Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Beklager , leste ikke den linken før nå. Ser det er 52 % i volum. Men i verdi så er det bare 26 %. I en situasjon som er tenkt, krig / pandemi så blir det riktig å tenke volum, og ikke verdi, så tar til meg den. I scenariet totalt stengte grenser så er volum relevant, men så lenge superpandemien åpner for litt internasjonal handel med våre allierte, så er det verdi som teller. Verdi er mer representativt for hvor mye og variert mat vi kan bytte til oss ved å eksportere fisk. I et svært konstruert scenarie der vi har gått til ren mat-bytte-handel og ignorerer alle andre verdier og byttemidler vi har å by på. Jeg tenker at et samfunn i krig eller pandemi har behov for svært mange andre varer og at handelen er såpass gjensidig nyttig at det hypotetiske scenariet med totalt stengte grenser er totalt urealistisk. Men det funker visst som bakteppe for forestillingene til Senterpartiet, Bondelaget og resten av banden. Scenariet har ingen reell verdi i noen tenkelig krise. Det er kun et spill for galleriet.
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Krig og fred skrev (2 timer siden): Kraftkar koster mye mer. De fleste norske oster smaker fint lite. Det er derfor jeg foretrekker Saint Agur. Pris varierer fra ut i fra butikk, men poenget er det samme. Simen1 skrev (17 minutter siden): I forrige uke fant jeg selbu blå til 29,90 (150g) og da ble det kjøp. Jeg skjønner meg ikke på dere som vil ha sånn type ost. Men smak og behag, vi er forskjellige 😁🙂
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden leticia skrev (8 minutter siden): og bare som en apropos så er jeg ingen tilhenger av oppdrettsfisk. Nevner det bare, siden det kanskje kan virke som jeg har noe imot det vi fisker / fanger selv ut fra argumentasjonen. Min apropos er at jeg foretrekker villfanget og fisker mye selv. Men det hender en gang i blant at jeg kjøper oppdrettslaks også. Kun hvis det er svært billig og jeg ikke har tint opp egenfisket på forhånd. Da er det enklere med fersk. Oppdrettslaks er sunt! Det etiske dilemmaet er derimot andre ting som dyrevelferd, lakselus, rømninger som konkurrerer mot villaksen i elvene og bunnslam som truer villfisken i sjøen. Det er mine innvendinger. leticia skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner meg ikke på dere som vil ha sånn type ost. Men smak og behag, vi er forskjellige 😁🙂 Jeg kan ikke forstå de som hærer brie
Ankor Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 5 hours ago, Simen1 said: Hva så? Fisken kommer uansett fra Norsk økonomisk sone. Dette er Norsk fisk. Utlendingene leverer noe fra norsk og noe fra utenlandske/internasjonale soner, men det gjør også norske skip. Generelt leveres det mer enn det fiskes i norsk sone, så nei, ikke alt. 1
Smule8o Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 20 minutes ago, Ankor said: Utlendingene leverer noe fra norsk og noe fra utenlandske/internasjonale soner, men det gjør også norske skip. Generelt leveres det mer enn det fiskes i norsk sone, så nei, ikke alt. Uansett så er det i alle fall svært feilaktig å ikke ta med det som fiskes i norsk sone når man snakker om selvberging. Men det gir vel ikke ønsket konklusjon
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Det etiske dilemmaet er derimot andre ting som dyrevelferd, lakselus, rømninger som konkurrerer mot villaksen i elvene og bunnslam som truer villfisken i sjøen. Det er mine innvendinger. Det er mine innvendinger også Simen1 skrev (1 time siden): Jeg kan ikke forstå de som hærer brie Brie er ikke en favoritt hos meg heller Men jeg er jo ekstremt kresen da, creme cherie, og babybell er mer mine sorter (og Norvegia fra Tine da. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå