Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvem skal betale for oppussing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har kjøpt leilighet som skal ha nye vinduer og litt oppussing via fellesskapet. Oppussing starter før vi skal ta over leiligheten. Vi har fått i dag spørsmål om tilvalg for noe små ting rundt arbeider. Spørsmål er hvem skal betale disse tilvalg siden arbeid starte før vi skal ta over? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
anacrf skrev (3 timer siden):

Hei!

Vi har kjøpt leilighet som skal ha nye vinduer og litt oppussing via fellesskapet. Oppussing starter før vi skal ta over leiligheten. Vi har fått i dag spørsmål om tilvalg for noe små ting rundt arbeider. Spørsmål er hvem skal betale disse tilvalg siden arbeid starte før vi skal ta over? 

Det riktige her er nok den som overtar, hvis de ønkser tilvalgene. Tilvalg er opsjoner og ikke nødvendige ting, så hvorfor skal selger betale for det når de har solgt alt?

• Liker 3
Skrevet

Enig med Anders angående tilvalgene.

Men hva med grunnprisen? Hvordan skal grunnprisen finansieres i felleseiet? Hvis det tas over fellesutgifter så blir det jo dere som må betale for det uansett. Jeg kan ikke tenke meg til at det har blitt flertall for å ta sånne ting som én stor kontantsum. Hvis så er tilfelle så må man vel vurdere hvem som er eier i det øyeblikket kontantsummen vedtas/godtas i styre og årsmøte. For det er vel urimelig at en eier skal kunne stemme ja til en sånn kontantsum vel vitende om at de ikke er eiere i det øyeblikket den skal inndrives som engangsbeløp og samtidig holde dette denne kostnadsbomben skjult gjennom salgsprosessen.

På den andre siden så er selgers nytteverdi av oppgraderingen null hvis tiltakene gjennomføres etter både avtalt kjøpesum og utflytting.

Jeg kan ikke jussen i dette, men min mening er at det er rimelig at dere som kjøpere må betale både grunnprisen og tilvalgene. Hvis noe noe skal gå tilbake på selger så må det baseres på at kjent informasjon er holdt tilbake i salgsprosessen. Sjekk prospektet nøye. Særlig etter liten skrift som "kjøper er ansvarlig for å sette seg inn i fellesskapets regler og vedtak".

Skrevet

Dette har vel vært kjent i samband med salget slik at det har vært tema ved avtaleinngåinga?

Om det ikkje har vært gjort nærmare avtale så må det foretas ei vurdering. Det naturlege vil være at betalingsansvaret ligg på den som som er eigar når betalingsansvaret kjem. Utgifter på huset som kjem før overtakinga er det naturleg at det er selgar som betalar medan ein fortsatt står som eigar, og utgifter som kjem etter overtakinga er det naturleg at ny eigar dekker, med mindre det er ting som tidlegare eigar har bestilt.

Uavhengig av jussen så tenker eg at at det er rimeleg openbart at det er ny eigar som må betale meirkostnaden ved tilvalg. Dersom dykk kjem til at det er dagens eigar som skal betale for oppussinga som starter før overtakningsdatoen så er det naturleg at dagens eigar velger det som er billegast. Du vil uansett ikkje kunne kreve at dagens eigar pussar opp på dyraste måte (med mindre det er spesifikt avtalt kva standard oppussinga skal ha).
Det er du som skal bu i huset i tida framover som får både gleden og verdiaukinga ved at det blir utført ei påkosta oppussing.

Om du som ny eigar helst vil ha påkosta vindu med beste isolasjonsevnen og som er praktiske i bruk, så er det også naturleg at det er du som betalar for dette.

Skrevet
Simen1 skrev (16 timer siden):

Men hva med grunnprisen? Hvordan skal grunnprisen finansieres i felleseiet? Hvis det tas over fellesutgifter så blir det jo dere som må betale for det uansett. Jeg kan ikke tenke meg til at det har blitt flertall for å ta sånne ting som én stor kontantsum. Hvis så er tilfelle så må man vel vurdere hvem som er eier i det øyeblikket kontantsummen vedtas/godtas i styre og årsmøte. For det er vel urimelig at en eier skal kunne stemme ja til en sånn kontantsum vel vitende om at de ikke er eiere i det øyeblikket den skal inndrives som engangsbeløp og samtidig holde dette denne kostnadsbomben skjult gjennom salgsprosessen.

Det er jo ett interresant spørsmål. Det er normalt 2 veier man finansierere slikt. Enten at alle betaler en felles engangssum for sin del, eller at sameiet/borettslaget tar opp ett lån, og det blir tatt over fellesutgiftene over tid. Sistnevne så er det ny eier som tar sin del av kaka. Men førstnevnte så kan det være annerledes, spesielt hvis det ikke har vært opplyst i kjøpeprossessen at den kostnaden tilfaller. Det er jo ny eier som nyter godt av nye vinduer.

Hvis det tas over felleskostnaden, så er det ikke sikkert ett nei fra den leiligheten hadde hjulpet noe særlig, da flertallet bestemmer, og de nok ville fått kostanden selv om de ikke ville.

Skrevet
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Men førstnevnte så kan det være annerledes, spesielt hvis det ikke har vært opplyst i kjøpeprossessen at den kostnaden tilfaller. Det er jo ny eier som nyter godt av nye vinduer.

Rent praktisk er det kjøper som nyter godt av komforten de nye vinduene gir.

Økonomisk kunne selger nytt godt av vinduene i form av høyere salgsverdi dersom det var opplyst i prospektet og selger tok engangskostnaden. Om det er direkte lønnsomt er jo et nytt spørsmål og kommer an på mye.

Nå har vi mange ubesvarte spørsmål her. Kan TS @anacrf svare opp og avklare hva som gjelder i dette tilfellet?

• Liker 1
Skrevet (endret)

I og med at DERE får spørsmål om tilvalg til en bolig dere IKKE eier enda, ligger det i kortene at selger er imøtekomme og lar dere velge mot at dere betaler. Alternativet er at selger ikke velger noen tilvalg, siden det er hans bolig fortsatt, så må dere som er kjøpere eventuelt fikse det senere når dere eier boligen.

Jeg tenker at det selv om det tilsynelatende er unaturlig at dere skal betale noe for en bolig dere ikke eier, er det mer unaturlig at nåværende eier skal bekoste oppgradering han aldri får glede av. Det er ikke så mye å lure på. Dere har ihvertfall ingen rett til å kreve noe. Dere har blitt opplyst.

Endret av Nedward

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...