Gå til innhold

sunt brød

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, kåre b said:

Det er ikke noe å diskutere, det er allmenn kunnskap.

Alt kan diskuteres når du har kilder til studier. Som alltid i vitenskap fins det motstridende konklusjoner og det er slik det skal være, det er ekstremt sjeldent  komplekse tema som kropp og metabolisme legges dødt.

Det er slik vitenskap er ment til å fungere, alt skal kunne være falsifiserbart fordi det skal tåle å bli utfordret for all tid. 

Du tror at det fins noen ting som heter orakler, det er normalt bare religiøse som gjør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bing123 skrev (4 minutter siden):

Du tror at det fins noen ting som heter orakler, det er normalt bare religiøse som gjør.

Hæ? 

Les gjennom den siste linken i mitt forrige innlegg, jeg stoler på fagfolkene som forsker på dette. Ihvertfall mye mer enn ett troll på ett nettforum.

Askeladden er klar for å kappspise graut, oppsøk han du, husk å ha på salt.

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, kåre b said:

Hæ? 

Les gjennom den siste linken i mitt forrige innlegg, jeg stoler på fagfolkene som forsker på dette. Ihvertfall mye mer enn ett troll på ett nettforum.

Askeladden er klar for å kappspise graut, oppsøk han du, husk å ha på salt.

Hææ? Du virker som du er helt sløvet av noe, jeg har lagt ved linker akkurat som deg. Du må klikke på de for å lese.
Ikke sitt her som en lat tulling og påstå det er bare mine påstander. Voks opp.

Det er ett ubestridt fakta som det er konsensus om, og det er at for lite salt er livsfarlig. Derfor står de spenna klar på sykehus med bagger fulle av saltvann til å få inn i kroppen din.

Studiene som støtter ditt syn, om at for mye salt er farlig har alltid vage konklusjoner.
- "kan føre til høyere blodtrykk"
-"øker risiko for hjerte og kar-sykdommer"

Det er forskjellen.
Så kan det godt hende det er en overdrivelse at de spiste så ekstreme mengder salt som 100g tidligere, hørtes voldsomt ut
Men poenget står, at det uomtvistelig var mer saltinntak før pga konservering.

Skrevet
Bing123 skrev (1 time siden):

Her har du kilden med link til tidsrommet hvor han sier det var opp mot 100g salt inntak i Sverige. Han mener også at nyrene enkelt filtrerer ut overflødig salt.

Nutrition expert, James Dinicolantonio, PharmD author of the Salt Fix discusses how low-salt diets can cause overtraining, fatigue and a host of health problems

Dette er et typisk apell til autoritet argument, at en fyr sier noe trenger ikke bety at det er sant samme hva slags tittel fyren har, det er ikke nødvendigvis en konsensus om dette bare fordi en fyr tror det. 

Bing123 skrev (1 time siden):

Så hvorfor er det et så vanlig problem dersom narrativet ditt stemmer at vi fortsatt får i oss for mye salt?

Det er nok heller sånn at det er vanlig at vi ved enkelte tilfeller kan miste mye salt eller ikke får i seg saltene en trenger, og det er åpenbart et problem, vi har også hypernatremi som er det motsatte problemet. 80 gram salt er fremdeles ganske nærme å være en dødelig dose, avhengig av forholdene.  

• Liker 1
Skrevet
Bing123 skrev (46 minutter siden):

Men poenget står, at det uomtvistelig var mer saltinntak før pga konservering.

Poenget står ikke, du har ingen beviser bare påstander som du mener er logiske, men salt trekker vannet ut av kjøttet som konserverer det å gjør det saltere, men man spiser heller ikke 200 gram med tørket kjøtt det er ikke nødvendig, vannet er trukket ut, men næringsstoffene forsvinner ikke, noen skiver med spekeskinke var nok for dagen, og de samme skivene saltet resten av maten, det er absolutt ingenting som tyder på at vi spiste så mye mer salt før, om vi engang gjorde det, jeg har mine tvil. 

En kilo spekeskinke f.eks inneholder mellom 5-7% salt, skal vi få i oss de 100 grammene med salt, må vi spise minst en og en halv kilo med spekeskinke per dag, tror du virkelig det er realistisk?  

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Dette er et typisk apell til autoritet argument, at en fyr sier noe trenger ikke bety at det er sant samme hva slags tittel fyren har, det er ikke nødvendigvis en konsensus om dette bare fordi en fyr tror det. 

Hva med å finne en kilde som hevder noe annet i stedet for å bare avfeie påstanden?

• Liker 1
Skrevet
^fmj skrev (Akkurat nå):

Hva med å finne en kilde som hevder noe annet i stedet for å bare avfeie påstanden?

Det er faktisk opp til den som kommer med påstanden å bevise sin påstand, det er ikke mitt ansvar å motbevise påstander uten noe som helst rot i den virkelige verden. Og hva skjedde med normal sunn fornuft? 

Skrevet
28 minutes ago, skaftetryne32 said:

Dette er et typisk apell til autoritet argument

Jeg gir deg en forsker som har 200 publikasjoner om temaet vi diskuterer.

Mens du bare byr på dine hyperaktive hender på et tastatur og skal være mer troverdig? Sorry Mac, det kalles narsissisme.

Ja tror folk ikke ser deg som en autoritet, så da får du heller begynne "appellere til autoriteter" du også.

Skrevet
Bing123 skrev (2 minutter siden):

Jeg gir deg en forsker som har 200 publikasjoner om temaet vi diskuterer.

Som sier noe ja, men dette stemmer kort og godt ikke med den generelle konsensusen, du har funnet en fyr som mener dette, men de andre 99.9% er ikke enige i denne ubeviste påstanden, ser du problemet? Ser du hvorfor denne feilslutningen som du bruker kalles en apell til autoritet, ja du gir meg en forsker som mener dette betyr dette at alle de andre tar feil og denne ene fyren har rett? 

Bing123 skrev (4 minutter siden):

Mens du bare byr på dine hyperaktive hender på et tastatur og skal være mer troverdig? Sorry Mac, det kalles narsissisme.

Du forstår ikke hva narsissisme er heller, for dette har ingenting med den diagnosen å gjøre, skal vi begynne å slenge ut påstander om hverandre i mangel av gode argumenter så tror jeg jaggu at jeg kontrer med Dunning-Kruger effekten. 

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, skaftetryne32 said:

men de andre 99.9% er ikke enige i denne ubeviste påstanden,

Eneste du beviser er at du ikke backer opp en eneste bokstav og spyr ut påstander. Du er en av de som tror diskusjon er en konkurranse i å produsere tekst, da er det bedre med AI som har begynt å gi kilder 😄

Skrevet
Bing123 skrev (1 minutt siden):

Eneste du beviser er at du ikke backer opp en eneste bokstav og spyr ut påstander.

Bevis din egne påstander du, det greier du ikke, du er klar over at du rett ut sier at man kan spise 100 gram salt per dag, forstår du hvor feil det er? Ærlig talt gi oss dette eksperimentet, spis 100 gram salt på en dag, jeg utfordrer deg, bevis denne påstanden din, gi oss videobevis av at du spiser 100 gram salt på en dag. 

• Liker 1
Skrevet
Bing123 skrev (16 timer siden):

Salt er et av de livsviktige mineralene vi må få i oss, så hvor har du kilden til desinformasjonen om at det er farlig gift på linje med alkohol?

Overflødig salt skilles enkelt og raskt ut av nyrene

kåre b skrev (16 timer siden):

Herre her var det mye rart. 

Gouldfan, du må jo ha litt av en kropp og helse så sunt som du lever? 
Litt spesielt at du anbefaler folk å spise f.eks egg -med salt. Eller frokost proppfull av pølse og bacon -og salt.  Vin og brus drikker du også ja.. selvmotsigelsen blir komplett..

salt og alkohol er noe av det verste vi putter i oss..  

banan og raske karbo har sin plass i kostholdet, f.eks rett etter en hard treningsøkt gjelder det å fylle opp glykogenlagrene slik at musklaturen får begynnt å restituere. Det er vel ingen som spiser seg mett på banan. 

grovt brød, eller f.eks havregryn som også består av mye karbo er flott frokost som metter lenge. Det gjelder å få inn noen fett og proteinkilder samtidig slik at man får ett noenlunde balansert kosthold.

En ting har jeg kuttet voldsomt ned på, Øl på sommeren, før preide jeg bli så tørst på sommeren at jeg drakk flere halvlitere på sommeren.

Når jeg drikker vin til maten, er det kun to glass. Jeg innrømmer at det har blitt litt vin i uka også, fordi vi har laget mye god mat. Men det er fordi det er sommer..

Vanligvis drikker vi vin kun en dag i helgen.

Salt tilsetter vi kun selv, vi spiser ikke ferdigmat.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Det er ikke noe logisk ved det i det hele tatt, det er ikke mulig å spise så mye salt uten å få alvorlige helseplager og med disse mengder du snakker om, en hurtig død, det er de harde kalde fakta. Du er fri til å prøve selv å spise 80 gram salt per dag, se hvordan det funker for deg, tro meg det er ikke anbefalt. 

Da skulle jo folk i gamle dager dødd av dette, siden de ikke hadde kjøleskap.

Omtrent alt måtte saltes og røykes.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (58 minutter siden):

Da skulle jo folk i gamle dager dødd av dette, siden de ikke hadde kjøleskap.

Omtrent alt måtte saltes og røykes.

At man bruker salt til konservering trenger ikke bety at man spiste alt saltet som ble til overs, spekeskinke som et eksempel inneholder 5-7% salt, så mener du at det var vanlig å spise 1.5 kg spekeskinke per dag?

Omtrent alt er en grov overdrivelse, mye kunne lagres mørkt og kaldt, tror du virkelig at folk ikke hadde jordkjellere? Til fermentering bruker man ca 2% salt, regnestykket ditt går ikke opp i det hele tatt, og la meg spørre deg, støtter du virkelig påstanden om at det var vanlig å spise opptil 100 gram salt om dagen, i så fall anbefaler jeg at du prøver det du også.  

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

At man bruker salt til konservering trenger ikke bety at man spiste alt saltet som ble til overs, spekeskinke som et eksempel inneholder 5-7% salt, så mener du at det var vanlig å spise 1.5 kg spekeskinke per dag?

Omtrent alt er en grov overdrivelse, mye kunne lagres mørkt og kaldt, tror du virkelig at folk ikke hadde jordkjellere? Til fermentering bruker man ca 2% salt, regnestykket ditt går ikke opp i det hele tatt, og la meg spørre deg, støtter du virkelig påstanden om at det var vanlig å spise opptil 100 gram salt om dagen, i så fall anbefaler jeg at du prøver det du også.  

Saltet ble brukt til kjøtt,

Det er ulemper med for mye salt i Prosesserte varer og chips som folk spiser altfor mye av.

Jeg foretrekker tilsatt mye salt og kvernet pepper på mitt kjøtt, men jeg spiser ikke snacks eller frossenpizza eller chips da.

Salt er jo nødvendig, kroppen trenger det, vi må bare ikke overdrive inntaket.

Endret av Gouldfan
Skrevet

For den som ønsker litt mer lesning rundt boka han presenterer i videoen:

https://www.redpenreviews.org/reviews/the-salt-fix/

Sitat

Key points from our review

The book scored poorly in scientific accuracy because it makes overly confident claims based on weak studies, while ignoring stronger evidence and arguments that aren’t consistent with its message.
Overall, the scientific evidence suggests that typical intakes of salt contribute to high blood pressure and probably cardiovascular disease, and limiting salt intake is probably healthy for most people.
The references in the book usually only offer weak support to its strong claims.
The book’s advice to limit added sugars and refined grains and increase intakes of whole foods is healthful.

Jeg kunne gjerne sett en kilde på hvor og hvordan det er funnet ut at svenskene på et tidspunkt spiste opp mot 100g salt pr dag. Eneste jeg har funnet er en setning der det presenteres mer som en funfact. Og troverdigheten er deretter, spesielt siden det ikke virker til å være vanlig i andre Nordiske land som konserverte mye med salt.

• Liker 2
Skrevet (endret)
23 minutes ago, Hansien said:

Jeg kunne gjerne sett en kilde på hvor og hvordan det er funnet ut at svenskene på et tidspunkt spiste opp mot 100g salt pr dag.

Det er nok unøyaktig som alle tall fra middelalderen som man må guesstimere frem.

Når man så legger bort den detaljen er det viktige om de spiste signifikant mer salt før eller ikke.

Angående vitenskapen så har de en prosess for kritikk av forsknings som heter peer review. Man får ikke publisert forskningen uten å gå gjennom disse. Så da er det litt uklart hva denne lenken du linker til egentlig har å stille opp med i forhold til dette?

Endret av Bing123
Skrevet (endret)
Bing123 skrev (34 minutter siden):

Det er nok unøyaktig som alle tall fra middelalderen som man må guesstimere frem.

Når man så legger bort den detaljen er det viktige om de spiste signifikant mer salt før eller ikke.

Detaljene er viktige når påstandene er så klare som de er. Det ble påstått at Svenskene spiste opp mot 100g salt pr dag i middelalderen. Ingen forskning som jeg finner støtter denne påstanden. Det nærmeste jeg fant var som sagt en bisetning fortalt mer som en funfact uten noe mer forklaring eller kildehenvisning.

Det er ingen som påstår noe annet enn at man spiste mer salt før i tiden. Jeg(vi?) reagerer bare på den ekstreme påstanden med 100g. 

Bing123 skrev (34 minutter siden):

Angående vitenskapen så har de en prosess for kritikk av forsknings som heter peer review. Man får ikke publisert forskningen uten å gå gjennom disse. Så da er det litt uklart hva denne lenken du linker til egentlig har å stille opp med i forhold til dette?

Kalte du ernæringsboka han reklamerte for som publisert forskningsartikkel?

Denne lenken stiller opp med faktasjekking av påstander gitt i bøker rundt ernæring og bruker faktisk publisert fakta for å finne ut om påstander stemmer med virkeligheten.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Kroppene våre har en stor fordel at de anpasser seg ved behov.

I dag finnes det også personer som tåler det store Karbohydrat kjøret. Men de fleste andre sliter med overvekt og medikamenter.

Mulig folk ble syke i historien med så mye salt, alternativ var å ikke spise eller spise råtten mat.

De fleste tålte jo det, ellers hadde ikke vi eksistert som etterkommere.

Endret av Gouldfan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...