akkab Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Min Ford Smax 2015mod. stoppet under kjøring. Etter noen minutter, startet den igjen, og iflg.kona gikk den normalt helt hjem, ca 22km. Neste dag startet bilen, for så å stoppe etter 5mtr. Etter det, ingen start. Fraktet til verksted, som sier at kamaksel står stille. Motor går rundt uten ulyder med starter. Kan det være reg.reim som er røket? Enkelte plasser står det at motor har kjede, eller kombinasjon av begge deler. Noen med teorier rundt dette??
likferd Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Regner med det er bensinmotor med "wet belt" siden du spør og ikke bare sjekker selv. Men ja, om kamaksel står stille har reima røket. Klassisk problem med ecoboost motorer.
Svein M Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) Vippearmer(?) kan være knekt om reimen er røket. I følge denne siden om det er samme type motor, sitat: "the rocker is designed to be sacrificial rather than bending valve stems or punching the valve through the crown of the piston. " Endret 30. juni av Svein M
mobile999 Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) akkab skrev (22 timer siden): Min Ford Smax 2015mod. stoppet under kjøring. Etter noen minutter, startet den igjen, og iflg.kona gikk den normalt helt hjem, ca 22km. Neste dag startet bilen, for så å stoppe etter 5mtr. Etter det, ingen start. Fraktet til verksted, som sier at kamaksel står stille. Motor går rundt uten ulyder med starter. Kan det være reg.reim som er røket? Enkelte plasser står det at motor har kjede, eller kombinasjon av begge deler. Noen med teorier rundt dette?? akkab skrev (4 timer siden): 2ltr.diesel tdci. Uhm, dette var ikke så lett å finne ut av. Det er ikke unormalt at Ford diesel har registerreim mellom veivaksel og den ene kamakselen og kjede mellom kamakslene. Det er ikke unormalt at vippearmene er designet til å knekke for å unngå bøyde ventiler og skade på stempler på Ford diesel. Klarer du å finne ut om motoren har registerkjede eller registerreim? Jeg vet ikke om jeg klarer å finne ut av det selv om du sender meg registreringsnummeret på bilen på pm. Det kan hjelpe med mer informasjon. Hva er oppgitt motoreffekt? Er det en 3. generasjon S-Max? Det ser ut som det var generasjonsskifte i 2015 (2. > 3. gen). Endret 30. juni av mobile999
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå