Gå til innhold

Å dø for fedrelandet

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Inge Rognmo said:

Jeg er litt i tvil om du egentlig har skjønt det selv, selv etter ett år i "systemet"...

Gjesp.

2 hours ago, Inge Rognmo said:

Det virker ikke som du har tatt inn over deg i særlig stor grad at du selv er en av disse "Noen Andrè" som har en plikt til å forsvare ytringsfriheten og menneskerettighetene "dine". Innleggene dine oser av "vi mot dem"-retorikk, hvor "vi" har rettigheter, mens det er "noen andre" som har plikten til å forsvare dem.

Så fint for deg at du er tankeleser da.

Nå har vi hatt årevis med kategorisering av mennesker, heller enn å feire og dyrke det fellesskapet vi har her i Norge igjennom for eksempel nasjonaldagen.  Jeg tror det er bedre for evnen til Norge til å forsvare seg og projisere styrke ovenfor Russland om vi framover heller fokuserer på nasjonalt fellesskap og det som knytter oss sammen, heller enn det som skiller oss.

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Karltorbj said:

Skal vi indoktrineres, enda mer?

Vi blir alltid indoktrinert.  Bare se på hva som har vært på nyhetene de siste årene.   Jeg vil heller at vi indoktrineres til å styrke nasjonen og forsvarsevnen, slik at vi har best mulig sjans til å slippe å bli indoktrinert av Russere.

Skrevet (endret)
Fatninja skrev (20 timer siden):

Da er spørsmålet om de vi har gitt mandat til å lede oss er bevisst dette selv?  Det er som du sier helt essensielt at vi har ledere som kommuniserer tydelig.  Jeg må helt ærlig innrømme at jeg har sett med både irritasjon og frustrasjon de siste par tiårene, den manglende viljen til å prioritere beredskap, både sivilt, særlig med tanke på mat, men også millitært.   

Nasjonalfølelse er blitt noe som har blitt uglesett til fordel for....   vel..  Jonas Gahr Støre gikk IKKE ut og gratulerte oss med dagen sist 17 mai.   Barth Eide gikk aktivt ut og sa at han ikke feiret 17. mai fordi det var den internasjonale transedagen. Disse har de siste årene vært de fremste og synligste lederne våre.

Vi trenger etter min mening mye mer fokus på ære, fellesskap, plikt og selvoppofring og langt mindre på selvrealisering og offermentalitet.

Dette vert veldig på sida av kva tråden handla om, men eg tenker det er nødvendig å imøtegå, då eg ser at det sirkulerer påstandar om norske leiarar og nasjonaldagen som ikkje stemmer. Vi treng å bygge tillit og snakke sant, også om dei vi er uenige med.

Først vil eg seie at norsk sedvane er at nasjonale politikarar har ei tilbaketrekt rolle 17. mai. Feiringa er lokal, barnevennleg og folkeleg, med ordførarar og frivillige i sentrum. Statsministeren og statsrådar held gjerne gjerne fester eller deltek i seremoniar, men dagen er politisk nøytral, ikkje ein arena for partipolitikk og i hovudsak privat.

Påstanden om Gahr Støre stammer egentlig frå 2023, ikkje 2024, men stemmer ikkje i nokon av tilfella. Han la ut ei videohelsing, der eg hugser at han snakka om betydninga av Grunnlova, og takka alle som bidrog til 17. mai-feiringa. Når det gjeld Barth Eide, så publiserte han kanskje ikkje eit innlegg om 17.mai i sosiale medier, men han deltok på ein seremoni for utanlandske ambassadørar og diplomatar, slik utanriksministeren har for vane å gjere. Han nemde ikkje nasjonaldagen eksplisitt i sine innlegg, men valgte å understreke at 17. mai også er den internasjonale dagen mot homofobi, transfobi og bifobi, og viktigheita av å stå opp for menneskerettar for alle. Eg har merka meg at det har vekt negative reaksjonar i sosiale medier, då frå folk som har eit større problem med at han framhever folk som er annerledes enn at han glømmer å nevne 17.mai. Å påstå at han valgte vekk å feire 17.mai fordi det var "Transedagen" er både løgn og xenofobi, og er ganske umusikalsk i eit innlegg som etterlyser verdiar som ære og fellesskap.

Til orientering: Eg støttar ikkje noko fast parti, og har stemt både til høgre og venstre og i sentrum. Eg meiner Jonas Gahr Støre er ein anstendig, veltalande og kompetent statsminister – på same måte som eg hadde tillit til Erna Solberg då ho leia landet, og Jens Stoltenberg før det. Hadde Sylvi Listhaug vunne valet i 2025, så trur eg det også hadde gått bra, for det er systemet og institusjonane som ber oss fram, ikkje ein enkeltperson.

Endret av René Kongsvoll
Manglet to komma og et ord i en setning.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg har respekt for at på pasifister eller religiøse eller en kombinasjon av dette ikke gjør militærtjeneste men heller siviltjeneste.

Men jeg respekterer ikke de som ikke er dette og nekter å tjene for det landet de ble født i.

Ja, jeg er for et valg, da militærtjeneste eller siviltjeneste for de nevnte ovenfor.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1

Wow. 

Jeg er ikke interessert i å dø for noe som helst direktorat eller departement i Norge. Ikke faen om jeg er villig til å sende egne unger i krig, heller. 

Mine barn skal si på sesjon, jeg bruker narkotika, og har ikke tenkt å slutte med det. De skal ikke bli utnyttet av samfunnet. 

Jeg har ingen, absolutt ingen fellesskapsfølelse. De som har det, er sannsynligvis dumme. 

Skrevet (endret)

De færreste er villige til å inngå avtale om å dø for fedrelandet, men når de står i situasjonen hvor de ser og opplever noen mennesker i livstruende situasjoner, så stiller de fleste opp likevel. Helten i oss vekkes i siste minutt i min mening.

Å overleve er ikke et dagligdags valg man tar, det er noe en avgjør når situasjonen handler om overlevelse.

Endret av AgurkMaske
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hører mye rart her inne, mange er mer mer opptatt av iPhone sin og sånt og Facebook som norske forsvarets kvinne sa på Debatten.

Men om krisa når oss og iphone og Facebook slutter å fungere så tror jeg mange finner det nødvendig og mere nyttig å bidra i en nasjonal tjeneste enten det er sivilt eller militært.

Fremfor å tygge på en kjeks og litt vann i blokkas kjeller og høre på nødradioen mens de venter på å bli bombet.

Om krisen kommer så tror jeg mange mange vil melde seg til tjeneste i en eller annen form enn å vente på å bli bombet eller voldtatt og torturert av Putin og Kina styrker.

Russiske styrker er grusomme mot sivile og Kina ikke særlig bedre.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det er veldig enkelt nå i fredstid å si hva man vil, noe helt annet i krig der noen av familiene er drept av bomber og terror og man sitter i en kjeller med lommelykt og nødradio og venter på bombene.

Jeg tror nasjons følelse kommer når krisen er et faktum..

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Skrevet (endret)

I Tsjetsjenia og i Ukraina så var russisk metode å voldta og henge opp sivile familier i tre og lyktestolper og torturere de langsomt med stikksår i mage osv, barn ingen unntak....

Dere kan gjerne søke opp historier om dette, jeg har gjort det alt. Om du vil leve i fred og uten en innsats så må du rømme til Danmark eller Tyskland og starte fra scratch uten hus og penger.

https://www.vagant.no/krigen-i-ukraina-i-lys-av-krigene-i-tsjetsjenia/

https://www.amnesty.org/en/location/europe-and-central-asia/eastern-europe-and-central-asia/ukraine/report-ukraine/

https://www.hrw.org/news/2022/04/03/ukraine-apparent-war-crimes-russia-controlled-areas

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
4598midlertidig skrev (20 timer siden):

Wow. 

Jeg er ikke interessert i å dø for noe som helst direktorat eller departement i Norge. Ikke faen om jeg er villig til å sende egne unger i krig, heller. 

Mine barn skal si på sesjon, jeg bruker narkotika, og har ikke tenkt å slutte med det. De skal ikke bli utnyttet av samfunnet. 

Jeg har ingen, absolutt ingen fellesskapsfølelse. De som har det, er sannsynligvis dumme. 

«Leve Toten, drit i Norge» er et kjent sitat fra Bjørnstjerne Bjørnson og en typisk reaksjon etter mange år med politisk nedbygging av nasjonalstaten og kanonisering av overnasjonal globalisme.
Da får egoismen og kynismen gode vekstvilkår.

• Liker 1
Gouldfan skrev (17 timer siden):

I Tsjetsjenia og i Ukraina så var russisk metode å voldta og henge opp sivile familier i tre og lyktestolper og torturere de langsomt med stikksår i mage osv, barn ingen unntak....

I Ukrainakonflikten har de gjort alt mulig rart på begge sider fra kastrering med pappkniver til rifleskudd i begge kneskåler osv. Spesielt droneførere får litt ekstra hard medfart om de blir fanget. 

Under andre verdenskrig var det visstnok en god del tilfeller med hult jernrør opp i et av kroppens hulrom (gjett hvilket) for deretter å føre inn piggtråd gjennom røret, før kun selve røret ble dratt ut igjen. Andre kreative løsninger ble også utført (Gjerne forbeholdt datidens droneførere - altså skarpskyttere)

I Vietnam gjemte de spiker/spyd dynket i avføring og annet snadder for å skape  mest mulig infeksjoner om du var uheldig å tråkke på de (Og fangetjeneste var heller ikke noe å skryte av om du var uheldig nok til å oppleve den) 

I Iraq/Afghanistan var det flere som hadde valget mellom å kjøre ned små barn som blokkerte veien, eller å stoppe for å bli veibombe-offer. 

Israel utfører vel omtrent daglig noe som kan minne om forskjellige grader av tortur i Gaza, og de militante palestinerne går gjerne etter sivile. 

Både under terrorangrep i Europa og i nåværende konflikt mellom India/Pakistan blir sivile henrettet om de ikke kan sitere noen bestemte religiøse vers.  

Den biten du nevner angående Tsjetsjenia har jeg ikke hørt om, men at det var harde kår der også har jeg lite grunn til å tvile på. 

Poenget er at dette ikke er noe nytt eller egenartet for nåværende konflikt. 
Slik har det "alltid" vært. 

Jeg husker en historie fra når Tyskland invaderte Norge under krigen som jeg ikke aner graden av sannhet på. 
Men helt i startgropa ble visstnok en god del norske krigsfanger sluppet fri av tyskerne etter at de avga sitt æresord om at de ikke skulle yte mer motstand mot okkupasjonsmaktene. 

Den slags har jeg dessvere inntrykk  av at vi ikke ser så mye til lengre. 

Og da kommer mine helt oppriktige spørsmål:

1: Har jeg og de fleste andre lyst til å utsette meg for det ovenfor for å stoppe kongen vår fra å bli tatt til fange?
Svaret på det er sannsynligvis (Forhåpentligvis) ja. 

2: Har jeg og de fleste andre lyst til å utsette meg for det ovenfor for å beskytte følgende: 

-Et samfunn hvor det blir stadig værre å ha alternative meninger?
-Et samfunn hvor du betaler stadig mer skatt og pensjonsalderen øker raskere enn du klarer å ta den igjen?
-Et samfunn hvor det er viktigere å gjøre EU fornøyd enn å ta vare på egne innbyggere?
-Et samfunn som eser ut i byråkratiet samtidig som helse, skole og eldreomsorg "alltid" må kutte årsverk?  
-Politikerne som skal holde kontroll på alt sammen gang på gang blir tatt for å lure systemet 
-Politikerne som skal holde kontroll på alt sammen gang på gang lover endring men aldri leverer
-Politikerne som skal holde kontroll på alt sammen tror løsningen er å "tvangs-sysselsette" egen befolkning med utrolig vage og romslige begreper om når og hvordan dette kan gjøres. 

Jada, det er masse bra greier også, og samtlige i denne tråden kan jo mene at alt over er oppspinn og/eller opphausa.. 
Men jeg tror fremdeles at det er ganske mange som føler seg tilsidesatt/ignorert/forbannet av/på dagens politikere, lover/regler og samfunn forøvrig. 

Jeg tror også at majoriteten av disse menneskene tilhører den gruppen som tradisjonellt sett er de som tidligere har tatt til våpen for å forsvare landet sitt. Om samme antall  mennesker hadde giddi å gjort dette neste gang er jeg faktisk litt tvilende til.  

Nå har jeg skrevet såpass mange buzzwords i samme innlegg at jeg gir et lite "hallo-vink" til alle etater som leser innlegget mitt  :innocent::new_woot::)

Skrevet (endret)

Ja, og vi lærte også tortur i norske forsvaret. Elbatteri. Men det er vel hysj og var en hemmelig del av opplæringen. Like fullt så ble vi lært det på en av opplærings stasjonene, back in the days da hoved objekt i øvingen var marine oppdrag med fiktive Islandske fiskere og militære som truet norske interesser.

Altså way back når Russland var ledet av Jeltsin og Putin og alt var fred og ingen fare, annet enn islandske tyvfiskere....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Cyrio skrev (6 timer siden):

I Ukrainakonflikten har de gjort alt mulig rart på begge sider fra kastrering med pappkniver til rifleskudd i begge kneskåler osv. Spesielt droneførere får litt ekstra hard medfart om de blir fanget. 

Under andre verdenskrig var det visstnok en god del tilfeller med hult jernrør opp i et av kroppens hulrom (gjett hvilket) for deretter å føre inn piggtråd gjennom røret, før kun selve røret ble dratt ut igjen. Andre kreative løsninger ble også utført (Gjerne forbeholdt datidens droneførere - altså skarpskyttere)

I Vietnam gjemte de spiker/spyd dynket i avføring og annet snadder for å skape  mest mulig infeksjoner om du var uheldig å tråkke på de (Og fangetjeneste var heller ikke noe å skryte av om du var uheldig nok til å oppleve den) 

I Iraq/Afghanistan var det flere som hadde valget mellom å kjøre ned små barn som blokkerte veien, eller å stoppe for å bli veibombe-offer. 

Israel utfører vel omtrent daglig noe som kan minne om forskjellige grader av tortur i Gaza, og de militante palestinerne går gjerne etter sivile. 

Både under terrorangrep i Europa og i nåværende konflikt mellom India/Pakistan blir sivile henrettet om de ikke kan sitere noen bestemte religiøse vers.  

Den biten du nevner angående Tsjetsjenia har jeg ikke hørt om, men at det var harde kår der også har jeg lite grunn til å tvile på. 

Poenget er at dette ikke er noe nytt eller egenartet for nåværende konflikt. 
Slik har det "alltid" vært. 

Jeg husker en historie fra når Tyskland invaderte Norge under krigen som jeg ikke aner graden av sannhet på. 
Men helt i startgropa ble visstnok en god del norske krigsfanger sluppet fri av tyskerne etter at de avga sitt æresord om at de ikke skulle yte mer motstand mot okkupasjonsmaktene. 

Den slags har jeg dessvere inntrykk  av at vi ikke ser så mye til lengre. 

Og da kommer mine helt oppriktige spørsmål:

1: Har jeg og de fleste andre lyst til å utsette meg for det ovenfor for å stoppe kongen vår fra å bli tatt til fange?
Svaret på det er sannsynligvis (Forhåpentligvis) ja. 

2: Har jeg og de fleste andre lyst til å utsette meg for det ovenfor for å beskytte følgende: 

-Et samfunn hvor det blir stadig værre å ha alternative meninger?
-Et samfunn hvor du betaler stadig mer skatt og pensjonsalderen øker raskere enn du klarer å ta den igjen?
-Et samfunn hvor det er viktigere å gjøre EU fornøyd enn å ta vare på egne innbyggere?
-Et samfunn som eser ut i byråkratiet samtidig som helse, skole og eldreomsorg "alltid" må kutte årsverk?  
-Politikerne som skal holde kontroll på alt sammen gang på gang blir tatt for å lure systemet 
-Politikerne som skal holde kontroll på alt sammen gang på gang lover endring men aldri leverer
-Politikerne som skal holde kontroll på alt sammen tror løsningen er å "tvangs-sysselsette" egen befolkning med utrolig vage og romslige begreper om når og hvordan dette kan gjøres. 

Jada, det er masse bra greier også, og samtlige i denne tråden kan jo mene at alt over er oppspinn og/eller opphausa.. 
Men jeg tror fremdeles at det er ganske mange som føler seg tilsidesatt/ignorert/forbannet av/på dagens politikere, lover/regler og samfunn forøvrig. 

Jeg tror også at majoriteten av disse menneskene tilhører den gruppen som tradisjonellt sett er de som tidligere har tatt til våpen for å forsvare landet sitt. Om samme antall  mennesker hadde giddi å gjort dette neste gang er jeg faktisk litt tvilende til.  

Nå har jeg skrevet såpass mange buzzwords i samme innlegg at jeg gir et lite "hallo-vink" til alle etater som leser innlegget mitt  :innocent::new_woot::)

Russerne har alltid helt siden Ww2 og Stalin og i alle kriger, hatt et rykte for å være "veldig grusomme" mot sivile.

Nazistene var ikke noen engler heller, spesielt ikke SS og for de som de jaget av annen rase, men de dvs vanlig Tysk Wehrmacht/militære var langt mer hyggelige enn russerne mot sivile der de rykket fram.. Det er et faktum.

Russerne er nok indoktrinert til å handle sånn, det må de være, jeg tror ikke noe på rase forskjell der, bare att indoktrinering og opplæring er annerledes.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...