Gå til innhold

Linux, Windos 11 uten støtte/oppdateringer, eller gamle Windows 10 uten oppdateringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
wil skrev (1 time siden):

Evil-Duck: Var det noen spesiell grunn til akkurat Kubuntu (Plasma)? På en 9 år gammel Laptop, så ville det vel vært mer praktisk med Xubuntu?

Mest fordi jeg bruker KDE Plasma på CachyOS og er det jeg er vandt med, så tenkte det var greit å få inn ett DE som jeg selv er vandt med ettersom det trolig er jeg som blir tech support.  Så skal jo Kubuntu LTS være dønn stabilt.

Det er jo ikke en dårlig PC heller (bare for gammel for Windows 11), ettersom det er eldre Dell Precision workstation med 7th gen i7HQ CPU og Nvidia Quadro grafikk, 32 gb ram osv. Så at det er så ekstremt lightweight er heller ikke så fryktelig viktig. Egentlig en ganske kapabel PC som ikke er noe grunn til å kaste på dynga bare fordi windows dropper support.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvde meg på Zorin 18 Core på laptopen (I7,16gb,2060RTX)

-Første som skjer er jo at musen ikke virker. En RAKK mus jeg har kjøpt i Asia. Greit nok å fikse

-2 SSDer og 1 HDD - Kun SSD med OS blir "mountet" automatisk ved start. Greit nok å fikse

-Som forventet tull med nVidia drivere. Bildet blinker og herjer med oppløsning. Spill av en video,og det hele bare går fullstendig bananas. Fullscreen er umulig. Ikke klart å fikse dette. Prøvd 6 forskjellige drivere.

-Nettverksdisk virker ikke. Den finner den,men gir bare feilmelding. Det er noe krøll med SMB1 protokollen,men alle "kjente" fikser gav ikke tilgang til disken som jeg kunne finne.

-Dosbox-X som jeg er ganske så glad i - Virker overhodet ikke. Hva alternativer finnes? Må jo kunne tas på egen kappe,da jeg ikke vet om alternativer.

-Hele OSet oppfattes som treigt,uresponsivt og laggete. Noe må skyldes skjermkortdriverne,men alt tar minst 1 sekund mer en på Windows 11. Ikke klart å finne ut om dette er en "feature" eller om noe er galt. Søker man på Google,er dette visstnok "vanlig" hvordan kan man synes dette er tilfredstillende?

Kun brukt noen timer på dette,men synes man dette er "lett" ? Jeg har også mer erfaring en mange andre. Dette er helt tilfeldig installasjon av Linux,og en relativt populær distro. PC hardware må kunne oppfattes som "nyere" og kompatibelt med det meste. Windows 11 virker bare ved ny installasjon. Så hvor brukervennlig er egentlig Linux? Som nettopp er poenget mitt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
wil skrev (1 time siden):

Evil-Duck: Var det noen spesiell grunn til akkurat Kubuntu (Plasma)? På en 9 år gammel Laptop, så ville det vel vært mer praktisk med Xubuntu?

Kubuntu er lett nok så om en har f.eks 8GB RAM, så er det det jeg ville valgt om en ikke har mindre RAM.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet (endret)
BamseMums80 skrev (28 minutter siden):

Så hvor brukervennlig er egentlig Linux? Som nettopp er poenget mitt. 

Jeg vet ikke hva vi gjør forskjellig for å ha så ulike erfaringer. Jeg har nå vært innom både Bazzite og CachyOS på hoved-PC-en min, som består av nærmest utelukkende cutting-edge maskinvare (Nvidia 5090, AMD 9950X3D, AM5 X670E-hovedkort). Ingen problemer, alt har fungert fra start. Det mest komplekse jeg måtte gjøre i Cachy var å skrive "sudo pacman -S cachyos-gaming-meta" i terminalen for å laste ned og installere alt av spillrelaterte pakker. Ellers har alt fungert utmerket, og i Bazzite slapp jeg å gjøre noe som helst.

Jeg har også en Plex-server som kjører Ubuntu LTS på en AtomMan X7 Ti, en kinesisk mini-PC med Intel Core Ultra 9 185H. Jeg installerte Ubuntu helt vanlig, og alle drivere var på plass og fungerte fra start. Jeg installerte Plex via Discover-appen, mountet mappene med filmer og serier fra NASen min via SMB, og satte opp Plex akkurat som på en Windows-maskin. Forskjellen er at jeg nå har en Plex-server med uavbrutt oppetid siden installasjon, i motsetning til Windows-installasjonen jeg tidligere brukte på samme PC, som stadig krasjet på grunn av problemer med NVMe-håndteringen til windows i nyere tid.

Nå la jeg også inn Kubuntu på en eldre workstation-laptop, igjen uten noe som helst kluss. Alt fungerte fra første oppstart etter installasjon: lyd, nettverk, lysstyrkejustering, alt.

Så vi har nok ganske forskjellige erfaringer når det gjelder Linux og brukervennlighet, i hvert fall. Men  når det kommer til laptoper er det selvfølgelig litt avhengig av produsent og hvor godt tilrettelagt dette er for Linux, hvor noen produsenter er flinke og andre ikke fult så flinke.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Skrevet
12 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg vet ikke hva vi gjør forskjellig for å ha så ulike erfaringer. Jeg har nå vært innom både Bazzite og CachyOS på hoved-PC-en min, som består av nærmest utelukkende cutting-edge maskinvare (Nvidia 5090, AMD 9950X3D, AM5 X670E-hovedkort). Ingen problemer, alt har fungert fra start. Det mest komplekse jeg måtte gjøre i Cachy var å skrive "sudo pacman -S cachyos-gaming-meta" i terminalen for å laste ned og installere alt av spillrelaterte pakker. Ellers har alt fungert utmerket, og i Bazzite slapp jeg å gjøre noe som helst.

Jeg har også en Plex-server som kjører Ubuntu LTS på en AtomMan X7 Ti, en kinesisk mini-PC med Intel Core Ultra 9 185H. Jeg installerte Ubuntu helt vanlig, og alle drivere var på plass og fungerte fra start. Jeg installerte Plex via Discover-appen, mountet mappene med filmer og serier fra NASen min via SMB, og satte opp Plex akkurat som på en Windows-maskin. Forskjellen er at jeg nå har en Plex-server med uavbrutt oppetid siden installasjon, i motsetning til Windows-installasjonen jeg tidligere brukte på samme PC, som stadig krasjet på grunn av problemer med NVMe-håndteringen til windows i nyere tid.

Nå la jeg også inn Kubuntu på en eldre workstation-laptop, igjen uten noe som helst kluss. Alt fungerte fra første oppstart etter installasjon: lyd, nettverk, lysstyrkejustering, alt.

Så vi har nok ganske forskjellige erfaringer når det gjelder Linux og brukervennlighet, i hvert fall. Men  når det kommer til laptoper er det selvfølgelig litt avhengig av produsent og hvor godt tilrettelagt dette er for Linux, hvor noen produsenter er flinke og andre ikke fult så flinke.

Ja,skulle ønske at jeg hadde din erfaring med det.

Nå fikk jeg fikset nettverksdisken. Installerte Samba på nytt,og gikk gjennom alt på ny,og da plutselig virket den. Ellers har jeg fått fikset det jeg hadde av problemer til nå. Men synes fortsatt hele OSet er ganske treigt. Det føles ikke "snappy og raskt" i det hele tatt. Men har jo fprtsatt endel problemer med nVidia driverne som kan være mye av synderen.

Skrevet
18 hours ago, BamseMums80 said:

Prøvde meg på Zorin 18 Core på laptopen (I7,16gb,2060RTX)

Hvorfor??? Hvordan ender dere som klager over at Linux er vanskelig opp med å kjøre de særeste hobby varianter av Linux? 

Hvorfor bruker du ikke en mer standard Linux distribusjon enn en variant av Ubuntu satt sammen av to brødre? De er sikkert flinke men du burde gå for en mer "vanlig" variant dersom du ikke er spesielt interessert i å tukle med operativsystemet ditt. 

Ubuntu

Fedora

Debian

Linux Mint

Er alle langt mer brukt ( ikke bruk distrowatch som kilde ellers begynner jeg med selvskading ) og har et større team bak seg som bør gjøre opplevelsen mindre grusom.

Nei, maskinen din skal ikke være treg med Nvidia kort. Jeg har faktisk nylig satt opp en AI Maskin med RHEL og et 5090 kort. Fungerte helt fint. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...