Datata Skrevet mandag kl 16:41 Skrevet mandag kl 16:41 Jeg kjøpte en flishugger/kompostkvern hos et Eik landbrukssenter et sted i Midt-Norge i juni for fire år siden. Maskinen har åtte års garanti. Da jeg skulle ta den i bruk andre året hadde maskinen fått en underlig feil: av/på-bryteren levde plutselig sitt eget liv, noen ganger fungerte den, andre ganger ikke. Maskinen ble brakt tilbake til forretningen der jeg kjøpte den. Jeg forklarte mekanikeren grundig hva som feilte og viste det praktisk. Etter en 14 dagers tid stakk jeg innom for å høre hvordan det gikk. Mekanikeren fortalte at han «ventet på noe fra Italia», som han uttrykte det. Jeg har fulgt opp firmaet jevnlig, men denne kompostkvernen står fortsatt hos Eik landbrukssenter til reparasjon! Jeg har ikke fått den tilbake! Sist jeg snakket med dem fikk jeg til beskjed at de «kunne ha gjort en bedre jobb» med maskinen! Om det var ment som en unnskyldning vet jeg ikke. Nå har jeg gått grundig lei! Nå har jeg til hensikt å la affære! Har ikke tenkt å spare på kruttet! Kanskje politianmelde. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal gripe det an. Hva har firmaet gjort seg skyld i? Svindel, bedrageri, underslag eller tyveri? Det hører med til historien at maskinen er av tysk fabrikat, produsert i Kina. Og om mekanikeren hadde gått til fots til Italia og tilbake igjen burde han ha vært tilbake nå!
sedsberg Skrevet mandag kl 16:47 Skrevet mandag kl 16:47 Du kommer neppe noen vei med anmeldelse. Hvis du benytter deg av reklamasjonsretten så har du en del krav. F.eks. lånemaskin, dekningskjøp eller heving av kjøpet (minus bruksfradrag). Garanti er noe produsenten gir med deres egne regler og betingelser. Reklamasjon er banket fast i Norsk lov. Her er det også selgeren som er ansvarlig. Ikke produsenten.
toralfb Skrevet tirsdag kl 08:52 Skrevet tirsdag kl 08:52 Datata skrev (16 timer siden): Jeg kjøpte en flishugger/kompostkvern hos et Eik landbrukssenter et sted i Midt-Norge i juni for fire år siden. Maskinen har åtte års garanti. Da jeg skulle ta den i bruk andre året hadde maskinen fått en underlig feil: av/på-bryteren levde plutselig sitt eget liv, noen ganger fungerte den, andre ganger ikke. Maskinen ble brakt tilbake til forretningen der jeg kjøpte den. Jeg forklarte mekanikeren grundig hva som feilte og viste det praktisk. Leser jeg det som at selger har forsøkt å reparere maskinen i 2 år? I så fall bør du kreve ny vare, eller at kjøpet heves. Se: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/ (..) Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake. (..)
barfoo Skrevet tirsdag kl 09:17 Skrevet tirsdag kl 09:17 16 hours ago, Datata said: Nå har jeg gått grundig lei! Nå har jeg til hensikt å la affære! Har ikke tenkt å spare på kruttet! Kanskje politianmelde. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal gripe det an. Hva har firmaet gjort seg skyld i? Svindel, bedrageri, underslag eller tyveri? Dei har ikkje gjort noko straffbart. Dei har brote avtalen dei har med deg (levere maskin som fungerer), men det er ikkje straffbart. Konsekvensen av det er at du har eit krav mot dei. Framsett kravet skriftlig, t.d. heving av kjøpet og vis til lang tid for retting av mangel. Det bør ikkje vere kontroversielt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå