Gå til innhold

Linux, Windos 11 uten støtte/oppdateringer, eller gamle Windows 10 uten oppdateringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Radiosilence skrev (14 minutter siden):

Jeg har lagd hundrevis av usber i balena etcher, det er en tre stegs prosess som bør bære umulig å faile. hvilket image er det du skal lage? jeg tror ikke du kan lage bootable windows med balena, men alt annet skal virke så vidt jeg vet.

Skal lage image/iso for andre linux distroer, men det meg altså gjøre i Windows hver gang da Linux aldri virker til formålet. Skal forsøke på nytt litt senere i dag så får vi se da. Skal samtidig forsøke å lage ventoy med iso-filer og se om det fungerer med ventoy i Linux. Ventoy har kun brukt/opprettet i Windows.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trulss skrev (2 minutter siden):

Skal lage image/iso for andre linux distroer, men det meg altså gjøre i Windows hver gang da Linux aldri virker til formålet. Skal forsøke på nytt litt senere i dag så får vi se da. Skal samtidig forsøke å lage ventoy med iso-filer og se om det fungerer med ventoy i Linux. Ventoy har kun brukt/opprettet i Windows.

hvorfor skal du lage bootable usb-sticks med et os som ikke virker? høres mest ut som selvskading?

nå har du fått flere tips til programmer du kan bruke, eller du kan bruke linux' dd-kommando som aldri feiler. da skjønner jeg ikke hva som er problemet?

Skrevet
Trulss skrev (39 minutter siden):

Jeg laster ned iso-filen og lager oppstartsminnepinne med programmet som følger distro, alternativt laste ned å bruke balena etcher. Det er jo ikke så vanskelig/forskjellig fra Windows så ikke så lett å gjøre feil heller.

Da skjer det normalt ingenting om jeg setter minnepinnen i pc jeg ønsker kjøre den på. Om jeg derimot bruker rufus på Windows på samme iso-fil, virker det perfekt.

Det burde ikke være så vanskelig, men hvis du skal prøve igjen senere så kan jo du ta det steg for steg og vise oss hva som blir gjort. Da finner vi nok ut av det :)

Skrevet
Chris93 skrev (3 minutter siden):

Da finner vi nok ut av det :)

Det tror jeg og :-) Det fins råtten software på linux også, så det er fullt mulig å havne i problemer også med banale ting som dette. Dersom default-brenneapp'ene i ymse distroer faktisk ikke er helt bulletproof, sånn som chatgpt antyder er tilfelle med balena og brasero, så burde de byttes ut med noe som funker. evt. bør de ikke installeres pr. default ihvertfall. Gnome Disk har jeg aldri prøvd til dette, men jeg vil tro det funker bedre enn en eller annen gui/electron-app med ymse quirks som roter det til før kjøring av dd behind the scenes...

Skrevet

Man sparer seg uansett mye tid og frustrasjon ved å bare dedikere en minnepinne som en Ventoy Boot drive, det er lenge siden jeg har måtte forholde meg til andre boot drive installere. Så kan man bare fylle den med så mange ISOer en vil, om en vil teste flere forskjellige distroer og OS før en bestemmer seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...