Gå til innhold

Finnes det god varebil på el?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
9 hours ago, AL123 said:

Citroen har aldri laget en varebil med hydropnaumatisk fjæring, og bortsett fra at den har nivåregulering, så er den ikke spesiellt egnet for store lastvariasjoner. Selvfølgelig funker det med stålfjær. Poenget mitt er at man må dimmensjonere både fjæring og demping for max lastekapasitet, og da blir fjæringskarakteristikken med tom bil virkelig elendig. Dersom man da sjelden eller aldrig laster bilen max, kjører man hele tiden rundt med elendige kjøreegenskaper for å få en lastekapasitet man aldri benytter.

Hydropneumatisk fjøring er ikkje egna for store lastvariasjoner?

Kvifor bruker då Refom det då på sin Muli T8 der tomvekt utan påbygg er 3200kg og maks vekt er 9500kg? Det var første dømet eg fann, det finnes sikkert fleire. Citroen hadde på nokre modeller eit system der fjærenheter vart kopla ut og inn for å skifte mellom komfor og sportsleg fjæring. Det kan gjerast med lastvariasjon også.

Og det viktigaste punktet her er at Caddy laster 0,5 ganger tomvekta, Buzz klarer 0,25 ganger tomvekta. Så Caddy har dobbel lasteevne relativt Buzz.

Endret av Samms
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Samms skrev (6 timer siden):

Hydropneumatisk fjøring er ikkje egna for store lastvariasjoner?

Kvifor bruker då Refom det då på sin Muli T8 

Det aner jeg ikke, da jeg ikke vet hvordan det fjæringssystemet fungerer. Hadde jo vært veldig fint om du kunne forklart oss andre hvordan det fungerer.  Reform er imidlertid er stjerneeksempel på mitt argument om at jo høyere relativ lastekapasitet, des dårligere kjøreegenskaper. Det samme er argumentasjonenes din ang Caddy vs ID Buzz. Caddy er ikke en veldig god bil å kjøre og brukte endatil bladfjærer helt frem til 2021.

 

Samms skrev (6 timer siden):Citroen hadde på nokre modeller eit system der fjærenheter vart kopla ut og inn for å skifte mellom komfor og sportsleg fjæring. Det kan gjerast med lastvariasjon også.

Jeg jobbet som Citroenmekaniker/tekniker i 7-8 år,mens hydraupnaumatisk fjæring fremdeles var vanlig, og har lang erfaring med både Hydractive I,II og III samt Activa, så du trenger ikke fortelle meg hvor lite du vet om hydropnaumatisk fjæring. Som sagt, hverken Citroën eller andre bilprodusenter har brukt systemet i varebilmodeller.

Samms skrev (6 timer siden):
Skrevet
Mykesider skrev (9 timer siden):

interessant tema. Tviler noen har tenkt på det forut. 

Er ikke helt sikker på hva poenget ditt er her, men dette er betraktninger bilprodusentene jobber med hele tiden.

Skrevet
5 hours ago, AL123 said:

Det aner jeg ikke, da jeg ikke vet hvordan det fjæringssystemet fungerer. Hadde jo vært veldig fint om du kunne forklart oss andre hvordan det fungerer.  Reform er imidlertid er stjerneeksempel på mitt argument om at jo høyere relativ lastekapasitet, des dårligere kjøreegenskaper. Det samme er argumentasjonenes din ang Caddy vs ID Buzz. Caddy er ikke en veldig god bil å kjøre og brukte endatil bladfjærer helt frem til 2021.

Eg er usikker på om den Caddyen eg køyrde hadde bladfjærer, men eg har køyrd mykje Transit Connect med bladfjører. Og på bakaksel utan drift funger bladfjærer fint. Og den har den enkle typen der fjærene lokaliserer akselen. Akkurat den at jo høgare relativ lastekapasitet dess dårlegare blir køyreegenakapar er eg ikkje med på. Eg har køyrt nokre elbilar med liten lastekapasitet utan å bli imponert. Sjølv utan lass gav dei følelsen av tungt lasta bil med ikkje heilt heldig avstemt fjæring og demping.

Muli T8 har ganske enkel svingarmoppheng på kvart hjul med hydropneumatisk fjæring og nivåregulering. Akkurat svingarmopphenget betyr nok meir for eventuell manglande komfor og køyreegenskapar enn lasteakpasiteten. Og her er det snakk om lastekapasitet nær to gonger tomvekta, det er i lastebilklassen. Og i praksis er Muli T8 ein lastebil. Det blir som å laste Buzzen med meir enn tre tonn.

Skrevet
Samms skrev (36 minutter siden):

 

Muli T8 har ganske enkel svingarmoppheng på kvart hjul med hydropneumatisk fjæring og nivåregulering. 

Du aner med andre ord ikke...

Skrevet
6 hours ago, AL123 said:

Det aner jeg ikke, da jeg ikke vet hvordan det fjæringssystemet fungerer. Hadde jo vært veldig fint om du kunne forklart oss andre hvordan det fungerer.  Reform er imidlertid er stjerneeksempel på mitt argument om at jo høyere relativ lastekapasitet, des dårligere kjøreegenskaper. Det samme er argumentasjonenes din ang Caddy vs ID Buzz. Caddy er ikke en veldig god bil å kjøre og brukte endatil bladfjærer helt frem til 2021.

 

Jeg jobbet som Citroenmekaniker/tekniker i 7-8 år,mens hydraupnaumatisk fjæring fremdeles var vanlig, og har lang erfaring med både Hydractive I,II og III samt Activa, så du trenger ikke fortelle meg hvor lite du vet om hydropnaumatisk fjæring. Som sagt, hverken Citroën eller andre bilprodusenter har brukt systemet i varebilmodeller.

Ok, du har jobba som mekaniker/tekniker på Citroen og aner ingenting om andre applikasjoner av hydropneumatisk fjæring? Grunnprinnsippet med hydropneumatisk fjæring er det samme om det sitter på ein Citroen, Rolls Royce, Reform eller anna køyretøy.

18 minutes ago, AL123 said:

Du aner med andre ord ikke...

Eg tok meg tida til å lese meg opp på det eg fann på nettet. Litt mindre å finne no enn sist eg søkte for nokre år sida. Reform ser ut til å ha tatt vekk sidene med meir detaljert informasjon om fjæringssystemet.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Samms skrev (22 minutter siden):

Ok, du har jobba som mekaniker/tekniker på Citroen og aner ingenting om andre applikasjoner av hydropneumatisk fjæring? Grunnprinnsippet med hydropneumatisk fjæring er det samme om det sitter på ein Citroen, Rolls Royce, Reform eller anna køyretøy.

Eg tok meg tida til å lese meg opp på det eg fann på nettet. Litt mindre å finne no enn sist eg søkte for nokre år sida. Reform ser ut til å ha tatt vekk sidene med meir detaljert informasjon om fjæringssystemet.

Never mind. Det du skrev lengre oppe om Citroens system viser at du ikke har snøring. Og nei, jeg vet ikke mye om traktorer. Jeg vet imidlertid mye om bil, bla at ingen varebiler har hydropnaumatisk fjæring.

Endret av AL123
Skrevet
RRhoads skrev (23 timer siden):

Det er mer vanlig enn du skulle tro å laste biler i Transporter/Vito klassen opp mot maks vekt. Jeg kjenner veldig mange håndverkere som gjør det, og selv har jeg alltid ligget litt under maks vekt, og det er før jeg har fraktet materialer. 

når vi snakker om maks vekt, å være tett innpå maks vekt, hvordan beregner man det egentlig? når jeg laster bilen full, så vet jeg jo egentlig ikke hvor mye jeg har plassert der, så lenge jeg får fraktet alt jeg trenger så er jeg fornøyd. 

Skrevet
11 hours ago, AL123 said:

Never mind. Det du skrev lengre oppe om Citroens system viser at du ikke har snøring. Og nei, jeg vet ikke mye om traktorer. Jeg vet imidlertid mye om bil, bla at ingen varebiler har hydropnaumatisk fjæring.

Og pris er kanskje grunnen til at ingen varebiler har hydropneumatisk fjæring. Det fungerer godt nok med stålfjærer, ref. VW Crafter. Interesangt nok brukte BMW og Mercedes hydropneumatisk fjæring bak på nokre av sine stasjonsvognmodeller der sedanutgava hadde tradisjonelle fjærer.

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Mykesider said:

når vi snakker om maks vekt, å være tett innpå maks vekt, hvordan beregner man det egentlig? når jeg laster bilen full, så vet jeg jo egentlig ikke hvor mye jeg har plassert der, så lenge jeg får fraktet alt jeg trenger så er jeg fornøyd. 

Eg har ved eit par anledningar køyrt innom vektstasjon langs vegen for å sjekke kor mykje eg har lasta. Og mange gjenbrukstasjoner har vekt slik at dei veg kor mykje som er levert. Klarte ein gong å ha overlass når eg skulle levere eit gamalt laminatgolv utan at bilen var spesielt full.

Skrevet
Mykesider skrev (4 timer siden):

når vi snakker om maks vekt, å være tett innpå maks vekt, hvordan beregner man det egentlig? når jeg laster bilen full, så vet jeg jo egentlig ikke hvor mye jeg har plassert der, så lenge jeg får fraktet alt jeg trenger så er jeg fornøyd. 

Har veid bilen ved flere anledninger. Innredningen veier en del. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...