Spillredaksjonen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Kommentar: Skjermreglene gjør det ikke enklere å være forelder Foreldreskap er vanskelig. Punktum. Det nye forslaget om strenge skjermregler for barn vil ikke gjøre det lettere. Tvert imot. Les hele saken på Gamer.no»
Peteguy Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Så ikke følg rådene da vel? Det er råd og ikke lover. Hvis man er så trygg i sin sak så gå mot strømmen. Skal vi lage råd for antall tid på YouTube, TV spill, duolingo(sikkert mange barn bruker det for gøy på fritida), Netflix, sosiale medier? Da må vi også lage råd for alle livssituasjoner.:Alene fedre, alene mødre, far og mor med god inntekt, far og mor med mindre inntekt, 2 fedre, 2 mødre, tvillinger, innvandrere. Nå høres jeg sikkert gammel og gretten ut men må vi sy puter under armene på foreldre i tillegg til barna nå. "Foreldre trenger å høre at så lenge de gjør så godt de kan er det bra nok". Får litt følelsen av at alle skal ha medalje for deltagelse her. Vi snakker om oppdragelse av mennesker/barn her. 4
Frida Martine Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Jeg kom inn for å si noe av det samme som Peteguy, men tok meg heldigvis tid til å lese før jeg kommenterte, og er helt enig i kritikken. Telling av minutter fremfor å lage råd som gir forståelse og verktøy for å få redusert eller endret skjermtid er ikke produktivt eller nyttig. 1
DorkMan Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Jeg tenker at det er stor forskjell på en vanlig film og reels eller spill med tanke på dopamin og avhengighet. For det er vel den største bekymringen med tanke på skjermbruk av barn. Jeg er for begrensing av skjermtid for barn men ta også innhold med i betraktningen, man må bruke skjønn. 1
zawyer9k Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 1. det er ikke regler, det er råd. Helsedirektoratet og Helsenorge har mange råd til samfunnet, uten at det betyr at de skal følges slavisk. 2. skjermtid er ikke skjermtid, det står også i rådene. Blant annet står det at foreldre bør engasjere seg i det barna gjør på skjermen, ikke bruke det som barnevakt. 3. Jeg har aldri sett maken til forsvarsmodus hos foreldre som åpenbart føler seg truffet av temaet. folk misforstår helt rådene og tror det er så svart/hvitt som at en film må sees over 3 kvelder. Jeg blir helt matt av manglende evne til å tenke fornuft og tenke selv. Hele hensikten er å gi noen retningslinjer som vi som foreldre bør reflektere over når vi tar våre valg, som for eksempel skjerm under måltider, hva som foregår på skjermen og vår egen skjermbruk foran barna. jeg er en forkjemper for at barna mine skal utvikle et godt forhold til teknologi og fornuftig bruk av skjerm. Jeg er likevel enig i mange av disse rådene, for jeg har sett så utallige mange eksempler på hva som har skjedd med barn som har blitt plassert foran en tv fra 6 måneder, sovner med iPaden over nesa, ikke klarer å få kontakt med foreldre som scroller, og klarer å fokusere på samme aktivitet i mer enn 10 sekunder. folk må vel klare å ta egne reflekterte valg, og da er det veldig fint med en myndighet som kommer med råd. Når temaet blir så hett som det har vært i media i det siste så er det åpenbart at det treffer en nerve hos mange foreldre. Kanskje er det de som skriker høyt i eget forsvar som må se seg selv i speilet? 3
vampyrica Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Mye gode svar over her så blir unødvendig å legge til mer, kommentert i andre artikler men ovenfor har sagt det på en ordentlig måte. Jeg tenker redaksjonen burde reflektere litt over hva folk sier, antar de fleste her er gamere, så det er ikke helt sort/hvitt som nevnt. Gode svar 👍🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå