Sjalottløk Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Ekstrem pågang? Hva betyr det egentlig? Butikkene bruker store ord, men de synes jeg Gamer.no skal greie å se gjennom. Skal man dømme etter lagerstatus, så er det ikke ekstrem pågang. Man trenger ikke engang å stå i kø. 1 1
Nimrad Skrevet fredag kl 21:25 Skrevet fredag kl 21:25 Sjalottløk skrev (13 timer siden): Ekstrem pågang? Hva betyr det egentlig? Butikkene bruker store ord, men de synes jeg Gamer.no skal greie å se gjennom. Skal man dømme etter lagerstatus, så er det ikke ekstrem pågang. Man trenger ikke engang å stå i kø. Det har vært ekstremt god tilgjengelighet. Husker jeg stod i kø for å kjøpe Wii. Da fikk butikken 4 stk. Ryktene sier de har solgt 3 mill konsoller på ett døgn. PS5 solgte 4,5 mill på to mnd, men den var utsolgt hele tida. Tiden vil vise, men alt tyder på at Nintendo kan glise hele veien til banken så langt.
Sjalottløk Skrevet tirsdag kl 18:12 Skrevet tirsdag kl 18:12 On 6/6/2025 at 11:25 PM, Nimrad said: Det har vært ekstremt god tilgjengelighet. Husker jeg stod i kø for å kjøpe Wii. Da fikk butikken 4 stk. Ryktene sier de har solgt 3 mill konsoller på ett døgn. PS5 solgte 4,5 mill på to mnd, men den var utsolgt hele tida. Tiden vil vise, men alt tyder på at Nintendo kan glise hele veien til banken så langt. Har alltid lurt på hvor slike tall kommer fra(3 mill). Det er jo ikke slik at rapporteringen fra butikkene er så god, vel? Her må det isåfall være første batchen som nå er solgt til butikkene? Eneste jeg har sett som gikk tom er Proshop og Kjell. Er ganske sikker på at sistnevnte fikk få konsoller og solgte kun over disk? Har uansett litt vanskelig for å tro at en så dyr konsoll skal selge veldig bra i disse dager. Men hvem vet.
GengarGeng Skrevet tirsdag kl 18:35 Skrevet tirsdag kl 18:35 Sjalottløk skrev (12 minutter siden): Har alltid lurt på hvor slike tall kommer fra(3 mill). Det er jo ikke slik at rapporteringen fra butikkene er så god, vel? Her må det isåfall være første batchen som nå er solgt til butikkene? Eneste jeg har sett som gikk tom er Proshop og Kjell. Er ganske sikker på at sistnevnte fikk få konsoller og solgte kun over disk? Har uansett litt vanskelig for å tro at en så dyr konsoll skal selge veldig bra i disse dager. Men hvem vet. Mange sider som både rapporterer å bekrefter dette. Så tallene stemmer. - PS4 hadde rekorden for flest konsoller solgt på en dag, med over 1 million i 2013. - Switch 2 har overtatt rekorden med 3 millioner på en dag. Jeg har ikke vanskelig for å forstå dette, når man ser hvor dyrt gaming har blitt generelt, bare se på skjermkort. Eller gamere som allerede hadde PS5, men hev seg over PS5 Pro til over 10K når den kom. Halvparten av de som kjøper PS5 har jo ikke engang skjerm til å dra utnytte hva konsollen har å tilby. Jeg godter meg litt, fordi de eneste som er sjokkerte er Playstation, Xbox og Steamdeck fanboys, som av en eller annen merkelig grunn ikke så dette komme. Tar jeg feil om jeg antar at din skepsis til tallene ikke hadde vært der om det f.eks. var Sony? Rett meg gjerne om jeg tar feil 😊 Steamdeck koster i skrivende stund over 10K og har markant dårligere ytelse enn Switch 2. PS5 og Series X er over dobbelt så store, og tilbyr ikke håndholdt til samme pris (om man ser bort fra tilbud). Sånn sett er ikke Switch 2 overraskende dyr. 1
Sjalottløk Skrevet tirsdag kl 18:41 Skrevet tirsdag kl 18:41 5 minutes ago, GengarGeng said: Mange sider som både rapporterer å bekrefter dette. Så tallene stemmer. Jeg sier ikke at tallene ikke stemmer, men heller at de viser antall solgte konsoller til butikk.
Nimrad Skrevet tirsdag kl 19:29 Skrevet tirsdag kl 19:29 (endret) Sjalottløk skrev (1 time siden): Har alltid lurt på hvor slike tall kommer fra(3 mill). Det er jo ikke slik at rapporteringen fra butikkene er så god, vel? Her må det isåfall være første batchen som nå er solgt til butikkene? Eneste jeg har sett som gikk tom er Proshop og Kjell. Er ganske sikker på at sistnevnte fikk få konsoller og solgte kun over disk? Har uansett litt vanskelig for å tro at en så dyr konsoll skal selge veldig bra i disse dager. Men hvem vet. Jeg vet ærlig talt ikke. Det var en Reddit-post som virket noenlunde troverdig, altså et rykte. Men det er nok basert på anekdotiske bevis liten tvil om at tilgjengeligheten har vært veldig god sammenlignet med andre releaser. Du sier den er dyr, men PlayStation kostet mer justert for inflasjon. Endret tirsdag kl 19:31 av Nimrad
Sjalottløk Skrevet tirsdag kl 23:31 Skrevet tirsdag kl 23:31 3 hours ago, Nimrad said: Du sier den er dyr, men PlayStation kostet mer justert for inflasjon. Joa. Jeg ga nesten 7k for PS3 og Motorstorm på release også. Jeg mener at Switch er overpriset siden HW i den er ikke dyr.
Nimrad Skrevet i går, 03:06 Skrevet i går, 03:06 Sjalottløk skrev (3 timer siden): Joa. Jeg ga nesten 7k for PS3 og Motorstorm på release også. Jeg mener at Switch er overpriset siden HW i den er ikke dyr. Hvor har du det fra..? Den ligger jo rundt samme pris som andre tilsvarende håndholdte.
Sjalottløk Skrevet i går, 03:12 Skrevet i går, 03:12 2 minutes ago, Nimrad said: Hvor har du det fra..? Den ligger jo rundt samme pris som andre tilsvarende håndholdte. Hvor har jeg hva fra? Selve GFX-ytelsen her kan ikke sies å være spesiell høy
Nimrad Skrevet i går, 03:20 Skrevet i går, 03:20 Sjalottløk skrev (7 minutter siden): Hvor har jeg hva fra? Selve GFX-ytelsen her kan ikke sies å være spesiell høy Det er en håndholdt maskin. Ytelsen er på nivå med andre håndholdte maskiner på samme prisnivå.
Sjalottløk Skrevet i går, 03:26 Skrevet i går, 03:26 4 minutes ago, Nimrad said: Det er en håndholdt maskin. Ytelsen er på nivå med andre håndholdte maskiner på samme prisnivå. Nå vet jeg ikke helt hva som er ditt argument? Jeg mener at konsollen priser seg ut, og jeg er i tvil om at den selger så godt som blir hevdet av noen
Nimrad Skrevet i går, 04:46 Skrevet i går, 04:46 Sjalottløk skrev (1 time siden): Nå vet jeg ikke helt hva som er ditt argument? Jeg mener at konsollen priser seg ut, og jeg er i tvil om at den selger så godt som blir hevdet av noen Priser seg ut er noe annet overpriset HW. Det er slutt på tidene man solgte konsoller med tap i starten for å tjene penger på spill. Poenget mitt er at for hva du får er det en helt fornuftig pris. Konkurrerende håndholdte er veldig sammenlignbare i pris. Nå har det for øvrig kommet offisielle tall fra Nintendo at de solgte 3,5 mill på 4 dager https://www.nrk.no/nyheter/salgsrekord-for-nintendos-nye-spillkonsoll-1.17450191
Sjalottløk Skrevet i går, 05:00 Skrevet i går, 05:00 7 minutes ago, Nimrad said: Priser seg ut er noe annet overpriset HW. Det er slutt på tidene man solgte konsoller med tap i starten for å tjene penger på spill. Poenget mitt er at for hva du får er det en helt fornuftig pris. Konkurrerende håndholdte er veldig sammenlignbare i pris. Nå har det for øvrig kommet offisielle tall fra Nintendo at de solgte 3,5 mill på 4 dager https://www.nrk.no/nyheter/salgsrekord-for-nintendos-nye-spillkonsoll-1.17450191 Er det å prise seg ut noe annet enn overpriset HW? Det tolker jeg som det samme. Jeg prøver ikke å tale mot de salgstallene som vi ser. Mulig jeg tar feil, men jeg kan ikke se at denne selger så godt som noen gjør inntrykk av. Jeg føler vi må spole tilbake til mitt første innlegg til deg
Nimrad Skrevet i går, 08:35 Skrevet i går, 08:35 Sjalottløk skrev (3 timer siden): Er det å prise seg ut noe annet enn overpriset HW? Det tolker jeg som det samme. Ja. Overpriset hadde vært å selge en switch 2 som var på nivå med enern til 10 tusen. Å prise seg ut hadde vært å selge en enda kraftigere switch 2 med OLED, 2 TB lagring++ til 15 tusen. Sistnevnte kan fint være veldig mye HW for pengene, men det ville sannsynligvis vært for mye penger til at de klarte å selge noe særlig. Switch 2 er ikke særlig overpriset for hvor mye HW man får for pengene(se gjerne mot steam deck, ROG Ally o.l.). Og basert på salgstallene virker de ikke å ha priset seg særlig ut heller.
Sjalottløk Skrevet i går, 10:05 Skrevet i går, 10:05 1 hour ago, Nimrad said: Ja. Overpriset hadde vært å selge en switch 2 som var på nivå med enern til 10 tusen. Å prise seg ut hadde vært å selge en enda kraftigere switch 2 med OLED, 2 TB lagring++ til 15 tusen. Sistnevnte kan fint være veldig mye HW for pengene, men det ville sannsynligvis vært for mye penger til at de klarte å selge noe særlig. Switch 2 er ikke særlig overpriset for hvor mye HW man får for pengene(se gjerne mot steam deck, ROG Ally o.l.). Og basert på salgstallene virker de ikke å ha priset seg særlig ut heller. Vi ser nok det på forskjellige måter. Jeg ser på switch 2 som overpriset, være seg sammenlignet med andre, eller isolert sett.
Nimrad Skrevet i går, 10:10 Skrevet i går, 10:10 Sjalottløk skrev (3 minutter siden): Vi ser nok det på forskjellige måter. Jeg ser på switch 2 som overpriset, være seg sammenlignet med andre, eller isolert sett. Uforståelig for meg at du kan synes det.
Iki Skrevet i går, 10:37 Skrevet i går, 10:37 Nimrad skrev (14 minutter siden): Uforståelig for meg at du kan synes det. Om du la inn en legion go fra Lenovo så hadde du fått en 8,8 tommer 2560x1600 500 nits (mot Switch 2 sine 450 nits) 144 Hz skjerm. WiFi 6, 65w lader, 49whr batteri, 30% høyere ytelse enn steam deck, samt kontrollere du kan ta av slik som på switch 2. Steam deck som du sammenligner med her er over 3 år gammel nå, samt at de kom med en 7,4" oled utgave (90hz 1000 nit, WiFi 6) i 2023.
Nimrad Skrevet i går, 12:09 Skrevet i går, 12:09 Iki skrev (1 time siden): Om du la inn en legion go fra Lenovo så hadde du fått en 8,8 tommer 2560x1600 500 nits (mot Switch 2 sine 450 nits) 144 Hz skjerm. WiFi 6, 65w lader, 49whr batteri, 30% høyere ytelse enn steam deck, samt kontrollere du kan ta av slik som på switch 2. Steam deck som du sammenligner med her er over 3 år gammel nå, samt at de kom med en 7,4" oled utgave (90hz 1000 nit, WiFi 6) i 2023. Jada, det var bare hentet ett eksempel fra Reddit for å vise at Switch 2 ikke skiller seg veldig negativt ut prismessig. Legion Go er jo noe dyrere igjen - til veil pris hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå