Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jeg prøver å bruke min tp link som openvpn server hjemme. har laget en dynamisk dns adresse. prøvde den først på openvpn app på mobilen der viket den. men prøver på min gl-mt3000 reiseruter vil den ikke koble til. er det noen som har erfaring med dette?

mvh Svein

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke svar på spørsmålet ditt, men sett opp tailscale på dine enheter isteden. Tailscale er SÅ mye bedre enn openvpn. Gratis er det også.

Skrevet
1 hour ago, strike_ said:

Ikke svar på spørsmålet ditt, men sett opp tailscale på dine enheter isteden. Tailscale er SÅ mye bedre enn openvpn. Gratis er det også.

Spørsmålet er vel hva man skal oppnå - nå noe på hjemmenettet, eller han en VPN der all trafikk fra en enhet går via bredbåndsaksessen man har hjemme, og videre ut på nettet. Personlig har jeg kun testet Tailscale til førstnevnte formål i hvert fall. Og egentlig relativt imponert over hastigheten, selv om det da var snakk om gratisløsningen.

Skrevet
1 minute ago, NULL said:

nå noe på hjemmenettet, eller han en VPN der all trafikk fra en enhet går via bredbåndsaksessen man har hjemme, og videre ut på nettet.

Begge deler er mulig med tailscale, og mere til.. Du kan til og med nå enheter på nettverket som du ikke kan installere tailscale på. Det er et overlegent produkt i forhold til openvpn. Openvpn er utdatert i forhold. Ang hastighet så kan du få full hastighet så lenge du har en direkte tilkobling og ikke går via derp servere. Og jeg tror ikke det er noe begrensning i hastighet i gratisløsningen vs betalt lisens. Det har bare med hvor mange du kan dele enheter med eller invintere til ditt tailnet.

Skrevet
NULL skrev (5 minutter siden):

Spørsmålet er vel hva man skal oppnå - nå noe på hjemmenettet, eller han en VPN der all trafikk fra en enhet går via bredbåndsaksessen man har hjemme, og videre ut på nettet. Personlig har jeg kun testet Tailscale til førstnevnte formål i hvert fall. Og egentlig relativt imponert over hastigheten, selv om det da var snakk om gratisløsningen.

Jeg bruker tailscale litt til begge formål når jeg er ute på reise. 
Fungerer aldeles utmerket så lenge du ikke er bak NAT på begge ender, da ender du opp med å kjøre all trafikken via en gratis relay-server. (Med mindre du har en egen cloudserver du kan bruke som relay) 

Dersom du har en public-IP på minst en av siden fungerer Tailscale usedvanlig bra. 

Skrevet
NULL skrev (6 minutter siden):

utgangspunktet er å kunne streame tv2play å telia appen osv når eg er på jobb utenfor EU samt på ferie. har prøvd noen vpn tjenester men får ikkje streamt. så vist eg bruker min ip adresse som eg har hjemme så burde det gå

Skrevet
4 minutes ago, Smygel said:

utgangspunktet er å kunne streame tv2play å telia appen osv når eg er på jobb utenfor EU samt på ferie. har prøvd noen vpn tjenester men får ikkje streamt. så vist eg bruker min ip adresse som eg har hjemme så burde det gå

Du kan installere tailscale på en enhet hjemme å bruke den som exit node når du er på ferie/jobb. Da går all trafikk via exit noden hjemme og du får IP'en du har hjemme.

Skrevet
20 minutes ago, strike_ said:

Du kan installere tailscale på en enhet hjemme å bruke den som exit node når du er på ferie/jobb. Da går all trafikk via exit noden hjemme og du får IP'en du har hjemme.

Ah. Interessant. Må forskes litt på :)

Skrevet

takk for tips. såg noen videoer på youtube, der instalerte Tailscale på appletv og satt den som exit node. skal prøve i morgen😀

Skrevet
NULL skrev (20 timer siden):

Ah. Interessant. Må forskes litt på :)

strike_ skrev (21 timer siden):

takk for tipset🙂 gjekk fint å koble opp mot apple tv som exit node. å diverse enheter. fikk ikkje reise routeren til å sende igjenom apple tv men det er kanskje noen innstillinger og. men er ikke krise når eg kan koble til chromcast og nettbrett for seg 

Skrevet

Så bra du fikk det til og fikk testet det. Jeg vet ikke hvilken reise router du har, men det er nok sikkert ikke rett frem å få tailscale til å funke på en router (om det ikke er en pfsense eller noe da).

Det her blir en litt annen sak, men du kan også velge at hvilken som helst enhet i ditt tailnet skal være en såkalt "subnet router". Når en enhet er en subnet router kan den publisre opptil flere subnet (eller bare enkelte enheter) på ditt nettverk. 

Fordelen med dette er at du kan nå og koble til enheter som tailscale ikke kan installeres på. Si f.eks en router du har hjemme da. Om du setter apple tv til å være en subnet router og publiserer subnettene du har på nettverket ditt hjemme så kan du når du er på reise/ferie koble deg til alle dine enheter hjemme selv om de ikke har tailscale installert. F.eks din router eller printer eller hva det nå enn måtte være. Du kan selvsagt gjøre dette andre veien også, sette opp en subnetrouter på nettverket der du er på ferie/jobb så kan dine enheter hjemme nå dine enheter på jobb/ferie. Om du kan få en enhet som ikke kan kjøre tailscale til å route trafikken igjennom en exit node er jeg dog ikke sikker på. Men det er sikkert ikke umulig om man tyr til kommandolinjen.

Skrevet
strike_ skrev (9 minutter siden):

Så bra du fikk det til og fikk testet det. Jeg vet ikke hvilken reise router du har, men det er nok sikkert ikke rett frem å få tailscale til å funke på en router (om det ikke er en pfsense eller noe da).

Det her blir en litt annen sak, men du kan også velge at hvilken som helst enhet i ditt tailnet skal være en såkalt "subnet router". Når en enhet er en subnet router kan den publisre opptil flere subnet (eller bare enkelte enheter) på ditt nettverk. 

Fordelen med dette er at du kan nå og koble til enheter som tailscale ikke kan installeres på. Si f.eks en router du har hjemme da. Om du setter apple tv til å være en subnet router og publiserer subnettene du har på nettverket ditt hjemme så kan du når du er på reise/ferie koble deg til alle dine enheter hjemme selv om de ikke har tailscale installert. F.eks din router eller printer eller hva det nå enn måtte være. Du kan selvsagt gjøre dette andre veien også, sette opp en subnetrouter på nettverket der du er på ferie/jobb så kan dine enheter hjemme nå dine enheter på jobb/ferie. Om du kan få en enhet som ikke kan kjøre tailscale til å route trafikken igjennom en exit node er jeg dog ikke sikker på. Men det er sikkert ikke umulig om man tyr til kommandolinjen.

jeg har denne

https://www.gl-inet.com/products/gl-mt3000/

den har tailscale instalert når eg kjøpte den. men skal teste mer senere🙂

Skrevet
1 minute ago, Smygel said:

jeg har denne

https://www.gl-inet.com/products/gl-mt3000/

den har tailscale instalert når eg kjøpte den. men skal teste mer senere🙂

Ah okey, Ja så lenge den kan kjøre tailscale så kan du nok 100% få den til å kjøre igjennom en exit node. Det er nok bare en innstilling en plass, evt må du ty til kommandolinjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...