Gå til innhold

Ultralydvasker - hvilket rensemiddel for plastikk/elektriske kontakter tilgriset av sot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens.

Har denne ultralydvaskeren fra Biltema <link>.

Nå har jeg et en del til et reparasjonsobjekt som har stått sånn til at det er blitt tilgriset av sot. Overflatene som skal vaskes er fortrinnsvis av plast og metall (elektriske kontakter/skrueklemmer).

Spørsmålet er om noen her inne kjenner til og/eller kan gi en anbefaling på vaskemiddel som egner seg for å ta sot, og som også er tilgjengelig for kjøp + ikke er skadelig for plast og metall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror Simple Green er det mest brukte middelet i statene. Ut fra ingrediensene ser det ut til å være sitrus basert, så det er jo relativt trygt for de fleste materialer. 

Prøvde å søke litt og fant en del produkter ment for ultralyd vaskere, men mange av dem var relativt kostbar. 

Fant denne PDFen der noen blandet rødsprit, Zalo og sitronsyre. Du ender vel da opp med et produkt som ligner på simple green.

Skrevet
geir__hk skrev (2 timer siden):

Hei folkens.

Har denne ultralydvaskeren fra Biltema <link>.

Nå har jeg et en del til et reparasjonsobjekt som har stått sånn til at det er blitt tilgriset av sot. Overflatene som skal vaskes er fortrinnsvis av plast og metall (elektriske kontakter/skrueklemmer).

Spørsmålet er om noen her inne kjenner til og/eller kan gi en anbefaling på vaskemiddel som egner seg for å ta sot, og som også er tilgjengelig for kjøp + ikke er skadelig for plast og metall.

Jeg har denne fra Biltema. Tror ikke denne er beregnet til motordeler og slikt. Den er mer beregnet til rens av smykker, briller etc. jeg la solbrillene mine oppi der i fjor og etter 2 timer var dem akkurat like skitne. 

Skal jeg ha ultralydvasker med futt i hadde jeg kjøpt en kraftigere en. 

• Liker 1
Skrevet

Når det er sagt så er vel sot petrolium. Da må du ha noe som løser opp dette. Vann løser ikke opp petrolium. Jeg ville vertall testet et petrolium produkt med emulgator. Emulgator gjør at petrolium blander seg med vann. Hvor godt det funker vet jeg ikke. 

Skrevet
14 hours ago, Mr. A said:

Tror Simple Green er det mest brukte middelet i statene.

Men det er navnet på produsenten, som igjen har et stort utvalg produkter.

12 hours ago, Bjerknez said:

Skal jeg ha ultralydvasker med futt i hadde jeg kjøpt en kraftigere en.

Takk for rådet.

Får se litt på prisene om jeg føler det er verdt å investere i en ny og bedre modell.

Skrevet
21 minutes ago, geir__hk said:

Men det er navnet på produsenten, som igjen har et stort utvalg produkter.

Det er nok snakk om Simple Green all-purpose cleaner, som også er det produktet som har ingrediensene listet på wiki artikkelen jeg linket til. 

Men du kan jo prøve det hjemmelagde alternativet jeg linket til, med etanol, Zalo og sitronsyre. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kun erfaring fra bilpleie, men litt avhengig av åssen sot det er så må man velge kjemikalier som løser den type sot eller skitt det er snakk om. Å bruke alkalisk avfetting eller APC (All Purpose Cleaner) gjør lite for å fjerne sot som kommer av feks. Eksos etc. derimot kan alkalisk avfetting fint brukes på sot fra brann i treverk etc. da dette er organisk skitt. 

Diesel eller bensin løser vel opp det meste da det inneholder olje og alkohol. Men det er sterke saker og bakdelen er at det kan ødelegge det man vil rense, litt avhengig av hva det er. 

Skrevet (endret)

Takk for svar. Drivstoff er utelukket.

Har forhørt meg litt rundt på engelsksprålige nettsider, og fått anbefalt et produkt som heter "ZEP heavy duty floor stripper" men ser ut som det kan være vanskelig å få tak i fra Norge (finner produktet på Amazon, men sendes ikke til Norge).

[edit]

Hvordan tror dere Simple Green all-purpose cleaner står seg mot ZEP heavy duty floor stripper hvis begge er mulig å få tak i - for tiltenkt formål ?

Endret av geir__hk
Skrevet

Vil tro Simple Green er noe snillere mot både delene og soten. 

Kanskje sjekke Felleskjøpet? Ser de har denne som er beregnet for asfalt og oljer. 

Skrevet

Simple Green har en PH på 8-9 som betyr at den er en helt vanlig alkalisk APC som ikke er spesielt konsentrert. Den skal blades 1:1 med vann for maks styrke. 

Da ville jeg mye heller sett på Bilt Hamber Touchless. Denne har en PIR på (Panel Impact Ratio) som betyr det faktiske blandingsforholdet som gir maks effekt ved 2%. 

Det vil si at hvis du fyller 1 liter vann i en beholder skal du bruke kun 20 ml. Touchless.  Det koster rundt 500 kroner for en 5 liter kanne med denne og den blir da meget kostnadseffektiv. 

Denne er nemlig beregnet for skumkannon og det er derfor den er så konsentrert siden en skumkanon vanner ut prosuktet en del. 

De fleste jeg har sett på nett som vasker maskindeler etc. bruker bensin. Man legger delene i poser med bensin og slenger posene opp i vannet i uktralydvaskeren. På den måten slipper man å fylle opp hele karet med bensin. 

Skal du vaske mer ømfintlige ting ville jeg testet Touchless. 

• Liker 1
Skrevet
Mr. A skrev (2 timer siden):

Vil tro Simple Green er noe snillere mot både delene og soten. 

Kanskje sjekke Felleskjøpet? Ser de har denne som er beregnet for asfalt og oljer. 

Merk at denne kan skade plast og gummideler. Den har heller ikke emulgator i seg, så den kan ikke blandes med vann. Oljebasert produkter kan ikke blandes med vann. 

Da ville jeg heller kjøpt en som hadde emulgator. Som feks. Denne:

https://www.garasjetid.no/gloss-factory/176125/gloss-factory-degreaser-avansert-petro-avfetting-m-emulgator-1l

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...