wampster Skrevet torsdag kl 14:09 Skrevet torsdag kl 14:09 Nå har du takket ja til forbeholdene de satte ved å akseptere budet da? Vil ikke si det er frekt i det hele tatt
Chaaa Skrevet torsdag kl 14:27 Skrevet torsdag kl 14:27 @wampster og det er helt greit det. Men jeg har aldri akseptert ett forbehold om to vaskemaskiner, og det er det jeg synes er frekt å skulle ha begge når du har lagt inn forbehold om en. i tillegg mener jeg at jeg må få velge hvilken vaskemaskin jeg gir fra meg når de ikke har spesifisert i forbeholdet hvilken de skal ha. men fordi dem har hatt så mange forbehold så gir jeg ikke fra meg kombimaskinen min uten at det faktisk finnes en «hjemmel» eller grunn til å gjøre det annet enn at det er «pytt pytt drit i den vaskemaskinen - kjøp deg en ny!» Men for all del - ikke la dette bli en diskusjon om hvorvidt forbeholdene er akseptert eller ikke, for det er dem. det handler bare om denne vaskemaskinen - og det juridiske rundt dem ellers digger jeg engasjementet. Så tusen takk for alle svar 1
rozon Skrevet torsdag kl 14:44 Skrevet torsdag kl 14:44 (endret) 1 hour ago, Chaaa said: Også kan jeg legge til ett par ting til da som forsvarer litt hvorfor jeg er så innmari opptatt av at de ikke skal få i pose og sekk her. det var nemlig ikke slik at forbeholdet kun gjaldt vaskemaskin de skulle ha følgende og vi aksepterte da *hjemmekino, lerret og prosjektor (20.000) * stressless spisestue stoler 2 stk (16.000)- * utemøbler (16.000) * vaskemaskin * weber grill (16.000) * walkin garderobe som var unntatt fra løsøre som skal medfølge (80.000) og de fikk huset 200.000 under takst. Driter egentlig i vaskemaskina i seg selv. Men blir litt sånn frekt for min del. Bud avvist og motbud på samme sum uten forbehold. Bruker du megler? Hva sier den om dette? Endret torsdag kl 14:45 av rozon
Chaaa Skrevet i går, 07:23 Skrevet i går, 07:23 @rozon megler er tydelig på at det bare er en maskin som kan følge med, siden forbeholdet var i entall. men hvem av maskinene er jo uklart da.
rozon Skrevet i går, 07:33 Skrevet i går, 07:33 4 minutes ago, Chaaa said: megler er tydelig på at det bare er en maskin som kan følge med, siden forbeholdet var i entall. men hvem av maskinene er jo uklart da. Hvis det ikke er videre avtalt, så ville jeg anta det er den vaskemaskinen som er mest prekær, nemlig den i utleiedelen. Det er denne det er snakket om på visning, og dermed mest nærliggende å treffe. Er det nøyaktige ordet brukt i forutsetningene "vaskemaskin" eller "vaskemaskinen"? Hvis det er i bestemt entall mener jeg det tydeliggjør det enda bedre at det er den bestemte vaskemaskinen det ble snakket om på visning. Står det i ubestemt entall så vil jeg si det kan være en av de vaskemaskinene som sto i huset under visningen.
Espen Hugaas Andersen Skrevet i går, 08:17 Skrevet i går, 08:17 (endret) On 8/6/2025 at 5:04 PM, spetter said: Dersom utleier (selger) fjerner møbler som i henhold til leiekontrakten skal medfølge leieforholdet, foreligger det et kontraktsbrudd overfor leietaker. Dette strider mot Husleieloven § 1‑2 (fravikelighet), ettersom kontrakten ikke kan forringe leietakers rettigheter. Videre regulerer Husleieloven § 5‑3 at inventar avtalt som del av leieforholdet faller inn under utleiers ansvar hvis ikke annet er avtalt. I slike tilfeller vil leiekontrakten ikke være gyldig i sin opprinnelige form ved overtakelse, og kjøper kan dermed overta en eiendom med en misligholdt leieavtale. For meg virker det naturlig at kjøper ønsker å unngå denne situasjonen ved å ta forbehold om at vaskemaskinen i utleieenheten medfølger. Men en ting som taler mot denne tolkningen er at "vaskemaskin" er kun ett punkt i en lang liste med ting i hoveddelen. Altså i mitt syn er det ikke helt klart hvordan dette ville gå i en rettslig konflikt. Jeg tenker man ville stått sterkere om det var det eneste forbeholdet. (Jeg mener den mest rimelige tolkningen er at kjøper ønsket å overta vaskemaskinen i hoveddelen. Det virker litt klart at kjøper ønsket å ribbe selger for alt de kunne...) Endret i går, 08:35 av Espen Hugaas Andersen 1
Chaaa Skrevet i går, 09:49 Skrevet i går, 09:49 Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): For meg virker det naturlig at kjøper ønsker å unngå denne situasjonen ved å ta forbehold om at vaskemaskinen i utleieenheten medfølger. Men en ting som taler mot denne tolkningen er at "vaskemaskin" er kun ett punkt i en lang liste med ting i hoveddelen. Altså i mitt syn er det ikke helt klart hvordan dette ville gå i en rettslig konflikt. Jeg tenker man ville stått sterkere om det var det eneste forbeholdet. (Jeg mener den mest rimelige tolkningen er at kjøper ønsket å overta vaskemaskinen i hoveddelen. Det virker litt klart at kjøper ønsket å ribbe selger for alt de kunne...) @Espen Hugaas Andersen jeg tror jeg kan løse det på denne måten: jeg flytter vaskemaskinen fra hoveddelen til hybel og tar med meg vaskemaskin i hybel: jeg bryter ikke kontrakten med leieforholdet og hybelboer får kombinert vask og tørk kjøper får kombimaskinen, men ikke vaskemaskin i hybel. ergo 1 vaskemaskin medfølger boligen, forpliktelsene ovenfor leietaker blir ivaretatt og jeg har vaskemaskin (dog en litt billigere og dårligere variant, men den kan selges og da blir ikke mellomlegget så aller verst for å kjøpe en ny kombimaskin.) 1
Chaaa Skrevet i går, 09:51 Skrevet i går, 09:51 rozon skrev (2 timer siden): Hvis det ikke er videre avtalt, så ville jeg anta det er den vaskemaskinen som er mest prekær, nemlig den i utleiedelen. Det er denne det er snakket om på visning, og dermed mest nærliggende å treffe. Er det nøyaktige ordet brukt i forutsetningene "vaskemaskin" eller "vaskemaskinen"? Hvis det er i bestemt entall mener jeg det tydeliggjør det enda bedre at det er den bestemte vaskemaskinen det ble snakket om på visning. Står det i ubestemt entall så vil jeg si det kan være en av de vaskemaskinene som sto i huset under visningen. @rozon «vaskemaskin»
Espen Hugaas Andersen Skrevet i går, 09:55 Skrevet i går, 09:55 5 minutes ago, Chaaa said: @Espen Hugaas Andersen jeg tror jeg kan løse det på denne måten: jeg flytter vaskemaskinen fra hoveddelen til hybel og tar med meg vaskemaskin i hybel: jeg bryter ikke kontrakten med leieforholdet og hybelboer får kombinert vask og tørk kjøper får kombimaskinen, men ikke vaskemaskin i hybel. ergo 1 vaskemaskin medfølger boligen, forpliktelsene ovenfor leietaker blir ivaretatt og jeg har vaskemaskin (dog en litt billigere og dårligere variant, men den kan selges og da blir ikke mellomlegget så aller verst for å kjøpe en ny kombimaskin.) Virker som en rimelig løsning for meg. 👍
wampster Skrevet i går, 12:26 Skrevet i går, 12:26 Slik denne handelen har foregått (som beskrevet her) håper jeg virkelig du har tegnet boligselgerforsikring i hvert fall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå