Hamglock Skrevet onsdag kl 18:38 Skrevet onsdag kl 18:38 Som overskriften sier er jeg på jakt etter en elbil til under 250.000. Er på jakt etter noe som har lave vedlikeholdskostnader, billig forsikring, som ikke er dyr i innkjøpspris for å minimere verditap, og som jeg kan kjøre på i 12-15 år. Vil helst ikke ha kinabiler eller biler utenfor garantiperioden - så minst 2021 modeller. Må ha minst 350km WLTP fordi når det er vinter og den blir noen år er jo reell rekkevidde maks 200km. Ønsker en bil som ikke har eller hvor det er lett å skru av laneassist, fartsvarsling og alt det der. Bryr meg ikke noe om taklast, henger, oppvarmede ratt, 4-hjulstrekk, gode høyttalere, varmepumpe, eller stor skjerm. Det som er på radaren min så langt er: Honda e:ny1 Id.3 Nissan leaf med den største batteripakken Kia e niro Har dere noen tanker om disse eller andre modeller? Noe jeg bør være obs på?
Duriello Skrevet onsdag kl 18:46 Skrevet onsdag kl 18:46 Hamglock skrev (4 minutter siden): Det som er på radaren min så langt er: Honda e:ny1 Id.3 Nissan leaf med den største batteripakken Kia e niro Har dere noen tanker om disse eller andre modeller? Noe jeg bør være obs på? Du kan starte med å sjekke elbilforeningens tester av disse. 👍 Elbil.no Har kun testet id3 selv av disse, og den var helt grei. For liten for meg og mine da. Leaf er ikke en av de mest solgte uten grunn, største minusen er lading langs veien. (Må ha spesifikke ladere og disse er ofte trege, eller opptatte.) 1
23:4 Skrevet onsdag kl 18:53 Skrevet onsdag kl 18:53 Hamglock skrev (13 minutter siden): Som overskriften sier er jeg på jakt etter en elbil til under 250.000. Er på jakt etter noe som har lave vedlikeholdskostnader, billig forsikring, som ikke er dyr i innkjøpspris for å minimere verditap, og som jeg kan kjøre på i 12-15 år. Vil helst ikke ha kinabiler eller biler utenfor garantiperioden - så minst 2021 modeller. Må ha minst 350km WLTP fordi når det er vinter og den blir noen år er jo reell rekkevidde maks 200km. Ønsker en bil som ikke har eller hvor det er lett å skru av laneassist, fartsvarsling og alt det der. Bryr meg ikke noe om taklast, henger, oppvarmede ratt, 4-hjulstrekk, gode høyttalere, varmepumpe, eller stor skjerm. Det som er på radaren min så langt er: Honda e:ny1 Id.3 Nissan leaf med den største batteripakken Kia e niro Har dere noen tanker om disse eller andre modeller? Noe jeg bør være obs på? Få sjekket tilstanden på batteriet. Kia e Niro, så har du vel litt nybilgaranti igjen også, Hyundai Kona sin 2021 utgave er også en veldig solid bil i den klassen til den prisen. 2
Hamglock Skrevet onsdag kl 18:59 Forfatter Skrevet onsdag kl 18:59 Duriello skrev (6 minutter siden): Du kan starte med å sjekke elbilforeningens tester av disse. 👍 Elbil.no Har kun testet id3 selv av disse, og den var helt grei. For liten for meg og mine da. Leaf er ikke en av de mest solgte uten grunn, største minusen er lading langs veien. (Må ha spesifikke ladere og disse er ofte trege, eller opptatte.) Når du sier id.3 var for liten tenker du da på baggasje eller barneseter? Hva er det du får plass til i bilen du har nå som du ikke fikk plass til i id.3 eller mener du bare at det er litt lettere å få varer og barnestol inn og ut av bilen du har nå enn i en id3? Jeg kommer til å ha ca 5-10 turer i året hvor jeg vil ha behov for å hurtiglade en gang per tur. Jeg forstod det sånn med leafen at hvis man måtte lade mer enn en gang per tur ville det gå veldig tregt fra og med andre gang pga manglende kjøling. Når det gjelder chademo så leste jeg denne artikkelen som sier at det er flere ccs biler per lader enn det er chademo biler per lader pluss at chademo biler ikke så ofte reiser på langturer så behovet for hurtiglading er mindre enn på ccs: https://elbil.no/jeg-ville-ikke-vaert-veldig-bekymret-i-norge/
Duriello Skrevet onsdag kl 19:09 Skrevet onsdag kl 19:09 Hamglock skrev (Akkurat nå): Når du sier id.3 var for liten tenker du da på baggasje eller barneseter? Hva er det du får plass til i bilen du har nå som du ikke fikk plass til i id.3 eller mener du bare at det er litt lettere å få varer og barnestol inn og ut av bilen du har nå enn i en id3? Takhøyde i baksetet primært. 😅 Prøvde å ta med meg 2 brødre på roadtrip da jeg hadde en som leiebil da min var inne på verksted pga noe krøll med vann i drivstoff fra bensinstasjon. Bagasjerom var ok. (Alle 3 av oss er 189 cm eller høyere, daily driver er en ice stasjonsvogn) Hamglock skrev (4 minutter siden): Jeg kommer til å ha ca 5-10 turer i året hvor jeg vil ha behov for å hurtiglade en gang per tur. Jeg forstod det sånn med leafen at hvis man måtte lade mer enn en gang per tur ville det gå veldig tregt fra og med andre gang pga manglende kjøling. Når det gjelder chademo så leste jeg denne artikkelen som sier at det er flere ccs biler per lader enn det er chademo biler per lader pluss at chademo biler ikke så ofte reiser på langturer så behovet for hurtiglading er mindre enn på ccs: https://elbil.no/jeg-ville-ikke-vaert-veldig-bekymret-i-norge/ Det med at lading går tregt ved flere ladinger vet jeg ikke noe om. Men har en kompis som hadde forrige generasjon leaf (nyere 1st generasjon tror jeg) og han var mer en ofte ute for at laderne var opptatt av biler som ikke hadde behov for å lade på chademo. Tror det var noe om at alle elbiler kan lade på de laderne, men de som trenger chademo kan kun lade på disse. Han som hevdet dette, om det stemmer aner jeg ikke. 🙂 (Og godt mulig det kun gjelder ruten han kjørte daglig) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå