DJViking Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Jeg har Talkmore i dag, det billigste abonnementet med 1GB Data til 219kr måneden. Jeg satt det ned til 1GB, fordi jeg har 300GB Data gjennom jobben. Har 2 SIM på samme telefon, og satt Jobb-SIM til bruk av data. Men ser nå jeg kan spare litt ved å bytte til PlussMobil til 99kr måneden. Ufattelig at Talkmore skal være så dyre nå for det billigste abonnementet. Begge skal være på Telenor-nettet, men hvordan er PlussMobil i bruk? Er det like stabilt, bra som Talkmore? Noen gode/dårlige erfaringer med PlussMobil? Endret 19. mai av DJViking
Føniks Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Jeg har ikke erfaring med Plussmobil men vil bare tipse deg om Happybytes Flex. 70kr i måneden uten inkludert data. Men det passer deg vel greit når du bruker eget SIM for data. Veldig fornøyd med Happybytes selv, og har Telenor dekning. https://happybytes.no/abonnementoversikt/ Endret 19. mai av Føniks
NorsknRev Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Mener å ha lest et sted at VoLTE ikke er tilgjengelig for enkelte telefontyper. Bare så det er sagt. 1 2
bo1e Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Jeg har prøvd talkmore, plussmobil og happybytes. Overhodet ingen opplevd forskjell. Dinosaurer som Telenor (Talkmore) og DNB kan ha langt høyere priser fordi mange nok av kundene ikke følger med, eller lar seg lure til å tro at de får noe mer for de ekstra pengene. Telenor for eksempel skryter over totalt meningsløse ting som "full telenor-dekning" og "best på 5g" og sikkerhet ditt og garanti datt. Endret 19. mai av bo1e 1
DJViking Skrevet 19. mai Forfatter Skrevet 19. mai NorsknRev skrev (53 minutter siden): Mener å ha lest et sted at VoLTE ikke er tilgjengelig for enkelte telefontyper. Bare så det er sagt. Tror jeg da må sjekke først om PlussMobil støtter VoLTE på Samsung Galaxy S23+. Hvis noe blir dårlig med PlussMobil, så kan jeg jo bare bytte tilbake til Talkmore igjen.
DJViking Skrevet 19. mai Forfatter Skrevet 19. mai PlussMobil sin KI-Chatbot Sitat Ja, vi støtter VoLTE (4G-tale) på Samsung Galaxy S23! VoLTE gir deg bedre samtalekvalitet og lar deg bruke mobildata samtidig som du snakker i telefonen. På Samsung-telefoner med Android 14 er VoLTE aktivert som standard, så du trenger vanligvis ikke gjøre noe for å få det til å fungere. Hvis du vil sjekke eller aktivere det manuelt, kan du gå til: Innstillinger → Tilkoblinger → Mobilnett → Skru på 4G tale/VoLTE-anrop. Du finner mer informasjon om VoLTE på Samsung her: https://www.plussmobil.no/samsung#volte
NorsknRev Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Jeg tror at VoLTE virker for iPhone og Samsung, siden det er de to merkene "Alle" har.
Trulss Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Jeg ville vurdert Happybytes fremfor Plussmobil, men de kjører samme tekniske plattform. Dette med VoLTE reduseres stadig, og Motorolaer som tidligere har hatt trøbbel med dette ser nå til å virke fint med VoLTE hos Happybytes (og da sikkert også Plussmobil). Siden du har Samsung er det null problem. Ellers har Fjordkraft gode tilbud nå i sommer, og hos ICE får man prøveabonnement. Kjekt om man trenger litt ekstra data nå i sommermånedene.
DJViking Skrevet 22. mai Forfatter Skrevet 22. mai HappyBytes har ikke et 1GB abonnement, men de har et Flex abonnement til 70kr hvor man betaler ekstra for data man bruker. Dette vil bli veldig dyrt hvis man bruker bare litt data (+120kr for 100MB), men jeg bruker uansett ikke data på privat-abonnementet mitt (kun på Jobb-SIM). Siden jeg ikke bruker Data, så sparer jeg ytterligere 30kr mellom HappyBytes og PlussMobil.
DJViking Skrevet 22. mai Forfatter Skrevet 22. mai (endret) Jeg leste noe i en annen tråd hvor noen nevnte at HappyBytes leverte ukonfigurerte sim-kort, hvor hvor innstillingene for APN, nett og mms måtte settes manuelt. Uansett hvem jeg går over til, så kommer jeg til å velge eSIM fremfor fysisk SIM-kort. Endret 22. mai av DJViking
Trulss Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai DJViking skrev (3 timer siden): Jeg leste noe i en annen tråd hvor noen nevnte at HappyBytes leverte ukonfigurerte sim-kort, hvor hvor innstillingene for APN, nett og mms måtte settes manuelt. Uansett hvem jeg går over til, så kommer jeg til å velge eSIM fremfor fysisk SIM-kort. I ditt tilfelle vil e-sim kun gi deg bakdeler. Det er relativt enkelt dersom man må legge inn APN og noen andre innstillinger manuelt, men det er ikke for alle. DJViking skrev (3 timer siden): HappyBytes har ikke et 1GB abonnement, men de har et Flex abonnement til 70kr hvor man betaler ekstra for data man bruker. Dette vil bli veldig dyrt hvis man bruker bare litt data (+120kr for 100MB), men jeg bruker uansett ikke data på privat-abonnementet mitt (kun på Jobb-SIM). Siden jeg ikke bruker Data, så sparer jeg ytterligere 30kr mellom HappyBytes og PlussMobil. Ja, det er en uting at mange operatører ikke lenger tilbyr abonnement med få GB. Datapakkene har også ublu priser. Man kan se mot Chili som tilbyr 1 GB til rundt en hundrings.
DJViking Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai Hvis jeg bytter fra Talkmore til HappyBytes/PlussMobil, og senere vil bytte tilbake til Talkmore. Kan det gamle SIM-kortet til Talkmore benyttes, eller må jeg da få nytt SIM-kort fra Talkmore?
NorsknRev Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Talkmore tilbyr eSim, så hvis telefonen din støtter eSim, så er ikke dette noe tema.
toralfb Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai DJViking skrev (24 minutter siden): Hvis jeg bytter fra Talkmore til HappyBytes/PlussMobil, og senere vil bytte tilbake til Talkmore. Kan det gamle SIM-kortet til Talkmore benyttes, eller må jeg da få nytt SIM-kort fra Talkmore? SIM kort bruker å bli slettet fra operatørene systemer. Så snart et simkort er deaktivert fjernes det og kan ikke benyttes på nytt. Nå finnes eSIM som alternativ hos stadig flere operatører. Da kan en enkelt aktivere abonnementet via en QR kode uten behov for fysisk simkort. 1
mandela Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni eSIM har fortsatt en del ulemper som ikke finnes med fysiske SIM-kort, blant annet dårlig støtte for flytting av kort mellom enheter, enhetstyper og produsenter. Med fysisk kort kan du stikke det inn i alt som har en SIM-kortholder. En annen begrensing er at det på en del utstyr ikke er mulig å lagre kontakter på eSIM, for de som ønsker det.
bo1e Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Hvordan funker esim med tanke på eid? Er det ikke sånn at hver simslot har sin egen eid?
mandela Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) EID er unikt per enhet, slik som IMEI. Så kan du få pushet mange eSIM profiler mot et EID. Du har bare ett EID på enheten. Sitat An EID ( Embedded Identity Document ) Number is a unique 32 digit code that is embedded into a device's hardware during manufacturing to identify an eSIM installed in a device. EID numbers are found in devices that use eSIM technology, such as smartphones, tablets, laptops, and smartwatches. EID Number is the digital footprint of an ICCID number ( long serial number printed on a SIM card ) that helps to connect your device to the mobile network without the need of a physical SIM card https://esimcard.com/blog/info/eid-number/ Endret 6. juni av mandela 1
DJViking Skrevet 6. juni Forfatter Skrevet 6. juni mandela skrev (19 timer siden): eSIM har fortsatt en del ulemper som ikke finnes med fysiske SIM-kort, blant annet dårlig støtte for flytting av kort mellom enheter, enhetstyper og produsenter. Med fysisk kort kan du stikke det inn i alt som har en SIM-kortholder. En annen begrensing er at det på en del utstyr ikke er mulig å lagre kontakter på eSIM, for de som ønsker det. Flytting av SIM-kort er ikke så viktig for meg. Får jeg ny mobiltelefon, så anskaffer jeg enkelt bare et nytt eSIM. Jeg har også sluttet med å lagre kontakter på telefonen. Det var noe jeg gjorde før smarttelefonene kom.
DJViking Skrevet 6. juni Forfatter Skrevet 6. juni Byttet ut Talkmore SIM til eSIM. Det gikk ganske greit via Talkmore App. Men jeg måtte fjerne Talkmore SIM-kortet og flytte mitt Jobb Telenor SIM kort til kortplass 1. Med Telenor SIM på kortplass 1 og Talkmore eSIM, så kunne jeg ikke ha begge aktivert. Nyere telefoner skal visstnok støtte 2 eSIM aktivert samtidig. Kan bytte ut Telenor SIM med eSIM når jeg erstatter min 2 år gamle Galaxy S23+.
mandela Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) DJViking skrev (21 minutter siden): Flytting av SIM-kort er ikke så viktig for meg. Får jeg ny mobiltelefon, så anskaffer jeg enkelt bare et nytt eSIM. Jeg har også sluttet med å lagre kontakter på telefonen. Det var noe jeg gjorde før smarttelefonene kom. Folk har ulike bruksmøstre, og de endres gjerne med tiden, to eksempler: Har man mange enheter og tvillingkort, vil det for eksempel være tilfeller hvor jeg har lyst til å flytte tvilling-SIM over fra en telefon til et nettbrett når jeg reiser osv. Enkelte kan synes det er hendig å ha kontakter lagret lokalt slik at de kan brukes uten oppsett av kontoer i gjesteenheter. Nyere Samsung telefoner kan forøvrig hente SIM fra eldre Android-enheter hos operatører som støtter slik overføring. I Norge er det Telia, OneCall og snart ice som støtter dette såvidt jeg vet. Det gjelder både fysiske SIM som konverteres til eSIM ved flytting, og eSIM. Endret 6. juni av mandela
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå