ForTheImperium Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Det er jo klart og tydelig når man ser hvordan verden er alt fra Midtøsten krisen, sirkuset i USA, anarki i SoMe, klimaforandringen osv osv at vi trenger et entitet som er over alle oss som kan styre oss.
Jobs Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli Jesus kommer igjen for og opprette 1000 års rike da blir det slutt på kriger og nød,dessverre så det ennå en stund til. Vi har ikke kommet til første basun en gang i Johannes Åp .Og i følge Nostradamus så står dyret som er beskrevet i Johannes Åp 13 fram i 2088, og i følge Bibelen skal da Jesus komme ca 2095.
Wall Dorf Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli Jobs skrev (15 timer siden): Jesus kommer igjen for og opprette 1000 års rike da blir det slutt på kriger og nød,dessverre så det ennå en stund til. Vi har ikke kommet til første basun en gang i Johannes Åp .Og i følge Nostradamus så står dyret som er beskrevet i Johannes Åp 13 fram i 2088, og i følge Bibelen skal da Jesus komme ca 2095. Skjønner at du er opptatt av profetiene, men disse er laget vanskelige å tyde med hensikt, nettopp på grunnlag av at alle ikke ønsker å vite tid, dette er spekulasjoner. Hvis vi f.eks tar bibelens tider og slår opp i Salm.90.4 (eller 2.Pet.3.8) Får vi vite dette : For tusen år er i dine øyne som dagen i går da den fór forbi, eller som en nattevakt. Sammenlign dette med Matt.14.25: Men i den fjerde nattevakt kom han til dem, gående på sjøen. Allerede her ser man hvor feil alt blir når man ikke kontrollerer kildene sine. Fire tusen år er mye mer enn dine beregninger hvor enn du har dem fra. 1
Capitan Fracassa Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli Jobs skrev (På 22.7.2025 den 8.12): Jesus kommer igjen for og opprette 1000 års rike da blir det slutt på kriger og nød,dessverre så det ennå en stund til. Vi har ikke kommet til første basun en gang i Johannes Åp .Og i følge Nostradamus så står dyret som er beskrevet i Johannes Åp 13 fram i 2088, og i følge Bibelen skal da Jesus komme ca 2095. Med verden slik den er i dag, vill det vært enda mer skremmende hvis det finnes en allvitende, allmektig Gud som står bak alt, og kunne ha sørget for mindre lidelse men ikke gjør det. Jeg er glad @Jobs sine påstander er ren fantasi uten noe grunnlag i virkeligheten. 5 2
Jobs Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli Capitan Fracassa skrev (46 minutter siden): Med verden slik den er i dag, vill det vært enda mer skremmende hvis det finnes en allvitende, allmektig Gud som står bak alt, og kunne ha sørget for mindre lidelse men ikke gjør det. Det er jo helt etter det Bibelen forteller om de siste tider,og dessverre blir det bare verre til Jesus kommer tilbake.Det blir så ille at enkelte mennesker vil dø av skrekk. Johannes første brev 5. Vi vet at vi er av Gud, og at hele verden ligger i det onde. 20 Vi vet også at Guds Sønn er kommet, og han har gitt oss forstand, så vi kjenner Den sanne. Vi er i Den sanne, vi som er i hans Sønn, Jesus Kristus. Han er den sanne Gud og det evige liv. Lukas 21. Det skal vise seg tegn i sol og måne og stjerner, og på jorden skal folkene bli grepet av angst og rådløshet i larmen fra hav og brenninger. 26 Mennesker skal forgå av redsel og gru for det som kommer over jorden. For himmelens krefter skal rokkes.
Wall Dorf Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli (endret) Jobs skrev (1 time siden): Lukas 21. Det skal vise seg tegn i sol og måne og stjerner, og på jorden skal folkene bli grepet av angst og rådløshet i larmen fra hav og brenninger. 26 Mennesker skal forgå av redsel og gru for det som kommer over jorden. For himmelens krefter skal rokkes. Det er jo et sent senario, alle materielle ting varer jo ikke evig veit du! Spørsmålet om universets undergang har fascinert forskere og allmennheten i århundrer. Nylig publiserte forskere nye hypoteser om datoen for når kosmos kan forsvinne, basert på studiet av hvite dvergstjerner. Når kan universet forsvinne? Ifølge en studie publisert i Journal of Cosmology and Astroparticle Physics, forventes det ikke at universet vil forsvinne fullstendig før om omtrent 10⁶⁷ år, eller en milliard milliarder ganger universets nåværende alder, anslått til 13,8 milliarder år. Denne beregningen er basert på levetiden til hvite dverger, svært robuste stjerner som forventes å være de siste som overlever. Rollen til hvite dverger og Hawking-stråling Forskere forklarer at disse stjernene, lenge ansett som nesten evige, til slutt vil fordampe på grunn av Hawking-stråling. Dette fenomenet, teoretisert av Stephen Hawking, ville føre til at all materie i universet gradvis forsvinner til ingenting er igjen. Et fjernt og usikkert scenario Selv om dette scenariet med total oppløsning er fascinerende, forblir det svært teoretisk og ekstremt fjernt i tid. Forskere påpeker at andre kosmiske fenomener kan inntreffe lenge før denne fristen, og dermed endre universets skjebne. Foreløpig er slutten på kosmos fortsatt en gåte, men nyere vitenskapelige fremskritt bidrar til å avklare konturene. Her kan universet slutte å eksistere, ifølge forskere Du overgår jo selv profeten Daniel i Dan.8.! Synet om kvelder og morgener, det som ble fortalt, er sant. Men du skal holde synet skjult, for det handler om en fjern fremtid.» 27 Og jeg, Daniel, lå syk i flere dager, men sto så opp og gjorde igjen min tjeneste for kongen. Jeg var full av undring over synet og forsto det ikke. Det er bare å gratulere over dine evner til å se inn i slike skjulte skjebner! Endret 23. juli av Wall Dorf
Capitan Fracassa Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli (endret) Jobs skrev (2 timer siden): Det er jo helt etter det Bibelen forteller om de siste tider Nei, det er det ikke. Bibelen forteller at de siste tider skulle komme i disiplenes levetid, noe som for øvrig beviselig ikke skjedde. Sitat og dessverre blir det bare verre til Jesus kommer tilbake.Det blir så ille at enkelte mennesker vil dø av skrekk. En allmektig gud som er ansvarlig for alt dette uten å gjøre noe med det, men skal gjøre det enda verre, før han visstnok en gang i framtiden skal gjøre det bra, noe han ikke har klart til nå, er ikke mye å sette sin lit til. Sitat Johannes første brev 5. ... Lukas 21. ... Du kan da ikke bruke Bibelen for å bevise at Bibelen er sann! Som sagt, jeg er glad for at du kun kommer med fri fantasi uten grunnlag i virkeligheten, og helt uten rasjonelle bevis. 😃 Endret 23. juli av Capitan Fracassa 3 1
Wall Dorf Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Nei, det er det ikke. Bibelen forteller at de siste tider skulle komme i disiplenes levetid, noe som for øvrig beviselig ikke skjedde. Du også kan da ikke argumentere slik du gjør hvis du mener disiplene har levd, men beviselig heller ikke ble sendt ut i en verden som da ikke i forståelsen av «all (hele) verden» på den tid man mener disse levde, som her er argumentert for at bare en mindre del av den skulle forkynnes evangeliet, her som en påminnelse om at hele verden skulle være skrevet inn i manntall? Tror man bør holde seg til at Jesus tid her på jorden innskrenker seg til Joh.3.16-17, hvor et evig liv er langt unna foreløpig. De siste tider er jo beskrevet som endetiden, den siste dag, Herrens dag (en tusenårig dag), og det er nok her disiplene har sin tid siden de følger Jesus som i 1.Kor.15.21-22 er et sluttprodukt av Adam; Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes oppstandelse kommet ved et menneske. For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus. Dette skjedde heller ikke for den tid man påberoper seg var Kristi komme, det passer veldig dårlig siden han er et produkt av Åp.17. Han beskrives i Matt.1.17 med 14 ledd (490 år) fra bortføringen til Babylon og fram til Kristus. - Det er ikke det historiske Babylon utenfor Bagdad, men ett nytt Babylon som beskrives hos Jer.51.6-7 som er i hevnens tid, og som var et gullbeger i Herrens hånd, men kommer i unåde ved hevnens tid. Hevnens tid beskrives også i Luk.21.20-22: For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal oppfylles. Så man har ingen grunn for å omskrive eller forfekte hva som egentlig står der uten å vite i hvilken tid alt dreier seg om. Slik sett kan man egentlig bare la tiden gå sin vante gang, og oppfylles profetiene får en nok vite det, oppfylles dem ikke, så får vi vel ikke vite noe som helst.
Capitan Fracassa Skrevet 24. juli Skrevet 24. juli (endret) Wall Dorf skrev (14 timer siden): Du også kan da ikke argumentere slik du gjør hvis du mener disiplene har levd, men beviselig heller ikke ble sendt ut i en verden som da ikke i forståelsen av «all (hele) verden» på den tid man mener disse levde, som her er argumentert for at bare en mindre del av den skulle forkynnes evangeliet, her som en påminnelse om at hele verden skulle være skrevet inn i manntall? Hm, dette var en veldig komplisert setning (men jeg ender noen gange opp med for kompliserte setninger selv også), la meg se om jeg forstår hva du mener: Ja, jeg mener at sannsynligvis har Jesus levd, og har hatt noen disipler - men antall og navn er det liten grunn til å ta for god fisk, da også Bibelen er vag og inkonsistent på dette. At noen av disiplene (Peter og sannsynligvis Johannes) dro ut og forkynnet evangeliet er svært sannsynlig, da også Paulus nevner disse i sine brev. De andre 10 (eller flere) aner vi egentlig ingenting om. Mest sannsynlig ga de fleste opp og "glemte" at de hadde fulgt Jesus etter at Jesus til deres store overraskelse ble korsfestet. At hele verden skulle skrives inn i manntall stemmer ikke, det var ikke engang noe manntall i hele Romerriket på den tiden, kun et lokalt. At man skulle skrives inn i byen deres forfedre kom fra, er noe som antagelig ble funnet på for å få til en forklaring på at Jesus fra Nasaret kunne stemme med Bibelens prediksjon om at Messias skulle komme fra Betlehem - men dette er helt absurd. Det er aldri gjennom historien vært noe manntall hvor man måtte reise til byen forfedrene kom fra, da dette ville være i direkte strid med manntallets poeng. Men jeg skjønner allikevel ikke hvorfor du mener jeg ikke kan argumentere slik jeg gjorde. I følge flere av evangeliene sier Jesus at endetiden skal komme i deres levetid, noe som beviselig ikke skjedde. Wall Dorf skrev (14 timer siden): Så man har ingen grunn for å omskrive eller forfekte hva som egentlig står der uten å vite i hvilken tid alt dreier seg om. Du har rett i at man [rettelse: IKKE] bør omskrive det som står der, men jeg opplever at du knapt gjør annet i dine fantasifulle tolkninger av Bibelen. I og med at Bibelen skriver at Jesus sa at dette skulle skje i disiplenes levetid, er bør det være åpenbart for alle som ikke omskriver det, at tiden det dreier seg om er i disiplenes levetid, det er ikke vanskeligere enn det. Wall Dorf skrev (14 timer siden): Slik sett kan man egentlig bare la tiden gå sin vante gang, og oppfylles profetiene får en nok vite det, oppfylles dem ikke, så får vi vel ikke vite noe som helst. Helt riktig, og kristne kommer til å tro at det skjer snart og ta feil igjen og igjen, slik de har gjort i 2000 år nå, uten å innrømme at det ikke egentlig var noen profeti. Endret 24. juli av Capitan Fracassa La til et manglende "ikke" 3
Wall Dorf Skrevet 24. juli Skrevet 24. juli (endret) Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Hm, dette var en veldig komplisert setning (men jeg ender noen gange opp med for kompliserte setninger selv også), la meg se om jeg forstår hva du mener: Ja, jeg mener at sannsynligvis har Jesus levd, og har hatt noen disipler - men antall og navn er det liten grunn til å ta for god fisk, da også Bibelen er vag og inkonsistent på dette. At noen av disiplene (Peter og sannsynligvis Johannes) dro ut og forkynnet evangeliet er svært sannsynlig, da også Paulus nevner disse i sine brev. De andre 10 (eller flere) aner vi egentlig ingenting om. Mest sannsynlig ga de fleste opp og "glemte" at de hadde fulgt Jesus etter at Jesus til deres store overraskelse ble korsfestet. At hele verden skulle skrives inn i manntall stemmer ikke, det var ikke engang noe manntall i hele Romerriket på den tiden, kun et lokalt. At man skulle skrives inn i byen deres forfedre kom fra, er noe som antagelig ble funnet på for å få til en forklaring på at Jesus fra Nasaret kunne stemme med Bibelens prediksjon om at Messias skulle komme fra Betlehem - men dette er helt absurd. Det er aldri gjennom historien vært noe manntall hvor man måtte reise til byen forfedrene kom fra, da dette ville være i direkte strid med manntallets poeng. Men jeg skjønner allikevel ikke hvorfor du mener jeg ikke kan argumentere slik jeg gjorde. I følge flere av evangeliene sier Jesus at endetiden skal komme i deres levetid, noe som beviselig ikke skjedde. Du har rett i at man bør omskrive det som står der, men jeg opplever at du knapt gjør annet i dine fantasifulle tolkninger av Bibelen. I og med at Bibelen skriver at Jesus sa at dette skulle skje i disiplenes levetid, er bør det være åpenbart for alle som ikke omskriver det, at tiden det dreier seg om er i disiplenes levetid, det er ikke vanskeligere enn det. Helt riktig, og kristne kommer til å tro at det skjer snart og ta feil igjen og igjen, slik de har gjort i 2000 år nå, uten å innrømme at det ikke egentlig var noen profeti. Hei, takk for svar! Hva disiplene angår, er det svært lite som er skrevet omkring deres liv og virke historisk sett, utenom Bibelen. Det er bemerkelsesverdig syns jeg da siden Jesus sa til dem at noen av dem ikke skulle smake døden før de ser Menneskesønnen (ham selv) komme med kongsmakt, (Kongsmakt, se 1.Kor.15.22-28) – Altså slik du mener at disiplene har levd, skulle altså noen av dem ennå være i live i dag! Snålt at ingen vet om dette. Både Matteus, Markus og Lukas skriver om dette. (Matt.16.28/ 16.34 – Luk.9.27 og Mark.9.1: Og han la til: «Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft.» /Mark.13.30) Så hvem av disiplene lever ennå? Du skjønner sikkert argumentasjonen, enten tar man med seg alt som er viktig i saken, eller så er man ikke så påståelig siden Jesus og disiplene levde side om side i den siste tid. Om de lever nå, ville vi hørt om dem i en eller annen sammenheng? Jesus selv nevner jo at de lever i den siste tid i 1.Joh.2.18 Mine barn, dette er den siste tid. Dere har hørt at Antikrist skal komme, og mange antikrister har alt stått fram. Derfor vet vi at dette er den siste tid. Så jeg tror at Luk.21.22 har rett, at når straffens tid kommer skal alt som står skrevet oppfylles. Også Jes.46.10 nevner det samme; Fra begynnelsen forteller jeg slutten, på forhånd forteller jeg det som ikke har hendt. Så til slutt, jeg tror det ble en skrivefeil fra deg angående omskriving av Bibelen, og at du glemte ordet "ikke" etter man bør .... omskrive, noe jeg selv også sliter med, jeg tenker at jeg skriver det slik og så blir det likevel huller her og der. Det kan kanskje oppleves slik for deg at jeg omskriver når jeg egentlig leter opp sammenhenger. Det gjøres ofte ved å klikke på vershenvisninger som i bunn og grunn er saksgjennomganger under samme tema og som oftest kommer med tilleggsopplysninger. Det er nå engang slik Bibelen er skrevet for å vanskeligjøre sammenhengene. Endret 24. juli av Wall Dorf
Capitan Fracassa Skrevet 24. juli Skrevet 24. juli Wall Dorf skrev (10 minutter siden): Hei, takk for svar! Og takk det samme. Det er ofte interessant å diskutere med deg 😃 Sitat Hva disiplene angår, er det svært lite som er skrevet omkring deres liv og virke historisk sett, utenom Bibelen. Ja, og med noen få unntak (særlig Peter og Johannes), så er selv Bibelen ganske taus, noe som er grunnen til at jeg hevder at de fleste av disiplene mest sannsynlig sluttet sitt virke med Jesu død. Sitat Det er bemerkelsesverdig syns jeg da siden Jesus sa til dem at noen av dem ikke skulle smake døden før de ser Menneskesønnen (ham selv) komme med kongsmakt, (Kongsmakt, se 1.Kor.15.22-28) – Altså slik du mener at disiplene har levd, skulle altså noen av dem ennå være i live i dag! Selvsagt mener jeg ikke det, det ville vært utrolig dumt - og ganske så dumt av deg å tro at jeg mener dette også 🤭 Det er da minst to ekstremt mye enklere og mer logiske forklaringer: Evangeliene tar feil, Jesus sa aldri dette Jesus sa (og trodde) dette, men tok selv feil. Siden dette er gjentatt i flere av evangeliene tror jeg 2. er mest sannsynlig, og har med meg Bibelforskere som Bart Ehrmann på laget her. Vi ser også tydelige spor av dette i Paulus brev, hvor han i tidlige brev trodde at han selv skulle oppleve endetiden, men justerte dette i senere brev. Sitat Så hvem av disiplene lever ennå? Ingen, noe jeg selvsagt heller aldri har indikert. Wall Dorf skrev (17 minutter siden): Både Matteus, Markus og Lukas skriver om dette. (Matt.16.28/ 16.34 – Luk.9.27 og Mark.9.1: Og han la til: «Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft.» /Mark.13.30) Ja, og her tok altså Jesus selv feil (hvis sitatene er rett). Det trenger ikke å være så komplisert som alle dine forklaringer baserer seg på. Wall Dorf skrev (18 minutter siden): Så til slutt, jeg tror det ble en skrivefeil fra deg angående omskriving av Bibelen, og at du glemte ordet "ikke" etter man bør .... omskrive, noe jeg selv også sliter med, jeg tenker at jeg skriver det slik og så blir det likevel huller her og der. Takk, du har helt rett, jeg endrer det nå, men viser det tydelig, slik at din rettelse fortsatt gir mening ☺️ Wall Dorf skrev (20 minutter siden): Det kan kanskje oppleves slik for deg at jeg omskriver når jeg egentlig leter opp sammenhenger. Det gjøres ofte ved å klikke på vershenvisninger som i bunn og grunn er saksgjennomganger under samme tema og som oftest kommer med tilleggsopplysninger. Det er nå engang slik Bibelen er skrevet for å vanskeligjøre sammenhengene. At Bibelen er skrevet for å vanskeliggjøre sammenhengene er så vidt jeg kan se en del av din fantasifulle tolkning, og ikke noe jeg ser at det finnes gode bevis for verken i eller utenfor Bibelen. Så når du tolker inn sammenhenger der andre ikke ser dem, og begrunner dette med at Bibelen er ment å ha skulte sammenhenger, så er bevisene for begge deler en ren sirkel-argumentasjon. 2
Wall Dorf Skrevet 24. juli Skrevet 24. juli Capitan Fracassa skrev (2 timer siden): At Bibelen er skrevet for å vanskeliggjøre sammenhengene er så vidt jeg kan se en del av din fantasifulle tolkning, og ikke noe jeg ser at det finnes gode bevis for verken i eller utenfor Bibelen. Så når du tolker inn sammenhenger der andre ikke ser dem, og begrunner dette med at Bibelen er ment å ha skulte sammenhenger, så er bevisene for begge deler en ren sirkel-argumentasjon. Kall det hva du vil, flesteparten av bibelvers har henvisninger, som f.eks Jer.51.7-8: Babel var et gullbeger i Herrens hånd, hun gjorde hele jorden drukken. Folkeslagene drakk av vinen, derfor ble de som gale. Brått er Babel falt og knust. Sørg over henne! Hent balsam for såret hennes, kanskje det kan helbredes. Jer 51,8 henviser til utdypning: - Jes 21,9; Jer 46,11; Åp 14,8; 18,2 Verre er det ikke med fantasiforståelsen enn det! 😃
Capitan Fracassa Skrevet 24. juli Skrevet 24. juli Wall Dorf skrev (11 minutter siden): Kall det hva du vil, flesteparten av bibelvers har henvisninger, som f.eks Jer.51.7-8: Jeg benekter selvsagt ikke at en del Bibelvers henviser til tidligere skrevne vers. Matteus-evangeliet er jo full av det, så pass at det tilogmed henviser til ting som ikke eksiterer (Matt 2.23: Da han kom dit, bosatte han seg i en by som heter Nasaret. Slik skulle det ordet oppfylles som er talt gjennom profetene, at han skulle kalles en nasareer.) Wall Dorf skrev (15 minutter siden): Jer 51,8 henviser til utdypning: - Jes 21,9; Jer 46,11; Åp 14,8; 18,2 Verre er det ikke med fantasiforståelsen enn det! 😃 At Jer 51,8 viser til noe som helst i Åpenbaringen (som ble skrevet rundt 600 år senere) og ikke eventuelt omvendt er en fantasi som går mot absolutt all kjent Bibelkunnskap, så jo, det er litt verre enn du hevder 😜 At det finnes henvisninger til andre Bibelvers rundt om i Bibelen er det vel ingen som bestrider, men at det er i det enorme omfanget og med alle de logiske bristene (som at ett vers henviser til et annet som ble skrevet århundrer senere) som du hevder, jeg er uenig i, og som du ikke har noen gode bevis for. 2
leticia Skrevet 24. juli Skrevet 24. juli Jobs skrev (På 23.7.2025 den 13.45): Det er jo helt etter det Bibelen forteller om de siste tider,og dessverre blir det bare verre til Jesus kommer tilbake.Det blir så ille at enkelte mennesker vil dø av skrekk. Jada, jada, slikt har mennesker påstått i flere hundre år allerede, ingenting har skjedd (elller kommer til å skje, hvis man venter på en steindød fyr, som har vært dau i 2000 år allerede ). T.o.m vikingene hadde sin "jordens ende, forklaring". Det er kreativt av mennesker å finne på "gud" siden de ikke har forklaring på alle ting (som at torden var guden Thor), i dag vet vi bedre hva som forårsaker torden. Vi vet også hva som forårsaker kriger i verden, i hovedsak pga at man må tro på den "rette gud" (religionskriger) og fordi vi har en gjeng med maktsyke mannlige "pensjonister" som statsoverhoder rundt om i verden...
leticia Skrevet 24. juli Skrevet 24. juli ForTheImperium skrev (På 21.7.2025 den 21.57): Det er jo klart og tydelig når man ser hvordan verden er alt fra Midtøsten krisen, sirkuset i USA, anarki i SoMe, klimaforandringen osv osv at vi trenger et entitet som er over alle oss som kan styre oss. Man kan vel heller si at noen har større årsak til å "bli styrt ' enn det andre har. Jeg regner de fleste mennesker som gode, fornuftige mennesker. Dessverre er det de med mest makt som ofte burde hatt minst makt. Og det ser man igjen i verdenssituasjonen. Penger (religion) og makt gjør noe med folk. Man blir sin verste versjon når man burde strebe etter å bli sin beste versjon. 1 1
Wall Dorf Skrevet 24. juli Skrevet 24. juli Capitan Fracassa skrev (9 timer siden): Wall Dorf skrev (9 timer siden): Både Matteus, Markus og Lukas skriver om dette. (Matt.16.28/ 16.34 – Luk.9.27 og Mark.9.1: Og han la til: «Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft.» /Mark.13.30) Ja, og her tok altså Jesus selv feil (hvis sitatene er rett). Det trenger ikke å være så komplisert som alle dine forklaringer baserer seg på. Vel, når det kommer an på skriftens pålitelighet er det måten man leser den på som er avgjørende. Det er du som endrer innholdet i skriften etter hva du tror på. Det endrer jo ikke en døyt på innholdet. 😀 I følge 1.Kor.15.20 var Jesus en del av førstegrøden av oppstandelsen sammen med de 144000 som er blitt frikjøpt fra jorden, i deres munn ble det ikke funnet løgn, de er uten feil. (i Åp.14.1-5)
Capitan Fracassa Skrevet 24. juli Skrevet 24. juli Wall Dorf skrev (2 timer siden): Vel, når det kommer an på skriftens pålitelighet er det måten man leser den på som er avgjørende. Det er du som endrer innholdet i skriften etter hva du tror på. Nei, det er jeg som leser det som faktisk står, uten nødvendigvis å tolke inn all mulige fantasifulle sammenhenger. Hvis du mener jeg endrer innholdet i skriften må du nesten begrunne det, og ikke bare slenge ut en slik gal påstand. Du svarte for øvrig aldri på delen om at Jesus spådde endetiden i disiplenes levetid. Jeg antar du innså at den enkleste og beste forklaringen er at Jesus tok feil, slik jeg også tror, men du kunne godt bekreftet dette, etter at du fant på den mest tullete stråmannen om hva jeg kunne mene. 4
Wall Dorf Skrevet 25. juli Skrevet 25. juli Capitan Fracassa skrev (10 timer siden): Du svarte for øvrig aldri på delen om at Jesus spådde endetiden i disiplenes levetid. Jeg antar du innså at den enkleste og beste forklaringen er at Jesus tok feil, slik jeg også tror, men du kunne godt bekreftet dette, etter at du fant på den mest tullete stråmannen om hva jeg kunne mene. Hvorfor skulle jeg motsi det? Verken du eller jeg kan bevise eller motbevise en profeti, det er jo derfor du hele tiden gjentar og gjentar deg selv til det mest kjedsommelige om bevis? Gjesp! Hvis du er glemsk tilgir jeg det, jeg henviste jo i svaret jeg gav deg hvor jeg spurte om hvem av disiplene som lever ennå siden noen av dem ikke skulle smake døden før menneskesønnen kom med kongsmakt med 1.Joh.2.18 «Mine barn, dette er den siste tid. Dere har hørt at Antikrist skal komme, og mange antikrister har alt stått fram. Derfor vet vi at dette er den siste tid.» Da kan du jo plassere den siste tid hvor du vil, siden du mener Jesus levde for to tusen år siden uten å få utrette hva han kom for.
Capitan Fracassa Skrevet 25. juli Skrevet 25. juli (endret) Wall Dorf skrev (26 minutter siden): Hvorfor skulle jeg motsi det? Verken du eller jeg kan bevise eller motbevise en profeti, det er jo derfor du hele tiden gjentar og gjentar deg selv til det mest kjedsommelige om bevis? Gjesp! Ja, i motsetning til deg tror jeg ikke på mer eller mindre fantasifulle ting uten bevis. Det ville vært irrasjonelt. Men du gjentar deg til det like kjedsommelige med påståtte profetier helt uten bevis. Jeg skjønner at det er irriterende å få påpekt at det ikke finnes rasjonelle grunne til ideene dine og at de helt mangler bevis, men det må du nesten leve med når du kommer med slike påstander på et diskusjonsforum. Sitat Hvis du er glemsk tilgir jeg det, jeg henviste jo i svaret jeg gav deg hvor jeg spurte om hvem av disiplene som lever ennå siden noen av dem ikke skulle smake døden før menneskesønnen kom med kongsmakt Her er det visst du som er glemsk, for jeg svarte jo på nettopp det at å tro at noen av disiplene fortsatt er i live "mener jeg ikke, det ville vært utrolig dumt - og ganske så dumt av deg å tro at jeg mener dette også". Glemte du helt at jeg svarte deg og oppklarte dette? Jeg tilgir deg også gjerne at du er glemsk. Det jeg derimot ikke tilgir, er hvordan du uprovosert bruker hersketeknikker som å si at jeg "gjentar deg selv til det mest kjedsommelige om bevis? Gjesp!" og er glemsk. Det synes jeg er helt unødvendig, og bare trekker debatten ned på et dumt nivå. Wall Dorf skrev (26 minutter siden): Da kan du jo plassere den siste tid hvor du vil, siden du mener Jesus levde for to tusen år siden Ja, tenk, jeg tror at Jesus mest sannsynlig levde for 2000 år siden. Det er gode historiske indisier som tilsier dette. Hva slags grunner har du til å være uenig? Men nei, jeg kan ikke plassere den siste tid hvor jeg vil, jeg driver ikke å finner på ting uten bevis. Endret 25. juli av Capitan Fracassa 2
Wall Dorf Skrevet 25. juli Skrevet 25. juli (endret) Capitan Fracassa skrev (6 timer siden): Ja, tenk, jeg tror at Jesus mest sannsynlig levde for 2000 år siden. Det er gode historiske indisier som tilsier dette. Hva slags grunner har du til å være uenig? Men nei, jeg kan ikke plassere den siste tid hvor jeg vil, jeg driver ikke å finner på ting uten bevis. Hei, ble du sur fordi jeg for andre gang la frem at Jesus sa til sine barn at de levde i den siste tid? Du sier at du ikke driver med ting uten bevis, har du bevis for at Jesus levde for 2000 år siden da? Hvordan stemmer dette med Matt.1.17 /21-23? (490 år etter bortføringen til Babylon / frelse sitt folk.) Tilleggsopplysning om Jesus: Han fikk først navnet «Immanuel» (Matt.1.23) Han fikk navnet sitt etter 8 dager hadde gått (Luk.2.21) 2.Pet.3.8 minner på om at en dag for Herren er som tusen år, og tusen år som en dag. Det samme finnes i Salm.90.4, begge skriftsteder henviser til hverandre. I Åp.10.5-7 opplyses det at «Tiden er ute» Her opplyses det at når den sjuende basun lyder skal Guds mysterium (Kristus, Ef.3.1-9 = Tidens fylde/ Gal.4.4/Ef.1.10) være fullført slik han kunngjorde for sine tjenere profetene.» Åp.22.6-7: 6 Engelen sa til meg: «Disse ordene er troverdige og sanne. Herren, den Gud som gir profetene sin Ånd, har sendt sin engel for å vise sine tjenere det som snart skal skje. Og se, jeg kommer snart. Salig er den som tar vare på de profetiske ordene i denne boken.» For meg ser det ut som en langvarig prosess. Endret 25. juli av Wall Dorf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå