Gå til innhold

Elefanten i rommet når det gjelder gjenger og ungdomskriminalitet ikke bare i Norge, men hele vesten.

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, Baranladion said:

Det mest rettferdige hadde vært om alle startet med identiske utgangspunkt, slik er det ikke. Vi har alle en del likheter i våre utgangspunkter, som skole, sikkerhetsnett, helsehjelp etc.
Så er det jo helt opplagt ikke mulig å skape en slik rettferdighet, og uansett om man hadde gjort det, så ville ulikhetene uansett kommet, fordi enkelte feks ikke har atitude for skole, noen har flaks i investeringer, mens andre bommer helt, som eksempler. 

Du snakker igjen om utgangspunktet. Det er hånden du får delt i poker. Er den urettferdig om du ikke får en vinnerhånd mens han på siden har 4 ess? Det har ingenting med rettferdighet å gjøre.

3 minutes ago, Baranladion said:

Verden er urettferdig, det må vi akseptere, men vi kan samtidig omfordele penger på en bedre måte.

Er det rettferdig å ta fra noen og gi til andre? Prøver du ikke da å rigge spillereglene? 

Til en viss grad kan det være nødvendig, ja. Men det må gjøres utrolig forsiktig. Det du risikerer er nemlig å skape vinnerteorien at den som putter minst inn vil få mest i omfordelingen.

Den klassiske er hos unger som allerede praktiserer dette fra fødselen (noen altså). Mellomste hjemme tar aldri ut av oppvaskemaskinen og setter alltid tallerkenen på benken hvis maskinen er full eller ren. Du kan være sikker på at den dagen jeg kommer hjem til tom kjøkkenbenk, så seiler det litt seinere inn "...siden jeg var så flink å tømme oppvaskemaskinen i dag... kan jeg få låne bilen".

10 minutes ago, Baranladion said:

Slik jeg ser det er ikke problemet statens inntekter, men forferdelig dårlig kontroll på statens utgifter. 

For politikere handler inntekter om handlingsom til å fremstille seg bedre. Det har ingenting med MS Norway å gjøre i praksis - utelukkende å finne penger de kan gi i bytte mot stemmer. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
rozon skrev (1 minutt siden):

Du snakker igjen om utgangspunktet. Det er hånden du får delt i poker. Er den urettferdig om du ikke får en vinnerhånd mens han på siden har 4 ess? Det har ingenting med rettferdighet å gjøre.

I poker så er utgangspunktet helt likt før hånden deles ut. I livet, not so much. Det er i praksis hva dine foreldre har fått til og får til, som bestemmer hva slags kort du får. Er poker rettferdig hvis bunken deles, og du får utdelt kort fra 8 og ned, mens jeg får fra bunken fra 9 og opp til ess?  Du kan fortsatt vinne med 3 seksere mot 2 par i konge og knekt. 

Allikevel så er det jo rettferdig, for det er jo tilfeldig hvilken av bunkene du blir født til å få. 

rozon skrev (7 minutter siden):

Er det rettferdig å ta fra noen og gi til andre? Prøver du ikke da å rigge spillereglene? 

Til en viss grad kan det være nødvendig, ja. Men det må gjøres utrolig forsiktig. Det du risikerer er nemlig å skape vinnerteorien at den som putter minst inn vil få mest i omfordelingen.

Den klassiske er hos unger som allerede praktiserer dette fra fødselen (noen altså). Mellomste hjemme tar aldri ut av oppvaskemaskinen og setter alltid tallerkenen på benken hvis maskinen er full eller ren. Du kan være sikker på at den dagen jeg kommer hjem til tom kjøkkenbenk, så seiler det litt seinere inn "...siden jeg var så flink å tømme oppvaskemaskinen i dag... kan jeg få låne bilen".

Ja, det er rettferdig at de som tjener mest betaler mer i skatt, og gjerne også en større andel. Og så er jeg enig i det andre du sier, vi må ha en skattepolitikk som gir folk incentiver til å skape mer og tjene seg rike. Vi trenger de også, jeg tror samfunnet har godt av at noen tjener seg søkkrike. 

Urettferdigheten slik jeg ser den nå, er at de som virkelig går inn for å være en bidragsyter i samfunnet, som regel får ganske dårlig betalt, som lærere, sykepleiere og andre som faktisk får samfunnet til å gå rundt. VI trenger utrolig mange slike, derfor vil lønna være lav, men dette bør kompenseres med lavere skatt når man ser innsatsen som faktisk leveres. 

rozon skrev (17 minutter siden):

For politikere handler inntekter om handlingsom til å fremstille seg bedre. Det har ingenting med MS Norway å gjøre i praksis - utelukkende å finne penger de kan gi i bytte mot stemmer. 

Ja, jeg tror vi kunne droppet ganske mange skatter, og gitt flere trengende bedre liv, dersom man hadde gått inn med en ordentlig sparekniv i budsjettene staten legger, og overskrider... Men det er jo lettere å heller få andre til å betale, og skape ett narrativ om at de rike tar alle penga. 

Skrevet
Neptun1 skrev (9 timer siden):

Kan en (el. flere) av de mange som til daglig forsvarer dagens rettspraksis (og innvandring) forklare hvorfor personer som ikke er norske statsborgere men over den kriminelle lavalder tillates å gå rundt som fri person og utsette andre for livsfare med 89 (registrerte) svært alvorlige lovbrudd?

Dette er normen for reaksjoner på lignende forhold i Norge.

Ett seriøst parti vil straffe den hyperkriminelle araberen og sende han rett hjem etterpå. Gjett hvem?
https://www.nettavisen.no/nyheter/frp-raser-over-seriekriminell-mindrearig-burde-blitt-sendt-ut/s/5-95-2555619

De andre partiene vil vare "dikke dikke" med seriekriminelle utlendinger som kommer til Norge for å begå grov kriminalitet.
Gi dem pizza og trøstende ord. Og samme med det såkalte "rettsvesenet".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...