audiq52012 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Jeg trenger deres ekspertise angående en diagnose på min Audi Q5 2012 fra et frittstående verksted (ikke merkeverksted). Bilen stoppet plutselig og ble levert på bergingsbil. Verkstedet konkluderte med defekt motor og anbefalte motorbytte, men jeg er usikker på om feilsøkingen var fagmessig og om konklusjonen var rimelig. Her er detaljene: Verkstedets arbeidsrapport: Bilen startet, men stoppet umiddelbart. Feilkode på én glødeplugg ble funnet. Med oljepåfyllingslokket av startet bilen, men stoppet når lokket ble satt på. Luftfilter OK. Prøvde å starte med slangen til luftfilterboksen av og oljelokket på, men motoren startet ikke. Forsøkte å løsne EGR-røret (kjøler til manifold), men boltene satt først fast. Senere sa de at en annen mekaniker løsnet røret og blendet EGR-systemet for å teste, uten hell. De observerte høyt trykk i veivhuset og konkluderte med "gjennomblåsing" (kompresjonstap gjennom stempelringer), som hindrer oksygen til forbrenning. Anbefalte motorbytte. Ingen kompresjonstest, lekkasjetest eller inspeksjon av turbo/PCV-ventilasjon ble nevnt. Turboen ble ikke demontert under feilsøkingen. Verkstedets senere forklaring: Etter at jeg sendte videoer (oppdaget av ny eier) som viste knekt turbo med koksing og slitasje på skovlene, svarte de: De demonterte ikke turboen, da jeg ikke godkjente videre feilsøking. De mener turbohavari kan ha sendt metallpartikler gjennom motoren via returoljerøret, noe som kan skade motoren og støtte deres diagnose. Blending av EGR-systemet ble ikke dokumentert i rapporten, men notert med penn på arbeidsordren etterpå. De beklager manglende demontering, men hevder jeg måtte godkjenne videre arbeid. De tilbød å refundere feilsøkingskostnaden (kr 4070) for å avslutte saken. Mine observasjoner: Ny eier løsnet EGR-røret uten problemer, til tross for verkstedets påstand om fastsittende bolter. Ny eier poengterte også at Turbo hadde et rent brudd på aksling på eksosiden av turbo, og evt partikler ville fulgt med eksosen ut. Innsugskovelen spant fortsatt fint rundt i turbo. Turboens tilstand (knekt, med koksing) ble først oppdaget i ettertid via videoer, noe som tyder på at verkstedet overså dette. Ingen tester av PCV-systemet eller kompresjon ble gjort, til tross for høyt veivhustrykk. En ansatt tilbød å kjøpe bilen billig, noe verkstedet sier var privat. Spørsmål til forumet: Var feilsøkingen fagmessig? Burde de ha gjort kompresjonstest, turboinspeksjon eller PCV-sjekk før de anbefalte motorbytte? Er det rimelig å konkludere med motorbytte basert på høyt veivhustrykk uten bekreftende tester? Kan turbohavari forklare symptomene, og burde de ha oppdaget dette? Hva burde man forvente av et verksted når det gjelder dokumentasjon og kommunikasjon? Endret 23. mai av audiq52012
X10anT Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai 100 % så burde de definitivt tatt kompresjonstest før anbefaling av motorbytte. Dette er kjapt, enkelt og gir utrolig viktig informasjon. Hos meg er dette tre minutter jobb, fem om man inkluderer forberedelser og opprydding. Problemet er at de fleste verksteder ikke evner å utføre dette som en enkel jobb, og må demontere dyser eller plugger (diesel / bensin?), noe som gjør denne fem minutter jobben til en jobb som kan ta flere timer, med dertil høye kostnader. audiq52012 skrev (På 23.5.2025 den 12.33): De mener turbohavari kan ha sendt metallpartikler gjennom motoren via returoljerøret, noe som kan skade motoren At partikler fra turbo går i oljereturen og fucker motor er lite sannsynlig. Disse partiklene stanser i oljefilteret, det er derfor oljefilteret er der det er. audiq52012 skrev (På 23.5.2025 den 12.33): Er det rimelig å konkludere med motorbytte basert på høyt veivhustrykk uten bekreftende tester? Det kan det fint være, basert på omstendighetene rundt dette. La oss si at symptomene er åpenbare for en fagmann, samtidig som dette er en kjent feil på en slik type motor. Det man også må være klar over er at det er mange tanker som svirrer rundt i teknikerens hode som ikke kommer ut. Når man feilsøker slikt så gjør man kontinuerlig en hel haug med små tester i forsøk på bli ledet i riktig retning. Det meste av dette kommer aldri ned på papir eller ut av hodet til teknikeren. audiq52012 skrev (På 23.5.2025 den 12.33): Kan turbohavari forklare symptomene, og burde de ha oppdaget dette? I utgangspunktet gjør ikke et turbohavari at motoren ikke vil starte. Det er flere måter å havarere en turbo på, og om lageret er intakt og det kun er brudd i akselen på eksossiden så vil i utgangspunktet ikke dette merkes uten å kjøre motoren under hard belastning. Noe som tilsynelatende ikke har vært mulig i denne saken. I mitt hode så kommer turbohavari langt ned på lista når du beskriver feilsymptomene. Med mindre du røyklegger halve byen når bilen starter.. Dersom det senere viser seg at turbohavariet er en sekundær og uavhengig feil så kan jeg trygt si at dette ville jeg ikke oppdaget før motoren starter og går som "normalt", og jeg deretter oppdager at det mangler ladetrykk. Jeg vlle i beste fall sjekket lageret på turboen ved å ta av innsugsslangen og kjenne på akselen. Det sier jo ny eier er i orden. Det er veldig fristende å spørre deg om du kan bekrefte eller avkrefte at turboen har ladet som den skal frem til denne hendelsen. Dette ville en bilfyr kunne svare 100 % sikkert på uten problemer, men det er ikke alle som er bilfyrer... audiq52012 skrev (På 23.5.2025 den 12.33): Hva burde man forvente av et verksted når det gjelder dokumentasjon og kommunikasjon? Hva gjelder dokumentasjon så er dette et vanskelig spørsmål. For det første har ikke verkstedet fått økonomisk rom for å fullføre diagnose etter sine ønsker for å oppnå en tilfredsstillende konklusjon. Forventer du da at mekanikeren heller skal bruke en ekstra time på å produsere dokumentasjon på at diagnosen ikke er fullført? Om jeg hadde fått et oppdrag som var at jeg skal dokumentere en tilstand for en senere tvistesak så vil arbeidstiden med dokumentasjon være tilleggspriset i oppdraget. Da er det bestilt en diagnoserapport som innebærer at jeg må dokumentere stegene jeg gjør underveis, og jeg må jobbe på en mer tungvint og ineffektiv måte. Om oppfraget mitt derimot bare er å finne ut hva som er galt så er min dokumentasjon begrenset til utskrift av feilkoder og fire setninger med forklaringer. I tillegg til ti minutter muntlig. Men det er samtidig begrenset hvor mye energi man kan legge i å forklare grunnleggende mekanikk til en frisør..
Snylter Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai 10 hours ago, X10anT said: 100 % så burde de definitivt tatt kompresjonstest før anbefaling av motorbytte. Dette er kjapt, enkelt og gir utrolig viktig informasjon. Hos meg er dette tre minutter jobb, fem om man inkluderer forberedelser og opprydding. Problemet er at de fleste verksteder ikke evner å utføre dette som en enkel jobb, og må demontere dyser eller plugger (diesel / bensin?), noe som gjør denne fem minutter jobben til en jobb som kan ta flere timer, med dertil høye kostnader. Hvordan måler du kompresjon uten å fjerne plugger eller dyser?
mobile999 Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai (endret) Snylter skrev (1 time siden): Hvordan måler du kompresjon uten å fjerne plugger eller dyser? Man tester kompresjonen ved å bruke oscilloskop på batteriet mens startmotoren går uten (dvs. "deaktivert") at motoren starter. Dette er ikke måling av kompresjon. Endret 1. juni av mobile999
X10anT Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) mobile999 skrev (2 timer siden): Dette er ikke måling av kompresjon Det er i høyeste grad måling av kompresjon, spesifikt en relativ måling i motsetning til en absolutt måling, men definitivt en kompresjonsmåling. Dette krever selvsagt en tekniker som kan tolke resultatet på adekvat måte. Om man mangler forståelse av hva en relativt måling faktisk innebærer så trenger man ytterligere opplæring. Det man i ikke kan måle relativt, men som man lett måler absolutt, er om kamreimen står et antall tenner feil. Man kan bare delvis måle en ensylindret motor og maksimalt 12 sylindre (>12 = simultan kompresjon). Hva mener eventuelt du det er en måling av? Eller mener du rett og slett at det ikke er en måling i det hele tatt? Endret 1. juni av X10anT
X10anT Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) Snylter skrev (13 timer siden): Hvordan måler du kompresjon uten å fjerne plugger eller dyser? Man måler strømtrekket til startmotoren under kompresjonstakten. En frisk sylinder krever at startmotoren jobber hardere og trekker mer strøm mens kompresjonen øker. En sylinder med lav kompresjon tillater startmotoren å "slappe av" og følgelig trekke mindre strøm. Ved å sammenligne strømtrekket til de forskjellige sylindrene kan man se om en eller flere sylindere har lavere kompresjon enn de andre. Istedenfor å måle strømtrekket direkte vil man kunne oppnå _nesten_ samme nøyaktighet ved å måle spenningsfallet over batteripolene, eller mellom startmotor og motorblokk for maksimal kontrast. Med erfaring kan man normalt identifisere en kompresjonsdifferanse på >10 prosent, så man får ganske brukbare resultater. Man får i første omgang ikke vite hvilken eksakt sylinder som har lavere kompresjon, men det er egentlig ikke viktig. Ved å bruke en ekstra kanal på scopet kan man måle en veivakselsensor eller coil for lokalisering. Men igjen, dette trenger man normalt ikke et svar på, da en slik feil som regel tilsier at en større motorjobb er påkrevd. Endret 1. juni av X10anT
Habla Møberg Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Altså, jeg skulle gjerne benyttet meg av et verksted som har så kompetente mekanikere som det du snakker om @X10anT, men dette høres mer ut som teori enn praksis? Har selv opplevd med enn én gang å måtte bruke tid på å forklare verkstedsmottaket om hvorfor jeg klager på arbeid som rett og slett ikke er fagmessig utført, og milevis fra å hensikten med et scope. Som når Opel-verkstedet leverte tilbake en bil med rattet 5 på 12 etter en hjulstilling, og mente de bare kunne flytte rattet ett hakk i stedet for å justere det på styreleddene. På en bil med AFL-lys, ESP, antispinn og fuglane vet hva som er avhengig av at rattvinkelsensoren forteller sannheten. Det er mildt sagt fortvilende å måtte forholde seg til slike "fagfolk". Eller når verksmester på Mitsubishi-verkstedet sto på 50 meters avstand fra en Pajero jeg var der med og var heeelt sikker at jeg måtte ha ny ABS-blokk på Pajeroen, mens jeg selv fant ut av det var SCV-ventilen på dieselpumpen som lagde problemer og fikk antisladdsystemet til å gå bananas. Å finne lav kompresjon på en diesel med å scope høres forsåvidt kurant ut, men etter snart 40 år som bileier har jeg enda til gode å møte en representant for et bilverksted som jeg ville betrodd noe slikt. Kanskje jeg er forutinntatt. 1
X10anT Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) Det som i lang tid har vært et av de store problemene med bilmekanikere er at det er den enkleste veien å motivere skoletrøtte og udugelige elever (gutter) fra ungdomsskolen. Mekken har i alle år vært det enkleste for disse, da mange gutter liker å "skru" selv om de er fullstendig udugelige. Spesielt etter "reform 94" ble det et overordnet mål at "alle" skal ha et fagbrev, for enhver pris. Dette har ført til at man syr puter under armene deres og støtter dem overdrevet mye gjennom denne prosessen uansett hvor meningsløst det egentlig er. Det finnes helt klart mange dyktige bilmekanikere, og jeg kjenner selv et lite knippe. Men dersom man ikke er en av dem selv kan det være ekstremt vanskelig å skille klinten fra hveten. Habla Møberg skrev (På 1.6.2025 den 11.18): Å finne lav kompresjon på en diesel med å scope høres forsåvidt kurant ut, men etter snart 40 år som bileier har jeg enda til gode å møte en representant for et bilverksted som jeg ville betrodd noe slikt. De siste fem årene har denne diagnosemetoden begynt å komme som en innebygget funksjon på dyrere "automotive-oscilloscop". Da blir det så enkelt at man bare kobler to klemmer på batteriet, stiller inn antall sylindre, drar ut sikringen til drivstoffpumpen og trykker start. Dette burde til og med en bilmekaniker kunne klare! Endret 13. juni av X10anT 1
Habla Møberg Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni X10anT skrev (2 timer siden): Det som i lang tid har vært et av de store problemene med bilmekanikere er at det er den enkleste veien å motivere skoletrøtte og udugelige elever (gutter) fra ungdomsskolen. Mekken har i alle år vært det enkleste for disse, da mange gutter liker å "skru" selv om de er fullstendig udugelige. Spesielt etter "reform 94" ble det et overordnet mål at "alle" skal ha et fagbrev, for enhver pris. Dette har ført til at man syr puter under armene deres og støtter dem overdrevet mye gjennom denne prosessen uansett hvor meningsløst det egentlig er. Det finnes helt klart mange dyktige bilmekanikere, og jeg kjenner selv et lite knippe. Men dersom man ikke er en av dem selv kan det være ekstremt vanskelig å skille klinten fra hveten. De siste fem årene har heldigvis har denne diagnosemetoden begynt å komme som en innebygget funksjon på dyrere "automotive-oscilliscop". Da blir det så enkelt at man bare kobler to klemmer på batteriet, stiller inn antall sylindre, drar ut sikringen til drivstoffpumpen og trykker start. Dette burde til og med en bilmekaniker kunne klare! Jau. Reform 94 og ymse andre reformer har ikke gjort saken bedre. Ikke bare for bilmekanikere men for mange andre praktisk-rettede yrkesgrupper. Og selsavgt finnes der dyktige folk, i alle disse gruppene, men det er litt langt mellom de? Jeg er iallefall ikke mye imponert over det generelle nivået på det jeg har kommet borti. Bruker jo stort sett verksteder når det skal gjøres noe jeg selv ikke får utført i egen garasje (som hjulstilling og andre justeringer som krever litt verktøy og litt mer evner enn en simpel bremseservice).
Maskinfører Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) Habla Møberg skrev (6 timer siden): Altså, jeg skulle gjerne benyttet meg av et verksted som har så kompetente mekanikere som det du snakker om @X10anT, men dette høres mer ut som teori enn praksis? Har selv opplevd med enn én gang å måtte bruke tid på å forklare verkstedsmottaket om hvorfor jeg klager på arbeid som rett og slett ikke er fagmessig utført, og milevis fra å hensikten med et scope. Som når Opel-verkstedet leverte tilbake en bil med rattet 5 på 12 etter en hjulstilling, og mente de bare kunne flytte rattet ett hakk i stedet for å justere det på styreleddene. På en bil med AFL-lys, ESP, antispinn og fuglane vet hva som er avhengig av at rattvinkelsensoren forteller sannheten. Det er mildt sagt fortvilende å måtte forholde seg til slike "fagfolk". Eller når verksmester på Mitsubishi-verkstedet sto på 50 meters avstand fra en Pajero jeg var der med og var heeelt sikker at jeg måtte ha ny ABS-blokk på Pajeroen, mens jeg selv fant ut av det var SCV-ventilen på dieselpumpen som lagde problemer og fikk antisladdsystemet til å gå bananas. Å finne lav kompresjon på en diesel med å scope høres forsåvidt kurant ut, men etter snart 40 år som bileier har jeg enda til gode å møte en representant for et bilverksted som jeg ville betrodd noe slikt. Kanskje jeg er forutinntatt. Ja den SCV ventilen er noe herk fikk den for 500,- fra Boxeez i stedet for 10 000,- som Mitsu ville ha den virker ennå og bilen går bra mener den gamle bare tålte 132 000 mener koden var P0089 Endret 1. juni av Maskinfører 1
mobile999 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) X10anT skrev (18 timer siden): Eller mener du rett og slett at det ikke er en måling i det hele tatt? Jeg anser måling av kompresjon noe man gjør med manometer. Jeg kaller oscilloskopmetoden en kompresjonstest. Hva du ønsker å kalle det... gjør som du vil. Endret 1. juni av mobile999 1
X10anT Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) mobile999 skrev (1 time siden): Jeg anser måling av kompresjon noe man gjør med manometer. Jeg kaller oscilloskopmetoden en kompresjonstest. Hva du ønsker å kalle det... gjør som du vil. Altså, undersøkelser som ikke gjøres med instrumentet @mobile999 har bestemt er kun tester og ikke målinger? Dette handler selvfølgelig ikke om hva _jeg_ ønsker å kalle det. Det _er_ utvilsomt en måling, en relativ måling der man måler strømtrekket, med et måleinstrument, som er direkte proporsjonalt med kompresjonen i sylindrene. Dette er korrekt semantikk og har ingenting med mine personlige ønsker å gjøre. Om noen ønsker å blande følelser inn i dette så kan de selvfølgelig velge å kalle en måling for noe annet enn det det visselig er 🌈 Endret 1. juni av X10anT 2
Hollabaloo Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Jeg synes dette var veldig interessant @X10anT. Har aldri hørt om denne måten å måle kompresjon på før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå