Gå til innhold

Linux, Windos 11 uten støtte/oppdateringer, eller gamle Windows 10 uten oppdateringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg ser det veldig enkelt ut å bruke Gnome Disk gjennom filbehandleren. Høyreklikk på en .iso-fil, og velg 'Åpne med "Skriving av diskbilde". (hvis alternativet ikke ligger der, må man klikke på 'Åpne med' så ligger det der, sist brukte ligger lettest tilgjengelig ser det ut som.):

image.thumb.png.9cefeaa37bf0d9babe503220c7feef1a.png 

Deretter dukker det opp en dialogboks som ber om angivelse av målet (normalt USB-pinnen) som diskbildet skal skrives til. Arbeidsflyten kunne knapt ha vært noe enklere?

Har ikke prøvd det ennå, men skal lage en med Zorin 18 Core ila dagen, og se om jeg får kjørt den live på en maskin i morgen. :) 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
a_aa skrev (46 minutter siden):

For meg ser det veldig enkelt ut å bruke Gnome Disk gjennom filbehandleren. Høyreklikk på en .iso-fil, og velg 'Åpne med "Skriving av diskbilde". (hvis alternativet ikke ligger der, må man klikke på 'Åpne med' så ligger det der, sist brukte ligger lettest tilgjengelig ser det ut som.):

image.thumb.png.9cefeaa37bf0d9babe503220c7feef1a.png 

Deretter dukker det opp en dialogboks som ber om angivelse av målet (normalt USB-pinnen) som diskbildet skal skrives til. Arbeidsflyten kunne knapt ha vært noe enklere?

Har ikke prøvd det ennå, men skal lage en med Zorin 18 Core ila dagen, og se om jeg får kjørt den live på en maskin i morgen. :) 

Ja, det er veldig enkelt. Mitt problem var at minnepinnen ikke virker. Forsøkte for noen dager siden i MX og da virket det fint. Har uansett begynt å bruke Ventoy til formålet. For håpe jeg ikke møter andre lignende problemer med Linux i fremtiden. Lykke til! Det er moro å teste ut distroer :)

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Trulss said:

lete etter kommandoer for enkle ting.

Terminal er jo et svært kjapt og kraftfullt verktøy. Ikke nødvendigvis enkelt men man lærer jo etterhvert. Jeg har mye mer funksjoner i visse ting med terminal enn windows hadde på samme ting. Man må nødvendigvis lære seg hvordan dette fungerer. 
Kom gjerne med et lite referat når du har kommet godt i gang med din "distro-hopping" :) 

Skrevet

For meg er det og være redd for Terminal ved bruk av Linux like teit som de som nekter og rygge med henger.

Før eller siden så må man igjennom det. Terminal eller rygging med henger er ikke noe og være redd for.

Skrevet (endret)
Trulss skrev (13 timer siden):

For håpe jeg ikke møter andre lignende problemer med Linux i fremtiden.

Det er som sagt litt læringskurve, og ikke alltid like lett å forstå hva som er problemet når det dukker opp. Som andre også nevner er terminalen et kraftfullt verktøy. Men jævla fiklete når man ikke kan det. Enter Warp Terminal. Her skriver du bare rett inn hva du vil og så oversettes det til linux-kommandoer av AI som så utføres. 

Ex:

jeg har nettopp satt inn en usb-pinne, vis meg kommando for å brenne iso-fila $HOME/linux.iso til pinnen så den blir bootbar, kommandoen må også klare å identifisere hvilken devivce pinnen er på egenhånd

Her er en kommando som automatisk finner den sist tilkoblede USB-enheten og brenner ISO-en:

USB_DEVICE=$(lsblk -d -o NAME,TRAN | grep usb | tail -1 | awk '{print "/dev/"$1}') && echo "Brenner til: $USB_DEVICE" && sudo dd if=$HOME/linux.iso of=$USB_DEVICE bs=4M status=progress && sync

Endret av quantum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...