Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

CO2 konsentrasjon i bygg uten mennesker

obygda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 stk netatmo målere som frem til ganske nylig var plassert slik ; 1 plassert i stue, 1 plassert i uthus/sommerstue. CO2 nivået på begge har ligget rundt 480 når det ikke er mennesker tilstede. For ca 2 uker siden flyttet jeg den ene måleren fra uthus og inn på ett soverom i 2 etasje..og dro på ferie..Mao det er ikke personer tilstede på soverommet. Men måleren på soverommet viser nivåer på rundt 900++ jevnt og trutt,mens måleren i etasjen under viser ca 430. Forstår ingenting av dette. Nå er det balansert ventilasjon i boligen som står på og det er tilluft til soverommet med de høye CO2 nivåene. Alle vinduer er lukket nå når vi ikke er hjemme. Temperaturen i 2 etasje ligger jevnt på 28 grader. Er jo elstremt varmt om dagen hjemme og med vinduer lukket så finner jeg ikke dette snodig,men jeg forstår rett og slett ikke hvorfor CO2 nivåene er så høye i 2 etasje når det ikke er folk der.

Så kan noen forklare dette?

Huset ligger på landet..ingen trafikk i nærheten.  Funderer på om det er noe materiale på rommet eller annet som gir opphav til de høyere CO2 nivåene på soverom vs stue. Som sagt..det er ingen tilstede i huset nå. Mao høye CO2 nivåer må skyldes noe annet..event at måleren er defekt. Er blitt et sommer mysterium dette..Begynte å sjekke måleren nå de siste dagene pga de høye temperaturene hjemme. Ps ei heller noen planter innendørs 2 etasje.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Usikker på hvor nøyaktig Netatmo måleren er?

Jeg har tre Netatmo målere ulike steder. Blant annet en som står et sted det normalt ikke oppholder seg folk. Co2 nivå ligger mellom 450 til 650 ppm på måler som står for seg selv. Varierer i takt med temperaturen etter det jeg kan se. 

Beskrivelse av Co2 sensor:

https://helpcenter.netatmo.com/hc/en-us/articles/17050796221714-CO-Sensor

Endret av toralfb
Skrevet
toralfb skrev (51 minutter siden):

Usikker på hvor nøyaktig Netatmo måleren er?

Jeg har tre Netatmo målere ulike steder. Blant annet en som står et sted det normalt ikke oppholder seg folk. Co2 nivå ligger mellom 450 til 650 ppm på måler som står for seg selv. Varierer i takt med temperaturen etter det jeg kan se. 

Beskrivelse av Co2 sensor:

https://helpcenter.netatmo.com/hc/en-us/articles/17050796221714-CO-Sensor

Finnes det noen anbefalinger mhp produkter som er gode på å måle luftkvalitet? Funderer på tiltak allerede..for om tallene stemmer så fremstår det ikke som om det er god luftkvalitet hos oss.

Skrevet

Forsøk å «valider» målingene f.eks. ved å bytte om på plasseringene. Om du får samme verdier med ny netatmomåler, tenker jeg målingene må være riktig.. Varierer CO2-målingen (ppm regner jeg med) på soverommet ila. dagen når det ikke er noen hjemme?

Har ingen gode forslag til årsaken, men kan det være

• dårligere flow på innluft på soverommet, eller
  • planter som ikke får nok lys?

Skrevet

CO2 sensorer er noe dritt :)

Først er det ikke veldig mange små CO2 sensorer som faktisk måler CO2 konsentrasjon, men stipulerer CO2 ut fra andre faktorer (VOC). Det funker godt nok til mange ting, men ikke i det hele tatt til andre bruksområder. Neatmo sin skal være en NDIR sensor om jeg husker riktig, altså den måler absorberingen av IR lys til å finne CO2 mengde (beste måten).

Dernest har veldig mange slike småsensorer en kalibreringsrutine der den vil sette "0" (altså 420 ppm) på det laveste CO2 nivået i eksempelvis en 10 dagers periode. Mange bygg vil aldri nå 420 ppm, så antagelsen i kalibreringen vil være feil. Dette kalles ABC (Automatic Baseline Calibration), og du kan da korrigere denne med å ha sensoren en stund utendørs men tørt.

En CO2 sensor til hjemmebruk vil kun være en indikator for økende eller stabil CO2. Å tenke du har 900 ppm er i praksis ikke oppnåelig uten sensorer som er akkreditert kalibrert. Du snakker da om sensorer som kan koste 10.000 bare for sensoren, og så må du ha et instrument for å lese av sensoren til sikkert like mye. Ofte bruker man dataloggere, og en slik som ligger i hylla bak meg koster over 100.000 i innkjøp, og før bruk må den og sensorene jeg skal bruke til kalibrering. Det raser penger ut. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...