otnokes Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Bompenger er en useriøs løsning synes jeg. Dette bør være forbudt i hele EU/EØS. Det er mer siviliserte måter å sikre finansiering av veibygging og vedlikehold på. https://www.nrk.no/stor-oslo/utenlandske-bilister-skylder-norge-millioner-i-bompenger-_-na-blir-det-endringer-1.17477328
Hanhijnn Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli otnokes skrev (1 time siden): Bompenger er en useriøs løsning synes jeg. Dette bør være forbudt i hele EU/EØS. Det er mer siviliserte måter å sikre finansiering av veibygging og vedlikehold på. https://www.nrk.no/stor-oslo/utenlandske-bilister-skylder-norge-millioner-i-bompenger-_-na-blir-det-endringer-1.17477328 Jepp! https://www.tv2.no/broom/flere-skal-betale-bompenger-viktig/17878280/ Men https://www.tv2.no/broom/roper-varsko-om-bompenger/17857978/
sverreb Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli 1 hour ago, otnokes said: Bompenger er en useriøs løsning synes jeg. Dette bør være forbudt i hele EU/EØS. Det er mer siviliserte måter å sikre finansiering av veibygging og vedlikehold på. Tja, det kommer an på. Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at som finansieringskilde er den problematisk. Bompenger som trafikkmitigerende tiltak gir imidlertid mye mening.
WiiBoy Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Skal vi ha; infrastruktur nok til at alle skal kunne kjøre hvor de vil når de vil alle skal kunne kjøre hvor de vil og når de vil, men da får vi bare leve med køer og kollaps til tider begrense kjøring via pris/restriksjoner Punkt 1 er ikke holdbart i mitt syn. Det blir ekstremt dyrt, og gir store inngrep både i bystrøk og i naturen. Punkt 2 er ekstremt dyrt for næringslivet vårt, ettersom det hemmer flyt av varer og tjenester. Da står vi igjen med punkt 3. Vi må flytte kostnader fra "eie" til "bruk". Der igjen er det vel 4 hovedmetoder; Årsavgit/veiavgift/etc koblet til antall kjørte km. Drivstoffavgift. Bompenger. Veiprising. Punkt 1 og 2 gir ingen forskjell på områder med store utfordringer og steder hvor det er "nok" infrastruktur, og vil derfor ikke gi effekten vi er ute etter. Punkt 3 kan settes direkte inn der vi har problemer og er svært enkelt å administrere. Punkt 4 gir hver bileier en massiv utgift, den vil være svært uoversiktlig og skape masse administrasjon. Sånn sett er bompenger en god løsning. Det jeg ikke liker med bompenger er dog at det brukes for mye. Det tar ned terskelen for å sette i gang med prosjekter, siden kost/nytte for de som bestemmer endres kraftig. For meg så virker det som det benyttes som "ekstra penger" for å gjennomføre ting vi ikke har råd til. 1
Snylter Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli (endret) On 7/2/2025 at 11:19 AM, WiiBoy said: Det jeg ikke liker med bompenger er dog at det brukes for mye. Det tar ned terskelen for å sette i gang med prosjekter, siden kost/nytte for de som bestemmer endres kraftig. For meg så virker det som det benyttes som "ekstra penger" for å gjennomføre ting vi ikke har råd til. Det er enda verre. Bompenger brukes til tiltak vi faktisk har råd til.. Så låner veiprosjektet penger, disse pengene krever de tilbake i form av bompenger.. Denne innkrevingen har selvsagt en stygg kostnad ved seg.. Forbrukeren må ha en bombrikke, denne har man via et selskap som kan utstede slike.. Dette selskapet fakturerer sluttkunden og tjener selvsagt penger på dette. Autosync (tidligere Fremtind utsteder) er et eksempel på et slikt selskap, i 2023 hadde de 176 millioner i omsetning.. Altså 176 millioner som blir borte uten å bidra til noe som helst annet enn sysselsetting.. Flyt er et annet slikt selskap, de stakk av med 154 millioner i 2023 og leverte et overskudd etter skatt på 27,9 mill. Så har man selve bomselskapet, eksempelvis hadde Fjellinjen ca 4,68 milliarder i inntekt i 2024.. Resultatet var på 4,25 milliarder.. Her forsvant altså ca 430 millioner.. Kilde: Proff.no Lånet som utstedes skal det selvsagt betales renter på, dette medfører også en ekstra belastning for sluttkundene. "I 2017 gikk 11,6 prosent av alle bompengeinntekter til finanskostnader, som i hovedsak er renter, ifølge Statens Vegvesen." Kilde: https://www.faktisk.no/artikkel/ti-ting-du-bor-vite-om-bompenger/106227#:~:text=Rentenivået varierer fra prosjekt til,administrasjon og drift av bomstasjoner. Endret 4. juli av Snylter 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå