en som først ble nevnt i denne tråden og har en bra pris. Bør jeg ikke bare gå for den da?

Skrevet

Enig, det er fort gjort å svi seg på Acer, ser greit ut ved første øyekast men byggekvaliteten er ikke spesielt god og de har en tendens til å være litt sneaky med specs.

Vil også anbefale Lenovoen, tror det er et mye bedre kjøp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...