Gå til innhold

Norway Cup, barn og vold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det virker som flere her prøver å glatte over omstendighetene. Jeg limte tidligere inn uttalelser fra et lag som var ganske klare på at det spanske laget oppførte seg usportslig, bøllete og lite interessert i å spille fotball.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
17 hours ago, leticia said:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mener-det-spanske-laget-behandles-feil-ikke-gjort-noe-galt/17955240/

"Daglig leder i Skeid, Daniel Strand, mener det spanske guttelaget kommer svært dårlig ut av mediedekningen. Nå ber han folk tenke seg om to ganger.

Laget har ikke gjort noe galt her. De kan ikke ha ansvar for publikum. Det er en helt umulig situasjon i fotballen hvis man på ungdomsnivå skal ha ansvar for publikum. På Norway Cup er det ikke adgangskontroll, billettering eller kroppsvisitering. Det er fri tilgang, sier Strand. 

Vi må faktisk respektere og forstå at dette er gutter fra 16 til 19 år. Dette er unge gutter. Etikk-plakaten til media har ikke ferie i juli måned. Vi må alle stoppe opp, tenke litt og se situasjonen utenfor. De har kommet hit for å spille fotball. Det må de få lov til. 

Strand ber folk tenke på hvordan det hadde vært hvis situasjonen hadde vært snudd – et norsk juniorlag i Spania på turnering, med all spansk rikspresse etter seg. "

Hvis en nordmann på et norsk lag hadde slått ned en spansk linjedommer i en lignende turnering så tror jeg for det første at reaksjonene hadde blitt mye sterkere, nordmennene hadde blitt sendt hjem og han som slo ned linjedommeren ville fått lite sympati blant nordmenn og muligens utestengt fra norsk fotball en periode. Hvorvidt han hadde blitt straffeforfulgt er vanskelig å si men reaksjonene blant spanjolene ville nok blitt mye verre og man hadde trukket laget.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (24 minutter siden):

Endelig et lag som tar til fornuft...

Onsdag tok Rana seg til 16-delsfinale, hvor de møter Sant Cebria. De er imidlertid klar på at de vil møte spanjolene.

https://www.nettavisen.no/sport/ernst-a-lersveen-etter-norway-cup-volden-foler-med-guttene/s/5-95-2545564

Jada. Enda mer 'jeg tar avstand fra vold, MEEEEN vil ikke at det skal komme noen reaksjon mot våpenbrødrene til voldsmannen'

&

'vi må stole på at arrangøren lager trygge rammer' (sistnevnte mens en dommer ligger sønderslått på sykehus).

Norge i et nøtteskall.

Sitter nok lenger inne å boykotte 16. Dels finalen når Norway Cup legger press på en. 

Er en grunn til at de fleste som har nesa innom det organiserte fotballnorge må holde seg for den.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Hvis en nordmann på et norsk lag hadde slått ned en spansk linjedommer i en lignende turnering så tror jeg for det første at reaksjonene hadde blitt mye sterkere, nordmennene hadde blitt sendt hjem og han som slo ned linjedommeren ville fått lite sympati blant nordmenn og muligens utestengt eb periode. Hvorvidt han hadde blitt straffeforfulgt er vanskelig å si men reaksjonene blant spanjolene ville nok blitt mye verre og man hadde trukket laget.

Selvfølgelig ville et G19 lag fra Harstad eller Ålesund blitt sendt hjem. Det lager riktig type publisitet. 

Ikke Spania, det lager feil type publisitet samt kan gå ut over inntektene til arrangementet.

Kjenner jeg begynner gjespe ufrivillig hver gang noen starter opp med 'om det var en NorDmAnn...' Det er like kjedsommelig som de 2-3% folkene som er besatt av rase i motsatt ende.

Alle som har spilt fotball vet at det sitter lenger inne for arrangør å kaste ut utlendinger.

Endret av Regenburg
  • Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutes ago, Regenburg said:

Selvfølgelig ville et G19 lag fra Harstad eller Ålesund blitt sendt hjem. Det lager riktig type publisitet. 

Ikke Spania, det lager feil type publisitet samt kan gå ut over inntektene til arrangementet.

Kjenner jeg begynner gjespe ufrivillig hver gang noen starter opp med 'om det var en NorDmAnn...' Det er like kjedsommelig som de 2-3% folkene som er besatt av rase i motsatt ende.

Alle som har spilt fotball vet at det sitter lenger inne for arrangør å kaste ut utlendinger.

jeg snakker om hvis det var en spansk turnering med utenlandsk deltakelse. Om det er en nordmann eller en svenske er likegyldig. 

At folk nevner nordmann er fordi vi snakker om en hendelse i en turnering i Norge, ikke raseorientert som en del hyperkrenkede forsøker å gjøre det til.

Endret av Theo343
Skrevet (endret)
Theo343 skrev (1 time siden):

Det virker som flere hee prøver å glatte over omstendighetene. Jeg limte tidligere inn uttalelser fra et lag som var ganske klare på at det spanske laget oppførte seg usportslig, bøllete og lite interessert i å spille fotball.

Man kan fint forstå cirka hva som har utspilt seg den ettermiddagen, når 2 andre lag nekter møte dem.

Når enkelte blir monoman på enkeltdetaljer og skal arrestere andre på alt fra juridiske tekniske begreper og skriver lange utlegg om hva kroppskade er og 'nekte' folk å si at her drepte de nesten dommeren, så skjønner man jo hva slags ærend de er ute i.

Endret av Regenburg
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Theo343 skrev (6 minutter siden):

jeg snakker om hvis det var en spansk turnering med utenlandsk deltakelse. Om det er en nordmann eller en svenske er likegyldig. 

At folk nevner nordmann er fordi vi snakker om en hendelse i en turnering i Norge, ikke raseorientert som en del hyperkrenkede forsøker å gjøre det til.

Jeg kjenner ikke til lovverket eller praksis i Spania.

Men generelt ligger man vel syltynt an som lag om dommerne skades i mange land.

Ukulturen i fotball med å true og rase og krangle med dommeren er f.eks. ikke noe det amerikanske fotballandslaget driver med. Grunnen er at klubben blir holdt ansvarlig økonomisk og juridisk ansvarlig. Kanskje fornøyelig å se dem møte søramerikanske sutrelag i VM og slikt. Klasseforskjell i ferdigheter, men det ene laget ter seg bra i det minste.

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 7/29/2025 at 4:04 PM, Theo343 said:

Risko ved å bli slått ned ift. alder

20 år: Lav risiko. Sterke bein, raske reflekser, rask rehabilitering etter skade.

30 år: Litt økt risiko. Små endringer i muskelstyrke og bentetthet, men fortsatt god restitusjonsevne.

40 år: Moderat økt risiko. Heling går saktere, og risiko for mer alvorlige komplikasjoner vokser.

50 år: Høy risiko. Benskjørhet og forsinket heling, økt sjanse for alvorlige skader og langvarig funksjonstap.

60 år: Svært høy risiko. Stor fare for brudd, hodeskader og varig funksjonstap, og faren for komplikasjoner og død etter alvorlige skader øker betydelig.

Samt å se dette som kun "ble slått ned" blir noe feil i mine øyne. Risiko for varig skade og død øker betraktelig med alderen og i mine øyne bør alderen til offeret vært skjerpende.

Men jeg har uansett nå mistet all respekt for sportsledelsen og arrangørene i Norway cup.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanskje vi burde forby Enga og Lillestrøm også, og enda fler? De er jo kjent for å ha tilhengere med mangelfulle sjelsevner? 😉

• Liker 2
Skrevet
trn100 skrev (6 minutter siden):

Kanskje vi burde forby Enga og Lillestrøm også, og enda fler? De er jo kjent for å ha tilhengere med mangelfulle sjelsevner? 😉

De er ikke fra utlandet de vettdu 😉 så da går det bra 😝

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
trn100 skrev (7 minutter siden):

Er de på Norway Cup med 30 00 barn og ungdom?

• Liker 1
Skrevet
Regenburg skrev (Akkurat nå):

Er de på Norway Cup med 30 00 barn og ungdom?

Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Er det greit at foreldrene oppfører seg som idioter mens vi skal lage regler for ungene?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
trn100 skrev (Akkurat nå):

Hva i alle dager har det med saken å gjøre? 

For det første fordi det er Norway Cup vi snakker om, og for det andre fordi det er utydelig hvor 'vi' skal utestenge dem fra?

Sitter du i noen komitè i Norway Cup eller ellers i Norsk Fotball, iom at du skal utestenge dem?

• Liker 1
Skrevet
Regenburg skrev (Akkurat nå):

For det første fordi det er Norway Cup vi snakker om, og for det andre fordi det er utydelig hvor 'vi' skal utestenge dem fra?

Sitter du i noen komitè i Norway Cup eller ellers i Norsk Fotball, iom at du skal utestenge dem?

Har ikke snakket om å utestenge noen fra Norway Cup og var ikke klar over at tråden kun var for direkte involverte?

Hvilken posisjon har du?

• Liker 3
Skrevet
trn100 skrev (8 minutter siden):

Har ikke snakket om å utestenge noen fra Norway Cup og var ikke klar over at tråden kun var for direkte involverte?

Javel. Siden profesjonelle lag straffes våde titt og ofte for overtredelser og ugang, forstod jeg ikke hvor du ville.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Regenburg skrev (18 minutter siden):

Javel. Siden profesjonelle lag straffes våde titt og ofte for overtredelser og ugang, forstod jeg ikke hvor du ville.

Og sånn burde det også være, og jeg regner med at du er kjent med spesielt problemene Enga og LSK har har med sanseløst evneveike supportere?

Poenget mitt var bare at vi må gjøre vårt beste for at ungdommen tar avstand fra den type handlinger som mange av deres foreldre innestår for. Derfor må sånne hendelser slås hardt ned på, spesielt blant de såkalte "profesjonelle".

Når det er sagt er det flere ting ved akkurat denne saken som ikke er helt belyst. Det har kommet frem ting som kanskje kan belastes dommeren også.

Det er uansett ikke greit å slå noen, med mindre man ønsker å fremstå som en neandertaler, og det må vi vel innse at det finnes en del av blant fotballsupportere?

Endret av trn100
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (17 timer siden):

Ja, det er riktig. Men det er også fakta at uavhengige vitner forteller om en aggressiv assistentdommer som sprang inn i ungdommene og sparket og slo etter dem. 

Hvorfor i all verden skal en erfaren dommer, helt uprovosert sparke og slå løs på en gjeng unge menn ?
Hvorfor er det bare dommeren som blir skadet ?

Motsøksmålet og påstandene er bare et primitivt eksempel på at «angrep er det beste forsvar».
Er man heldig kan man oppnå handlingslammelse hos de politisk overkorrekte og at saken henlegges i rettsvesenet.
For kommende generasjoner vil det derimot skape enda mer polarisering og stigmatisering.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (9 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal en erfaren dommer, helt uprovosert sparke og slå løs på en gjeng unge menn ?
Hvorfor er det bare dommeren som blir skadet ?

Det er vel ingen her som sier at han var uprovosert? Men ifølge uavhengige vitnebeskrivelser så skal han ha tålt veldig dårlig å bli ledd av da han snublet i egne bein... 

Å bli utsatt for kroppskrenkelse, som det er når noen dytter deg i bakken, eller spytter på deg (ifølge laget) har ikke det samme skadepotensialet som når noen dæljer til deg, og vi snakker om en kroppsskade... Det er likefullt vold likevel. 

Hvorfor dommeren reagerte som han gjorde, er det bare han som kan svare på. Det regner jeg med han får anledning til å gjøre,  både med tanke på som offer i en straffesak (evt sivilsak), og som evt siktet / tiltalt i saken han selv er anmeldt i  / evt i hendelsen som er innrapportert mot han til juryen i Norway cup. 

Vokteren skrev (20 minutter siden):

Motsøksmålet og påstandene er bare et primitivt eksempel på at «angrep er det beste forsvar».

Det kan det være. Derfor så tar jeg litt med en klype salt det som kommer fra selve laget, (men de har også rett til å bli hørt). 

Min totalvurdering i saken er basert på vitner som ikke har tilknytning til laget. 

(P.s, min umiddelbare reaksjon var også utestengelse for dette laget, se side 1 i tråden. Men i motsetning til enkelte andre i tråden så justerer jeg meg når man får saken bedre opplyst fra flere sider. ). 

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, trn100 said:

Det skal være nulltoleranse for vold ved fotballkamper. Det har vært skrevet opp og ned i media om hvordan man ikke tør ta med seg barna sine på kamper pga. slikt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 hours ago, leticia said:

De er ikke fra utlandet de vettdu 😉 så da går det bra 😝

Dette ble lavnivå. Det virker som de som forsvarer at dommeren ble slått ned forsøker å gjøre dette til en "jeg og de spanske spillerne har utenlandsk opprinnelse og dere liker oss ikke" sak. Selv om vi stadig vekk skriver at dette ikke er tilfelle og et påfunn av dere.

Endret av Theo343
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...