Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som ruser seg

Tmz

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Kakkelfant skrev (På 27.5.2025 den 11.46):

Jeg ville ventet et halvt år, minst, og så kontaktet politiet anonymt, slik at de kan kontakte BV.

I løpet av dette halvåret kan mye skade potensielt skje. Et barn som lever under konstant rus blir uansett om man vil eller ikke påvirket av dette. Barn har rett til å bo i et miljø som er trygt for dem. Når foreldre prioriterer rusen foran foreldrerollen og barna så tar de et aktivt valg som ikke omhandler barnas beste. Videre vil denne rusbruken også innebære at foreldre oppsøker et kriminelt miljø for å få tak i dette. Voksne foreldre har et særskilt ansvar for å være gode rollemodeller for sine barn, men også ivareta barna på best mulig måte.  

Edit:

Det er alltids vondt å melde noen nære til barnevernet, men dess enda vondere å se forsvarsløse små mennesker bli utsatt for omsorgssvikt. Jeg mener rusmisbruk definitivt går under dette. Dette er en situasjon som definitivt krever at andre voksne tar ansvar og varsler. Man kan gjerne si fra til foreldrene om at dette ikke er greit, og at bekymringen er så stor at det vil komme en bekymringsmelding. Men dette bør drøftes med barnevernet uansett. 

Endret av Mizzie
Edit
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 5/24/2025 at 2:59 AM, Tmz said:

Barna har det bra tror jeg, ingenting som tilsier at de ikke gir barna det de trenger, men å f.eks sykle rundt med barna i amfetaminrus er jo ikke helt bra. Jeg er usikker på om jeg kommer til å kontakte bv eller ikke.

Røyking må en se an folkene og høres jo ut at det her får det bra, men amfetamin er noe helt annet for folk som vet hvordan det fungerer. 

Jeg ville vært sikker og ikke rykter før jeg hadde rapportert, men er vanskelig da en vet at over halvparten under barnevernet ender med en helt jævlig barndom som har verre konsekvenser enn nevnt over, hadde barna vært små hadde nok en grei fosterfamilie vært ok, men forstår det at de er litt eldre så blir et vanskelig valg. 

Dette er en vanskelig sak når barna har det bra, psykose og slikt er vel noe de fleste med amfetaminbruk opplever så er en negativ side der kontra de andre rusmidlene. 

Jeg ville heller snakket med foreldrene først, synes det er mer fair og ta det derifra, da det er mer komplisert enn et enkelt ja eller nei og gjøre opp mening etter samtale, klarer du ikke det så synes jeg du like greit kan la være å kontakte noen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
kremt skrev (På 26.5.2025 den 20.13):

Vanskelig situasjon. Blir på en måte feil uansett hva man gjør. Selvsagt ikke bra for barn å vokse opp med rus, men å ta barna fra foreldrene, røske opp røttene der de har vokst opp og deretter overlate dem til noen totalt fremmede som får betalt for å oppbevare dem kan også slå begge veger. Det er mye historier rundt barnevernet og mange av dem er ikke akkurat lystig lesning. 

Hvis situasjonen er så alvorlig at barnet må tas ut av hjemmet så sier det seg selv at det vil være uakseptabelt å la det bli igjen hos foreldrene. Ditt argument virker å være "greit, barnet vil bli ødelagt av foreldrene, men dersom man overtar omsorgen så er det en liten mulighet for at de kan bli ødelagt, så derfor er det best å være sikre på at barnet blir ødelagt".

"Historier rundt barnevernet" er ofte løgn. Selvsagt finnes det tilfeller som er kritikkverdige, men bare fordi et system ikke fungerer 100% perfekt 100% av tiden så betyr ikke det at systemet ikke fungerer totalt sett.

Dessuten er det ekstremt høy terskel for omsorgsovertakelse. De prøver alt annet først, for eksempel veiledning. Og med mindre det er helt akutt krise så får foreldre ekstremt mange sjanser.

Endret av Markiii
Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (På 26.5.2025 den 20.58):

Men at barnevernet kommer og tar ungene i fra folk, fordi de tester positivt paa cannabis, er helt haarreisende.

Men det gjør de ikke. Positiv test på cannabis alene medfører ikke omsorgsovertakelse. Hvor har du dette fra?

Endret av Markiii
Skrevet (endret)
Markiii skrev (14 minutter siden):

Men det gjør de ikke. Positiv test på cannabis alene medfører ikke omsorgsovertakelse. Hvor har du dette fra?

I fra ei tidligere venninne, som testet positivt, etter den utflyttede faren, hadde ungene ei helg, med den alkoholfesten og hun ble tatt i fra ungene.

Riktig nok, noen aar siden, saa la oss haape at der har skjedd noe.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
vampyrica skrev (2 timer siden):

Jeg ville vært sikker og ikke rykter før jeg hadde rapportert, men er vanskelig da en vet at over halvparten under barnevernet ender med en helt jævlig barndom som har verre konsekvenser enn nevnt over

For det første: Det skal ekstremt mye til før barnevernet overtar omsorgen. Det er nesten umulig at det skjer. Det skjer i langt under 1% av sakene eller noe slikt.

For det andre: Nå blander du årsak/virkning. Når barnevernet først går for omsorgsovertakelse så har det gått så langt at barnet sannsynligvis har store skader allerede. At det er stor sannsynlighet at det går galt uansett sier seg selv. Men det betyr ikke at det er omsorgsovertakelsen som er årsaken til at det går galt. Det gikk galt lenge før det ble så ille at omsorgen ble overtatt.

Husk at foreldre har ekstremt sterke rettigheter. Man snakker om "barnets beste", men hele systemet er lagt opp til å sette foreldres rettigheter over barnets omtrent hele veien. Foreldrenes rett til for eksempel samvær er viktigere enn barnets rett til å ikke bli utsatt for nye krenkelser.

Hvis du leser rapporter fra barnevernsbarnas egne opplevelser, så er det som går igjen ofte at de mener barnevernet hentet dem ut av hjemmet altfor sent, og så at de ble tvunget til samvær selv om de ikke ønsket det og selv om de tok skade av det.

Så nei, det er ikke vanskelig. Tvert imot. Jo tidligere man redder barn fra uegnede foreldre, desto bedre er prognosene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

I fra ei tidligere venninne, som testet positivt, etter den utflyttede faren, hadde ungene ei helg, med den alkoholfesten og hun ble tatt i fra ungene.

Riktig nok, noen aar siden, saa la oss haape at der har skjedd noe.

Det er åpenbart langt mer her som hun ikke har fortalt deg. Husk at ingen ønsker å utlevere seg selv eller fremstille seg selv for negativt.

Igjen: Positiv test på cannabis medfører ikke automatisk omsorgsovertakelse. Det må være veldig mye mer alvorlig enn det.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (Akkurat nå):

Det er åpenbart langt mer her som hun ikke har fortalt deg. Husk at ingen ønsker å utlevere seg selv eller fremstille seg selv for negativt.

Det vet du for lite om, men jeg kan ogsaa opplyse deg om, at hun hadde en litt daarlig, historikk.

Jeg hadde et naert vennskap til henne i den tiden. Jeg saa hvilket harmonisk liv, hun og ungene hadde, hvor godt hun gjorde det paa skolen, jobbet konstruktivt, var i vekst.

Den saken taklet de daarlig.

Det overrasker deg sikkert ikke, at naa, sitter hun som en garva speedjunkie og er helt tullete i hodet.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Karltorbj skrev (1 time siden):

Det vet du for lite om, men jeg kan ogsaa opplyse deg om, at hun hadde en litt daarlig, historikk.

Jeg hadde et naert vennskap til henne i den tiden. Jeg saa hvilket harmonisk liv, hun og ungene hadde, hvor godt hun gjorde det paa skolen, jobbet konstruktivt, var i vekst.

Den saken taklet de daarlig.

Det overrasker deg sikkert ikke, at naa, sitter hun som en garva speedjunkie og er helt tullete i hodet.

Jeg kjenner selvsagt ikke detaljene i akkurat denne saken, men jeg vet at det skal langt mer til enn bare en positiv cannabis-test for å miste omsorgen. Husk at det ikke bare er barnevernet som fatter beslutning om omsorgsovertakelse, men det må gjennom en nemnd, og kan ankes videre til tingretten.

Derfor vet jeg at det ligger langt mer bak enn bare en positiv cannabis-test.

Og det skjer mye bak husets fire vegger som selv nære venner ikke får med seg. Mange klarer å holde masken foran andre.

• Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (1 time siden):

Jeg kjenner selvsagt ikke detaljene i akkurat denne saken, men jeg vet at det skal langt mer til enn bare en positiv cannabis-test for å miste omsorgen. Husk at det ikke bare er barnevernet som fatter beslutning om omsorgsovertakelse, men det må gjennom en nemnd, og kan ankes videre til tingretten.

Derfor vet jeg at det ligger langt mer bak enn bare en positiv cannabis-test.

Og det skjer mye bak husets fire vegger som selv nære venner ikke får med seg. Mange klarer å holde masken foran andre.

Jeg er med deg, jeg har et slikt eksempel ogsaa. Ei som jeg hoerte en sjokkerende historie om, men naar jeg hoerte historien, fra en annen side, sa hadde de tatt henne, i stjaalet bil og hun solgte Heroin.

Og hun, som vi snakker om, var det en daarlig rushistorie, i fra hun var yngre, som vel egentlig felte henne.

Men det viser bare fordommene dems til cannabis.

Hvordan de overreagerer.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...