Gå til innhold

Mangel på Arbeidskraft

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lys av det konstante maset om ''mangel på arbeidskraft'' i innvandrings-debatten, hvordan kan vi få effektivisert den nasjonale økonomien slik at vi ikke sløser arbeidskraft, og hvilke arbeidsplasser bør vi bli kvitt? (Det er ironisk at politikernes fokus alltid har vært ''vi har sørget for x antall arbeidsplasser'' i årevis.)

Jeg kan starte med noen generelle ting og temaer:

Avgift-belasting, noen mindre nyttige eller produktive næringer kan avgift-belastes for å øke prisen og derav etterspørselen.
Forbud, noen mer giftige næringer kan forbys, for eksempel kosmetisk kirurgi, sminke, tatovering, dør/telefonselgere, og strømselskaper.
''Uføre'', Det er åpenbart mange som er late, jeg regner med at noen andre enn meg kjenner typen, de finnes i alle aldre. En total reduksjon i utbetaling kan gjøre veldig mye, og mindre resurskrevende per person. Gjennomgå alle mottakere for faktisk alvorlig sykdom.
De 100 000 som er utenfor systemet, få dem i nyttig arbeid, med gulrot eller pisk?
Effektivisering av stat/byråkrati, bli kvitt en del folk, de kan jobbe i nyttige bransjer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er tåpelig å bortforklare sykdom og utbrenthet som latskap.

Det er mer slitsomt å være kronisk syk enn å arbeide. Folk får ferie fra de kjedeligste jobber, men en kronisk syke får aldri ferie fra sitt helvete. Uføre er definitivt ikke late. I tillegg til fattigdom kommer stigma og utenforskap.

Problemet fremover kommer til å være friske mennesker som ikke kan brukes til noe fordi kjedelige og repetitive jobber er i ferd med å forsvinne. Folk som ikke er kreative, problemløsende eller mangler gründerånd funker ikke til å jobbe utenfor begrensede rammer med repeterende oppgaver.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...