Baranladion Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni fredrik2 skrev (15 minutter siden): Barnen de gäller tvingas att göra noe de ikke vill. Barn tvinges til å stå opp tidlig og gå på skolen også, de tvinges også til å ha på seg ull på kalde vinterdager. Så jeg skal driste meg til å påstå at du er enig med meg i at hijaben i seg selv ikke er problemet, men tvangen/føringene som ligger bak bruken av den? 2
fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 1 minute ago, James G said: Jeg er litt nysgjerrig, hvordan bedømmer du hvem som handler av egen fri vilje og hvem som blir tvunget? Hva om en kvinne sier at hun ikke ble tvunget, og du ikke tror henne? 'Listen to what women say' dette slagordet ser ikke ut til å gjelde her. Det vil uunngåelig være tilfeller der noen «høyere» ting må brukes for å overstyre kvinners ord. Det kvinner sier er frivillig kan ikke være helt frivillig, for normale mennesker ville ikke tenke slik. Å si at kvinnene som meldte seg frivillig var ofre for hjernevask, og at vi bare brukte sivilisasjonen til å tvinge dem til riktig——For en utrolig arrogant dette er. Er ikke så lätt det er jag enig i men som jag skrev tidigare, feminister kommer med en massa påstander om hur kvinner tror att de tar egna vel når de enligt dem er "tvingade" av samfundet att uppföra sig och ta de valen de är förvantade att ta. Utdanning, ta hand om barn etc. Jag tror det der er mestadels tull men påstandene kommer hele tiden i diverse trådar. Angående hijab så vet vi att det i en del kulturer er rent tvang, i andra väldigt kulturelt viktigt. Fra våran synsvinkel er det ikke heller noe som vi tycker er bra eller naturligt. Er få norska kvinner som skulle vilja bära hijab. Tycker det er ganska naturligt att tro att mye av hijab bruken faktist er rent tvang eller noe som er naturligt utifra en kvinnefientlig kultur. Hvis man jämför med det norska feminister försöker förklara med hjälp av samfundets (dåliga) påverkan på kvinner och kjöns roller så beror nog hijab bruk bra mycket mer på samfundets (dåliga) påverkan på kvinner. 1 1
fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 4 minutes ago, Baranladion said: Så jeg skal driste meg til å påstå at du er enig med meg i at hijaben i seg selv ikke er problemet, men tvangen/føringene som ligger bak bruken av den? Problemet er den kvinnefientlige kulturen som ligger bakom. En kultur som vi idag aldrig skulle tolererat om den var inhemsk men når den kommer fra utlandet så blir av noen anledning tolerans för andra kulturer viktigare än våra verdier. 2
Baranladion Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni fredrik2 skrev (Akkurat nå): Problemet er den kvinnefientlige kulturen som ligger bakom. En kultur som vi idag aldrig skulle tolererat om den var inhemsk men når den kommer fra utlandet så blir av noen anledning tolerans för andra kulturer viktigare än våra verdier. Jeg ser ikke hvorfor det er logisk at den kvinnefiendtlige kulturen skal bli bedre av å forby Hijab? Om ikke annet kan det vel potensielt bli verre? 3
skaftetryne32 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni fredrik2 skrev (1 minutt siden): Problemet er den kvinnefientlige kulturen som ligger bakom. En kultur som vi idag aldrig skulle tolererat om den var inhemsk men når den kommer fra utlandet så blir av noen anledning tolerans för andra kulturer viktigare än våra verdier. Det du feilaktig tror er en høyere toleranse for andre kulturer er ofte bare et forsvar kulturen sin demografi en minoritet som ofte nok blir angrepet på usaklig grunnlag, det har aldri vært en holdning om at fremmed kultur er viktigere enn vår egen, det forsvaret av folket er det som ofte blir feilaktig å ganske idiotisk tolket som at en annen kultur er viktigere enn vår egen, det er bare tullprat fra ende til annen, der snakker du for deg selv ikke for meg og neppe noen venstreside som jeg antar du mener er den skyldige. 1 1
fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 6 minutes ago, Baranladion said: Jeg ser ikke hvorfor det er logisk at den kvinnefiendtlige kulturen skal bli bedre av å forby Hijab? Om ikke annet kan det vel potensielt bli verre? Tror att det kan bli en forskjell hvis barnen ikke får ha hijab i skolen eller att vi försöker motverka diverse annat som vi enligt våra verdier tycker er dåligt. Jentene som slipper hijab i skolen kanske inte har det senare heller. 2
fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 7 minutes ago, skaftetryne32 said: Det du feilaktig tror er en høyere toleranse for andre kulturer er ofte bare et forsvar kulturen sin demografi en minoritet som ofte nok blir angrepet på usaklig grunnlag, det har aldri vært en holdning om at fremmed kultur er viktigere enn vår egen, det forsvaret av folket er det som ofte blir feilaktig å ganske idiotisk tolket som at en annen kultur er viktigere enn vår egen, det er bare tullprat fra ende til annen, der snakker du for deg selv ikke for meg og neppe noen venstreside som jeg antar du mener er den skyldige. Tycker du gör allt för att missförstå eller ignorera det jag skriver. Det jag menar er alltså att for eksempel feminister har ett val når de kommer i kontakt med andra kulturer. Valet om sätta upp dem till samma standard som vi normalt har i Norge eller att tolerera deras avik mot det vi tycker er bra och dåligt. Där välger man ofta tolerans. Hvis jag skulle få mina döttrar att bada i burkini hade en massa folk tyckt det var forkastligt. Hvis muslimska barn badar i burkini så ska det vara det mest naturliga som finns för det er deras kultur. I Norge har vi lite då och då saker i media om jente och gutte kläder. Att det är en onödig forskjell, stereotypiska färger etc. Den enorma forskjellen på hijab på jenter och unga kvinner och absolut ingen hijab på gutterna nämns aldrig av de som klagar på gutte och jenter kläder. 1
Drunkenvalley Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni (endret) Denne "kvinnefiendtlige kulturen" er best håndtert ved å faktiskt ta grep mot dei kvinnefiendtlige aspektene. Problemet her er at tiltaken rasister ynskje ikkje er faktiske grep mot det, men berre snu på skiva. Dykk frigjøyr ikkje kvinner og barn frå kvinnefiendtlige kjønnsnormer ved å ty til andre kvinnefiendtlige kjønnsnormer. Og det er jo det dykk vil når dykk ynskje kontrollere når dei ikkje kan gå med plagg i staden. Eg veit fleirne oppover åra som eg møtte som kun gjekk med hijab som protest mot rasistiske holdninger blant nordmenn. Det var ein politisk erklæring av avstand til kvinneundertrykkelsen dykk sjølv foreslår, og ein erklæring av tilhørighet til kulturen sin i protest mot norsk rasisme. Så gratulerer, dykk var veldig effektive der. Flott gjort. Kanskje dykk burde ta fatt i å faktiskt løyse problemet som lå under alt dette. Dykk burde selje dei på ideer som friheter til å velje, finansiell uavhengighet, og eit samfunn som aktivt tar dei i mot som dei er. Mange av innvandrerne drømmer om å kunne reise hjem, enten dei kjem her frivilig eller fordi dei er flyktning. Mange av deiras barn drømmer om å reise heim. Så naturlig nok ynskje dei ikkje bli kvitt kulturen sin, men heller møte oss halveis - kor dei er seg sjølv, men i samarbeid med oss. Det er konsepter dykk kan relatere til som menneske straks dykk slutter å tenkja på dei som muslimer eller andre stereotyper, men som mennesker med ein indre verda som ikkje er di eige. Endret 7. juni av Drunkenvalley 3
skaftetryne32 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni fredrik2 skrev (1 minutt siden): Tycker du gör allt för att missförstå eller ignorera det jag skriver. Da er vi to, for jeg skjønner fremdeles ikke hvordan du så enkelt rangerer religioner som bedre eller verre når alle av dem er basert på den eksakt samme dritten, har du lest noen av disse såkalte hellige bøkene ? For det har jeg, jeg vet hva de inneholder. fredrik2 skrev (5 minutter siden): Den enorma forskjellen på hijab på jenter och unga kvinner och absolut ingen hijab på gutterna nämns aldrig av de som klagar på gutte och jenter kläder. Ser her er ignorer du igjen akkurat som du anklager meg for, du ignorer det faktum at det finnes tonnevis av religiøse plagg og symboler som en kan bli tvunget til å bruke om en befinner seg i rette menighet, og det er et faktum, og det er så absolutt mange som klager på dette, aldri du, den påstanden dro du rett ut av ræva og det veit du nok like godt som meg. 4
fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 4 minutes ago, Drunkenvalley said: Denne "kvinnefiendtlige kulturen" er best håndtert ved å faktiskt ta grep mot dei kvinnefiendtlige aspektene. Problemet her er at tiltaken rasister ynskje ikkje er faktiske grep mot det, men berre snu på skiva. Finnt med kvinnefiendtlige kulturen i anförelse tegn och att du som vanligt kallar alla du er oenig med rasister. Problemet er vel att ikke rasisterna (alltså en liten gruppe på venster siden) ikke gör speciellt mye för att hjälpa de det gäller. Resten orkade jag inte ens läsa. Vet ju hur du normalt bara hittar på ting. 1
fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 3 minutes ago, skaftetryne32 said: Da er vi to, for jeg skjønner fremdeles ikke hvordan du så enkelt rangerer religioner som bedre eller verre når alle av dem er basert på den eksakt samme dritten, har du lest noen av disse såkalte hellige bøkene ? For det har jeg, jeg vet hva de inneholder. Ser her er ignorer du igjen akkurat som du anklager meg for, du ignorer det faktum at det finnes tonnevis av religiøse plagg og symboler som en kan bli tvunget til å bruke om en befinner seg i rette menighet, og det er et faktum, og det er så absolutt mange som klager på dette, aldri du, den påstanden dro du rett ut av ræva og det veit du nok like godt som meg. Tycker skillnaden är att du ignorerar det jag skriver. Når man bara svarar på en settning i ett inlägg med 10 settningar och de resterande 9 förklarade vad jag menade så ignorer du vad jag skriver. Du gör det i detta inlägg också. Svarar ikke på det jag skriver men försöker få det över på något annat. Man kan väl notera att det var det jag förklarade i de 9 settningene du ignorerade. Jag har förstått att din poäng är att man kan ikke singla ut hijab utan att också eksplisit nämna tusenviss av andra liknande plagg med en religiös betydelse som noen använder i världen och som därför teoretiskt sätt också kan användas i Norge. Tycker inte det er så väldigt konstruktivt. Tycker vi i fallet över kunde begynne med att jämföra rosa och vita kläder för jenter och gutter och hijab. Båda er vanliga i dagens Norge. Tusentals andra plagg er ikke vanliga i Norge idag och det er ingen diskussion om dem. 1
James G Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni fredrik2 skrev (42 minutter siden): Problemet er den kvinnefientlige kulturen som ligger bakom. En kultur som vi idag aldrig skulle tolererat om den var inhemsk men når den kommer fra utlandet så blir av noen anledning tolerans för andra kulturer viktigare än våra verdier. Men hvis det har sitt opphav i kvinnefiendtlig kultur, så er det for mange av dem i livene våre, men vi tror de er «normale» og vurderer generelt ikke de kvinnefiendtlige elementene i dem. For eksempel neier kvinner men menn bøyer hodet; kvinner må endre etternavn til ektemennene sine etter ekteskapet; Forloverne i bryllupet er faktisk medhjelpere i skikken med brudekidnapping; og dyre forlovelsesringer er faktisk en forsikring mot rabatten for tap av jomfrudom. Men det ville være for mye å lovfeste for å forby forlovelsesringer. 2
skaftetryne32 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni fredrik2 skrev (6 minutter siden): ycker skillnaden är att du ignorerar det jag skriver. Når man bara svarar på en settning i ett inlägg med 10 settningar och de resterande 9 förklarade vad jag menade så ignorer du vad jag skriver. Du gör det i detta inlägg också. Svarar ikke på det jag skriver men försöker få det över på något annat. Man kan väl notera att det var det jag förklarade i de 9 settningene du ignorerade. Det kalles diskutering du gjør akkurat det samme med meg, du har ennå ikke greid å forklare hvorfor hijabben skal ha denne særstatusen i samfunnet, mens alle andre plagg blir bortforklart med at du ikke har sett det på skolen, hva faen er det for et svar ? Det er ikke et svar det er en veik bortforklaring. Når jeg ikke svarer er det fordi jeg ikke har noe mer å legge tid. fredrik2 skrev (9 minutter siden): Jag har förstått att din poäng är att man kan ikke singla ut hijab utan att också eksplisit nämna tusenviss av andra liknande plagg med en religiös betydelse som noen använder i världen och som därför teoretiskt sätt också kan användas i Norge. Så hva er problemet ? Enten så gjennomfører vi det, eller så gjør vi det ikke, i så fall fordi du ikke er i stand til å forstå at denne samme dævelskapen som skjer i islam også skjer i kristendommen ? Så hva blir det til ? fredrik2 skrev (11 minutter siden): Tycker inte det er så väldigt konstruktivt. Tycker vi i fallet över kunde begynne med att jämföra rosa och vita kläder för jenter och gutter och hijab Hvorfor det ? Du må tenke selv, bruk rosa om du vil, det var en gutte/manne farge for 100/150 år siden det var bransjen som ville gjøre rosa til en jente greie og blå til en guttegreie, du har blitt lurt, og du gikk tydeligvis rett på. fredrik2 skrev (12 minutter siden): Båda er vanliga i dagens Norge. Tusentals andra plagg er ikke vanliga i Norge idag och det er ingen diskussion om dem. No shit sherlock, men hvilken relevans mener du at det har ? 3
fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 8 minutes ago, skaftetryne32 said: Det kalles diskutering du gjør akkurat det samme med meg, du har ennå ikke greid å forklare hvorfor hijabben skal ha denne særstatusen i samfunnet, mens alle andre plagg blir bortforklart med at du ikke har sett det på skolen, hva faen er det for et svar ? Det er ikke et svar det er en veik bortforklaring. Eller kanske så enkelt som att jag knappt vet vad det er. Gidder ikke söka på internet för att finna tusentalsplagg som teoretiskt sätt kunde vara liknande hijab och skriva ned dem i varje inlägg. Tycker man kan diskutera hur det ser ut i Norge idag utan att försöka generalisera till allt möjligt. Hvis man skulle skriva en lag på detta som man har gjort i Frankrike så borde man ta med alla liknande symboler. För diskussioner blir det rätt meningslöst tycker jag. 1
fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 26 minutes ago, James G said: Men hvis det har sitt opphav i kvinnefiendtlig kultur, så er det for mange av dem i livene våre, men vi tror de er «normale» og vurderer generelt ikke de kvinnefiendtlige elementene i dem. For eksempel neier kvinner men menn bøyer hodet; kvinner må endre etternavn til ektemennene sine etter ekteskapet; Forloverne i bryllupet er faktisk medhjelpere i skikken med brudekidnapping; og dyre forlovelsesringer er faktisk en forsikring mot rabatten for tap av jomfrudom. Men det ville være for mye å lovfeste for å forby forlovelsesringer. Inget av det där gäller i dagens norska kultur så ser ikke poängen. Hijab er noe som finns i en del kulturer idag. 1
James G Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni fredrik2 skrev (1 time siden): Fra våran synsvinkel er det ikke heller noe som vi tycker er bra eller naturligt. Er få norska kvinner som skulle vilja bära hijab. Denne uttalelsen er både upassende og farlig. Det ser ut til å antyde at preferansene til (ekte) norsk kvinner er naturlige, og at kvinner som bruker hijab aldri kan være norsk kvinner. Selv om du kanskje ikke mente det slik, kan ordene dine tolkes slik. 2
fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 6 minutes ago, James G said: Denne uttalelsen er både upassende og farlig. Det ser ut til å antyde at preferansene til (ekte) norsk kvinner er naturlige, og at kvinner som bruker hijab aldri kan være norsk kvinner. Selv om du kanskje ikke mente det slik, kan ordene dine tolkes slik. Borde skrivit etniska norska kvinner men det er ju också ett ord som snart sakner betydelse. Tycker faktiskt vi kan bruke norska/nordiska och ibland också vestlige verdier som noe positivit och noe som vi ska försöka få andra att jobba imot. 1
skaftetryne32 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni fredrik2 skrev (24 minutter siden): Eller kanske så enkelt som att jag knappt vet vad det er. Det er jo ikke i nærheten av poenget, poenget er at ingen skal bli påtvunget religion, at du da ikke kjenner til den har ingenting med saken å gjøre, hvorfor tror du at det har det ? fredrik2 skrev (26 minutter siden): Tycker man kan diskutera hur det ser ut i Norge idag utan att försöka generalisera till allt möjligt. Hvilken generalisering ? fredrik2 skrev (29 minutter siden): Hvis man skulle skriva en lag på detta som man har gjort i Frankrike så borde man ta med alla liknande symboler. För diskussioner blir det rätt meningslöst tycker jag. Ja da er vi enige i noe. Om du mener dette er meningsløst så er det din sak, jeg er uenig. Hvorfor har du ikke svart på mine spørsmål ? Nok en regel som ikke gjelder for deg ? fredrik2 skrev (1 time siden): Når man bara svarar på en settning i ett inlägg med 10 settningar och de resterande 9 förklarade vad jag menade så ignorer du vad jag skriver. 2
fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 1 minute ago, skaftetryne32 said: Det er jo ikke i nærheten av poenget, poenget er at ingen skal bli påtvunget religion, at du da ikke kjenner til den har ingenting med saken å gjøre, hvorfor tror du at det har det ? Tror jag avslutar der. Tycker bara du kommer med en massa godag yxskaft svar. Nei, ingen ska påtvingas religion men når man då tar upp ett eksempel på religions påverkan i dagens Norge UTAN att ta upp tusentals religiösa ting som i teorien kan påverka barn i Norge så resulterar det att saken med det jag tog upp ikke diskuteras. 1 minute ago, skaftetryne32 said: Hvorfor har du ikke svart på mine spørsmål ? Nok en regel som ikke gjelder for deg ? Orkade helt enkelt ikke svara på mer godag ökskaft kommentarer. Du har antagligen ikke förståt eller ikke vågat förstå ett ord av det jag skrivet. 1
skaftetryne32 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni fredrik2 skrev (7 minutter siden): Orkade helt enkelt ikke svara på mer godag ökskaft kommentarer. Du har antagligen ikke förståt eller ikke vågat förstå ett ord av det jag skrivet. kanskje du burde lære deg norsk som andre flyktninger gjør. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå