Gå til innhold

AMD Radeon RX 9060 XT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Disse etterfølger tidligere RX 7600 (8GB) og RX 7600 XT (16GB).

Kan nok også sies å erstatte RX 7700 XT (12GB) da de er over denne i ytelse.

Nvidia på sin side har 3 modeller:

RTX 5060 (8GB)

RTX 5060 Ti (8GB)

RTX 5060 Ti (16GB)

Endret av Svein M
Skrevet

Er spent på om det holder seg nogenlunde til MSRP og hva prisen ender opp på i Norge. Har en venn som er på jakt etter en "rimeligere" gaming PC. (Budsjett på rundt 8000). Tror dette fort blir for dyrt, men har bedt han vente å se. Hvis 9070xt er noen indikator havner vell prisen på det norske markedet for 16gb modellen fort rundt 5k. 

Skrevet (endret)
CoolYeti skrev (14 timer siden):

Er spent på om det holder seg nogenlunde til MSRP og hva prisen ender opp på i Norge. Har en venn som er på jakt etter en "rimeligere" gaming PC. (Budsjett på rundt 8000). Tror dette fort blir for dyrt, men har bedt han vente å se. Hvis 9070xt er noen indikator havner vell prisen på det norske markedet for 16gb modellen fort rundt 5k. 

Eksempel budsjett for en billig gaming-pc:

kabinett 600

strømforsyning 700

hovedkort 1100

cpu 900

ram 700

ssd 700

grafikkort 3500

sum: 8200

En kommer fort over et budsjett på 8000 selv ved valg som Ryzen 5 5500, 16GB DDR4 RAM, ARC B580 grafikkort. Og en bør vel gå opp på AM5 platform med ddr5 minne og minst Ryzen 5 8400F.

Endret av Svein M
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei!

Jeg har nå rx 7600, og synes 1440p går dårlig... Har latt Cyberpunk og Expedition 33 ligge på is inntil videre, fordi det er kjipt med lav framrate. Ønsker gjerne å oppgradere til dette nye kortet (16GB).

Jeg har 5700X3D CPU på et X470-F motherboard med 16GB DDR4 RAM. Klar over at dette ikke er the latest and greatest, men jeg vil ikke oppgrade hele greia akkurat nå, kun GPU.

Det jeg lurer på er hvor stort problem det er, at jeg i så fall kommer til å kjøre RX 9060 XT på PCIe 4.0 (max hovedkortet støtter) mens GPU'en støtter 5.0.

Skrevet (endret)
DrOnline skrev (8 minutter siden):

Hei!

Jeg har nå rx 7600, og synes 1440p går dårlig... Har latt Cyberpunk og Expedition 33 ligge på is inntil videre, fordi det er kjipt med lav framrate. Ønsker gjerne å oppgradere til dette nye kortet (16GB).

Jeg har 5700X3D CPU på et X470-F motherboard med 16GB DDR4 RAM. Klar over at dette ikke er the latest and greatest, men jeg vil ikke oppgrade hele greia akkurat nå, kun GPU.

Det jeg lurer på er hvor stort problem det er, at jeg i så fall kommer til å kjøre RX 9060 XT på PCIe 4.0 (max hovedkortet støtter) mens GPU'en støtter 5.0.

PCIe 4.0 er ikke engang flaskehals på et 5090, så det går helt fint med et 9060 XT :)

Du kunne kjørt PCIe 3.0 og heller ikke fått noe dårligere ytelse.

Endret av Paxville
  • Liker 2
Skrevet
Bruker-394945 skrev (4 timer siden):

Var nærmere helt likt som 5060TI i 1440p ifølge hw unboxed, og akkurat nå ligger de ute til ca 4500,-. 

Ikke gal pris det.

Det er det når 4060 er overprisa på finn.

og 5060ti sin 16gb er betydelig dyrere.

Skrevet
1 hour ago, Paxville said:

PCIe 4.0 er ikke engang flaskehals på et 5090, så det går helt fint med et 9060 XT :)

Du kunne kjørt PCIe 3.0 og heller ikke fått noe dårligere ytelse.

Nice. Da har jeg bestilt. Spennende!

Skrevet

Alt handler om tilgjengelige midler. Jeg er oppi årene. For meg ble det Tomahawk x870 og 9800xd3 med dertil ram, kab osv. Kjøpte varene kun pga. gaming og at amd cpu kan man ha i mange år fremover uten å bytte hk. Intel bytter jo sokkel like ofte som damene bytter.. osv.

Alt under 130 fps liker jeg ikke. Derfor ikke 4k på meg men 1440.  Alt er smak og behag og tilgjengelige midler mtp. godt nok for brukeren.

Neste for meg er en Oled skjerm og Asus ROG Strix XG27ACDNG en gang i fremtiden når økonomien og magefølelsen slår inn for fullt får å få en kraftig ytelsesforskjell fra min 8 år gamle PG278QR. Kommer ikke før lysten pisser på  fornuften.

Skulle gjerne kjøpt 5090 i midten av Mars mnd i år men da  kostet kortet en formue. Over 38k ble i overkant.

Kjøpte Astral til ca 22k på Komplett og angrer ikke på det.

Bør ikke AMD komme opp med noe snart som truer nvidia?

Skrevet (endret)

Spiller selv på 116fps Gsync @4K på en 42 OLED, det funker fjell for meg.

Kan jo bare håpe AMD's neste UDNA klarer noe, men holder ikke pusten

Endret av Paxville
Skrevet
22 minutes ago, Reidar-compen said:

Alt handler om tilgjengelige midler. Jeg er oppi årene.

Jeg mener å ha hørt i mange review-videoer at AMD har erklært at de ikke kommer til å delta på high end-markedet.

Skrevet

RTX 5060 Ti (16GB) er bra. 8GB variantene vil en ikke velge når prisforskell er liten. RTX 5060 Ti 16GB er en god del dyrere.

Intel Arc B580 (12GB) har mye lavere ytelse. RX 7700 er dyrere.

Skrevet
Reidar-compen skrev (17 timer siden):

Veldig dyrt og utvikle. og at amd ikke bygger sine skjermkort for ai. i og med at gaming markedet ikke er så stort.

Da lage sånt er kapital og forskningsbasert intensivt.

siden man må lage støpeform til chipene enkelt forklart.

Skrevet
joandreas skrev (7 timer siden):

Veldig dyrt og utvikle. og at amd ikke bygger sine skjermkort for ai. i og med at gaming markedet ikke er så stort.

Da lage sånt er kapital og forskningsbasert intensivt.

siden man må lage støpeform til chipene enkelt forklart.

Gaming markedet ikke er så stort?

Du kødder? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...