fredrik2 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 1 minute ago, skaftetryne32 said: kanskje du burde lære deg norsk som andre flyktninger gjør. Borde kanske det. Är dock sikker på att det ikke hade gjort noen forskjell i diskussioner med dig. 1
rabler Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Det er absolutt ingen som kjøper argumentet om å beskytte stakkars kvinner mot kvinneundertrykkelse når man vil bekjempe den samme kvinneundertrykkelse ved å bestemme hvordan kvinner kan kle seg… 🙄 3
Drunkenvalley Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni (endret) 2 hours ago, James G said: Denne uttalelsen er både upassende og farlig. Det ser ut til å antyde at preferansene til (ekte) norsk kvinner er naturlige, og at kvinner som bruker hijab aldri kan være norsk kvinner. Selv om du kanskje ikke mente det slik, kan ordene dine tolkes slik. Hijab er jo berre eit skaut. Mange norske kvinner som brukte det over årene. Ikkje dagens mote for norske kvinner, men ikkje akkurat eit fjernt konsept - det kjem jo opp framleis i bunader for eksempel. Endret 7. juni av Drunkenvalley 3
James G Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Drunkenvalley skrev (1 time siden): Hijab er jo berre eit skaut. Mange norske kvinner som brukte det over årene. Ikkje dagens mote for norske kvinner, men ikkje akkurat eit fjernt konsept - det kjem jo opp framleis i bunader for eksempel. Det er noen tilleggskrav til islamsk hijab for kvinner, for eksempel at de må dekke ørene og nakken og ikke være for fancy. Avhengig av regionen er det imidlertid ikke alle muslimer som følger disse reglene strengt. 1
Drunkenvalley Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 13 minutes ago, James G said: Det er noen tilleggskrav til islamsk hijab for kvinner, for eksempel at de må dekke ørene og nakken og ikke være for fancy. Avhengig av regionen er det imidlertid ikke alle muslimer som følger disse reglene strengt. Ja, muslimer har ein del regler dei i utgangspunktet følgje, men så som i andre religioner så er det mykje tolkning og variasjon i biletet. Og nokre gonger så bryr folk seg ikkje i det heile. 😂 Hadde ein kollega som var gift med ei persisk dame. Ho var ikkje akkurat veldig tradisjonell av seg. Ingen hijab, besatt av bacon, m.mer. 1
DetteErBareMinMening Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni Baranladion skrev (7 timer siden): Barn tvinges til å stå opp tidlig og gå på skolen også, de tvinges også til å ha på seg ull på kalde vinterdager. Så jeg skal driste meg til å påstå at du er enig med meg i at hijaben i seg selv ikke er problemet, men tvangen/føringene som ligger bak bruken av den? Å gå på skole og beskytte seg mot kulde anses å være til barnets beste i Norge. Å lære småjenter at muhammed har sagt at de må gå med hijab er overhodet ikke i samme kategori...
DetteErBareMinMening Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni fredrik2 skrev (7 timer siden): Problemet er den kvinnefientlige kulturen som ligger bakom. En kultur som vi idag aldrig skulle tolererat om den var inhemsk men når den kommer fra utlandet så blir av noen anledning tolerans för andra kulturer viktigare än våra verdier. Du har helt rett i det. Det er nesten absurd egentlig. Når det gjelder "fremmede" kulturer, så står de mest ihuga feminister og heier frem kvinners grove undertrykkelse. Gjemmer det bak "toleranse" for andre kulturer/religioner. Galskap er bare forbokstaven her... 3
DetteErBareMinMening Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni (endret) Drunkenvalley skrev (På 6.6.2025 den 15.03): "Toleransen for homofile er høy" er litt av ein setning. Relativt sett er det absolutt bedre enn i mange land, men terskelen her lå ikkje på gulvet ein gong, den var godt nedgravd. Me er knapt over startlinja i dag. Hvordan er toleransen med homofile i muslimske land syns du? Å rett å slett kaste dem utfor høye bygninger var EN løsning, lansert av muslimene i IS f.eks..... Vi er kommet LITT lenger i Norge kanskje? Endret 7. juni av DetteErBareMinMening 1
DetteErBareMinMening Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni Baranladion skrev (På 5.6.2025 den 16.49): jeg vet ikke om tvang er veien å gå fra å få folk mer sekulære. Jeg mener jo at religion bør være personlig, men vet ikke om å ved tvang få folk til å frasi seg sin religiøse overbevisning er veien å gå. Så kan det jo tenkes, at dersom vi brenner alle religiøse bøker, og slår hardt ned på all religiøs aktivitet over tid vil kvitte oss med religion, men kjenner jeg menneskeheten rett, så betyr ikke det nødvendigvis at ting blir så innmari mye bedre. Du ser virkelig ikke forskjellen på religioner idag, i 2025....? Anser du kristendom for å være like farlig som islam idag? Seriøst... 2
DetteErBareMinMening Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni rabler skrev (På 2.6.2025 den 18.01): En merkelig påstand. Det sier seg selvsagt ikke selv. Jo. Med muslimske foreldre og en muslimsk oppvekst så sier det seg selv. 1
DetteErBareMinMening Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni Baranladion skrev (På 5.6.2025 den 16.33): Hva skulle hensikten med et hijab forbud være? Halal-slakting i Norge slik den foregår nå er vel uproblematisk, men den tradisjonelle må selvsagt forbys. Hensikten med hijab forbud er ganske åpenbar. Å hindre at muslimske jenter blir/føler seg presset til å gå med hijab. Bare fordi de tilfeldigvis har muslimske foreldre. 1
DetteErBareMinMening Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni (endret) rabler skrev (4 timer siden): Det er absolutt ingen som kjøper argumentet om å beskytte stakkars kvinner mot kvinneundertrykkelse når man vil bekjempe den samme kvinneundertrykkelse ved å bestemme hvordan kvinner kan kle seg… 🙄 Ja. For i den muslimske verden står "valgfrihet" for kvinner virkelig i førersetet... Dette handler om å legge rammer for islamsk praksis i Norge. Det er noe helt annet enn å bestemme hvordan kvinner kan kle seg. De må gjerne gå splitter nakne på nudiststrender for min del. Eller bli strippere. Det hadde vært langt mer hyggelig enn hijab 😊 Men ikke bli slaver av denne steinalderreligionens skikker..... Endret 7. juni av DetteErBareMinMening
rabler Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 21 minutes ago, DetteErBareMinMening said: Jo. Med muslimske foreldre og en muslimsk oppvekst så sier det seg selv. Åja. Jeg glemte jo at du er tankeleser. 🤡 2
rabler Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 10 minutes ago, DetteErBareMinMening said: Ja. For i den muslimske verden står "valgfrihet" for kvinner virkelig i førersetet... Dette handler om å legge rammer for islamsk praksis i Norge. Det er noe helt annet enn å bestemme hvordan kvinner kan kle seg. De må gjerne gå splitter nakne på nudiststrender for min del. Eller bli strippere. Det hadde vært langt mer hyggelig enn hijab 😊 Men ikke bli slaver av denne steinalderreligionens skikker..... Så å tvinge kvinner til å gå med hijab er kvinneundertrykkende, men å tvinge kvinner til ikke å gå med hijab er ikke kvinneundertrykkende? Gotcha! 🙄 3
DetteErBareMinMening Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni rabler skrev (Akkurat nå): Åja. Jeg glemte jo at du er tankeleser. 🤡 Når man ser millioner av kvinner i nikab og burka i Afghanistan f.eks...så trenger man ikke være tankeleser for å skjønne at innenfor islam så foregår det sterk tvang og undertrykkelse av kvinner. 2
Neptun1 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Baranladion skrev (8 timer siden): Jeg ser ikke hvorfor det er logisk at den kvinnefiendtlige kulturen skal bli bedre av å forby Hijab? Om ikke annet kan det vel potensielt bli verre? Du synes vel jødestjerne som symboliserte at de var underordnet og mindre verd er innafor også? Det er akkurat dette hijab er. Kvinner i de fleste muslimske land kan ikke velge, de risikerer å bli arrestert (!!) om de ikke er forskriftsmessig tildekket etter "loven". Hijab er et uttrykk for politisk islam og det fremste symbolet på kategorisk kvinneundertrykking i muslimske land. Riktig sympatiske er dere med påstander om at hijab bare et "stykke tøy". Man finner heller ingen kvinnesakskvinner i Norge som går i forsvar for disse kvinnene, eller som har noen innvendinger mot kvinnefiendtlige kulturer fra 3. verden. Av norske menn forventer de derimot kvotering og fordeler med bakgrunn i kjønnsdelene sine. Men de forventer eller krever ingenting av "menn" med flere pigmenter i huden enn oss. Akkurat som homofile. 1
DetteErBareMinMening Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni rabler skrev (1 minutt siden): Så å tvinge kvinner til å gå med hijab er kvinneundertrykkende, men å tvinge kvinner til ikke å gå med hijab er ikke kvinneundertrykkende? Gotcha! 🙄 Stemmer. Et stykke på vei da 😊 Å tvinge dem til å ikke gå med hijab gir dem jo allverdens av andre valg. Å tvinge dem til å gå med hijab gir dem ingen valg.
rabler Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni 1 minute ago, DetteErBareMinMening said: Når man ser millioner av kvinner i nikab og burka i Afghanistan f.eks...så trenger man ikke være tankeleser for å skjønne at innenfor islam så foregår det sterk tvang og undertrykkelse av kvinner. Du får foreslå hijabforbud i Afganistand du da. Om det er kvinneundertrykkelse du er så opptatt av… 🙄 3
rabler Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Just now, DetteErBareMinMening said: Stemmer. Et stykke på vei da 😊 Å tvinge dem til å ikke gå med hijab gir dem jo allverdens av andre valg. Å tvinge dem til å gå med hijab gir dem ingen valg. Begge deler er tvang. Logikk er ikke din sterke side, skjønner jeg. 3
DetteErBareMinMening Skrevet 7. juni Forfatter Skrevet 7. juni rabler skrev (Akkurat nå): Begge deler er tvang. Logikk er ikke din sterke side, skjønner jeg. Det ene er et forbud mot en ting. Hijab. Alt annet er lov. Det andre er et påbud om en ting. Hijab. Ingenting annet er lov. Hva gir mest valgfrihet syns du? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå