KalleKanin Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Crooked Cracker skrev (1 time siden): Det er dine ord at AFD gjør det med muslimer via å kritisere de som en masse, det er 100% det samme som du gjør med AFDs velgere. Du tegner jo et bilde av en fiendtlig masse i form av å kalle de høyre-esktreme. Du henviser jo til denne uttalelsen om samtlige muslimer, jeg vil gjerne se hva som har blitt sagt her. Igjen tar du skammelig feil, jeg forsøker å forklare at appellen til partiet har andre trekk enn å dehumanisere muslimer. Nettopp, men jeg tror du overvurderer enkeltes logiske evner. Regner med at du får det vanlige gish gallop eller andre "god dag mann økseskaft"-svar... 3
Lallabaika Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) KalleKanin skrev (8 minutter siden): Nettopp, men jeg tror du overvurderer enkeltes logiske evner. Regner med at du får det vanlige gish gallop eller andre "god dag mann økseskaft"-svar... Forklar gjerne hva som er logisk i det innlegget og det som andre tydeligvis misforstår, og hva du mener er Gish Gallop/ "god dag man økseskaft"-svar. Det kan bidra til en mer fruktbar diskusjon når man kan lære av sine, tydeligvis åpenbare, logiske feilslutninger. Endret 9. mai av Lallabaika 2 1
KalleKanin Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Paxville skrev (19 minutter siden): Det er jo litt der det ligger. Nå som flere å flere åpenbart begynner å bli frustrerte og lei muslimsk/afrikansk innvandring (Sverige, Tyskland, Belgia, England m.fl) og problemene dette medfører, så er det ikke lenger like enkelt for ytre venstre å feie dette under teppe og late som dette ikke er et problem lenger. Fler å fler stemmer andre partier som vil ha strengere innvandring. Ny strategi er da: Er du lei innvandring, så er du utsatt for misinformasjon fra ytre høyre og Russland. 😂 Akkurat. I stedet for en rasjonell og fornuftig politikk for å svare på det som er relle bekymringer fra folk flest, bruker man latterliggjøring og benekter fakta. Økende oppslutning til AfD er et resultat av denne strategien. Jeg legger størstedelen av ansvaret for utvilkingen på den mer moderate høyresiden som ikke har klart å svare med fornuftig politikk. (At venstresiden plutselig skal innse at deres politikk har feilet har jeg null tro på. Svarene som kommer her på forumet er jo et glimrende eksempel på det...) Endret 9. mai av KalleKanin 3 1 1
ticx Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Jeg skjønner godt at tyskerne er nervøse hvis man ser på hva som faktisk er på agendaen til Afd og ikke bare ser på generelle linjer som "forbud av partier er udemokratisk og ukomfortabelt for meg" tankegang fra et norsk perspektiv. Jeg er for eksempel rykende uenig i omtrent alt FRP står for men de fremstår for meg som litt ilske, småskremte litt smårasistiske uutannede knøler som vil landet noenlunde vel på sin fomlete raske-løsninger-nå og billig sprit måte, ikke transformere det til et diktatur. Jeg vil sloss for deres rett til å ytre søppelet sitt med våpen i hånd om jeg må. Afd er noe helt annet. Det skjer ting i Tyskland som de tar på alvor, ingen i verden har mer peiling på hva ytre høyre tankegods kan resultere i om man lar de misbruke demokratiske verktøy. Det var et tragikomisk forsøk på statskupp i Tyskland for bare noen få år siden med han der adelige tullingen og noen eks militære, men dette viser at Januar 6 i USA ikke er enestående desverre, og Tyskland gjør i motsetning til USA noe med det, så får det bare være at noen ikke liker det siden det ikke blir utført på en idyllisk kumbaya måte i den virkelige verden. Vi er ganske bortskjemte her på berget, enn så lenge. Mye unge folk som blir hjernevasket av sosiale medier, har og intrykk av at unge voksne reiser mindre internasjonalt nå, som forsterker denne effekten. Tenk å vokse opp og tro at verden sett gjennom mobilen er virkeligheten, for et selvran av personlig utvikling. 6
Lallabaika Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai KalleKanin skrev (Akkurat nå): Akkurat. I stedet for en rasjonell og fornuftig politikk for å svare på det som er relle bekymringer fra folk flest, bruker man latterliggjøring og benekter fakta. Økende oppslutning til AfD er et resultat av denne strategien. Jeg legger størstedelen av ansvaret for utvilkingen på den mer moderate høyresiden som ikke har klart å svar med fornuftig politikk. (At venstresiden plutselig skal innse at deres politikk har feilet har jeg null tro på. Svarene som kommer her på forumet er jo et glimrende eksempel på det...) Igjen, ikke et eneste argument eller fakta som legges til grunn. Et lass med generaliseringer uten substans. 5
Paxville Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Lallabaika skrev (3 minutter siden): Igjen, ikke et eneste argument eller fakta som legges til grunn. Et lass med generaliseringer uten substans. Fakta : 10 millioner Tyskere har stempt AfD. Endret 9. mai av Paxville 4 1
Lallabaika Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Paxville skrev (1 minutt siden): Fakta : 10 millioner Tyskere har stempt AfD. Gratulerer med å finne ut av det? I hvilken kontekst skal jeg bruke dette faktaet? Endret 9. mai av Lallabaika 4
Paxville Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Lallabaika skrev (2 minutter siden): Gratulerer med å finne ut av det? I hvilken kontekst skal jeg bruke dette faktaet? Ligger lenger bak i tråden her Sitat Jeg brukte Deutsche Welle som kilde (52% valgdeltagelse) - ser nå at wikipedia opererer med 82,54 % valgdeltagelse 60 millioner*0.18 = ~10 millioner Kan se ut som det du skriver stemmer, hvis wikipedia har de rette tallene. edit: Aha, ser jeg har gjort en "brain fart" og oppfattet 82.5% som 52% i farten, da har du helt rett i at det var ~10 millioner som stemte på AFD Endret 9. mai av Paxville 1
Lallabaika Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Paxville skrev (Akkurat nå): Ligger lenger bak i tråden her Jeg spurte i hvilken kontekst jeg skal benytte meg av dette faktaet. Ikke kilden. 4
Paxville Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Lallabaika skrev (2 minutter siden): Jeg spurte i hvilken kontekst jeg skal benytte meg av dette faktaet. Ikke kilden. Du sutra over manglende fakta, Jeg bare ga deg litt fakta, du tåler vel det, eller ble det for mye? Isåfall beklager jeg det. Endret 9. mai av Paxville 3
Lallabaika Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Paxville skrev (Akkurat nå): Du sutra over manglende fakta, Jeg bare ga deg litt fakta, du tåler vel det, eller ble det for mye? Du svarer fortsatt ikke på det jeg spør om. I hvilken kontekst skal jeg forstå relevansen av hvor mange som stemte AfD? 4 1
Red Frostraven Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Paxville skrev (11 minutter siden): Fakta : 10 millioner Tyskere har stempt AfD. Paxville skrev (4 minutter siden): Du sutra over manglende fakta, Jeg bare ga deg litt fakta, du tåler vel det, eller ble det for mye? ... NSDAP fikk 43.9% av stemmene mars 1933. Hvordan mener du at Tyskland skal forhindre at et slikt parti får makten igjen? Endret 9. mai av Red Frostraven 3 2
Lallabaika Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai ticx skrev (7 minutter siden): Ser Paxville er på jobb igjen, så reposter denne Takk. Da gir det så mye mer mening. Får være glad jeg ikke bor i 10. Etasje. 4 1
Casey Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Tussi skrev (40 minutter siden): Jeg tror ikke man overbeviser mange ved å si at afd bruler desi formasjon, som de gjør, men ved å konstruktivt presentere fakta om hva som er riktig. F eks tror jeg du oppnår mer ved å si at "dette er de faktiske rettighetene til flyktning Ali og ufør Anne" enn ved å si "afd lyver Om Ali" Det hjelper i hvert fall ikke, siden disse konservative er mot fakta i enhver form. 1 3
Paxville Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Lallabaika skrev (12 minutter siden): Takk. Da gir det så mye mer mening. Får være glad jeg ikke bor i 10. Etasje. Høye bygninger skal man helt klart passe seg for. https://www.nbcnews.com/storyline/isis-uncovered/isis-hurls-gay-men-buildings-stones-them-analysts-n305171 Endret 9. mai av Paxville 3 1
Lallabaika Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Paxville skrev (1 minutt siden): Høye bygninger skal man passe seg for, helt klart https://www.nbcnews.com/storyline/isis-uncovered/isis-hurls-gay-men-buildings-stones-them-analysts-n305171 Ekstremt lite relevant sett i sammenheng med hvor mange som stemte AfD. Hvis jeg overser noe vitalt her, forklarer gjerne. Eller mener du at grunnen til AfD sin oppslutning er at Isis kaster homofile ned fra bygninger? Imponerende mental gymnastikk hvis det er tilfelle. Endret 9. mai av Lallabaika 3
KalleKanin Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Lallabaika skrev (47 minutter siden): Igjen, ikke et eneste argument eller fakta som legges til grunn. Et lass med generaliseringer uten substans. Det er jo måte på hvor mange ganger man skal gjenta et budskap... Men here we go (Et kort sammendrag): Bildet er selvsagt sammensatt, men noen av hovedårsakene til at man stemmer på AfD er: Økonomi: Tyskland sin økonomi er på full fart nedover, og er inne i sitt tredje år med resesjon. AfD-velgere er de som er mest pesimistiske for den økonomiske fremtiden. 57% tror deres barn vil være fattigere enn sine foreldre. De ser ikke at de andre partiene fører dem i riktig retning. Heller det motsatte. F.eks. har de enorme summene som har blitt brukt på en feilet energipolitikk fått mye av skylda. Uansett hvor viktig klimasatsningen er, må man klare å få økonomi i dette. Ellers utkonkurrerer man seg selv. Energipolitikk: AfD-velgere er mer klimaskeptiske og den initielle oppgangen til AfD var mest sannsynligvis som et svar på "net-zero"-politikken til de andre partiene. Denne politikken har ført til sterkt økte energikostnader, økte kostnader for mange bedrifter, og særlig truffet bilindustrien hardt. Nyheter: AfD-velgere tror i mindre grad på "MSM". Dette er en naturlig konsekvens av det over, der mye av denne politikken har blitt heiet frem uten at man i tilstrekkelig grad har fokusert på de negative sidene. Dette fører til en stadig økende mistro og veien til mer konspiratoriske teorier blir da kort. og til sist, men ikke minst: Invandring: Tyskland er det landet i vesten der innvandring er det viktigste for velgerne. (43% har det på topp tre) Velgerne har ikke sett noen nevneverdig endring i kursen, og de andre partiene har ikke kommet med noen fornuftige svar på disse bekymringene, men stort sett bare turt frem som de har gjort til nå. Nå i det siste har det kommet noen spede forsøk, men man har underveis laget lover som setter kjepper i hjulene for reelle endringer (https://www.dw.com/en/germany-conservatives-immigration-legal-issues/a-71444511 ) Dette fører selvsagt til frustrasjoner. Nå har pendelen svingt så langt, og en del folk har blitt så frustrerte at man nok må ta ganske hardt i for at de skal "bli fornøyde". I SUM: Man har latt politikken gå for langt på mange områder før man nå forsiktig klarer å innse at man bør justere kursen. Men gitt at man har brukt så lang tid, har motreaksjonene fått bygge seg kraftig opp i mellomtiden, og det vil bli desto mer å "rydde opp i" for å rette opp. Dette er typisk eksempel på noe som gjentar seg i alle fasetter, fra arbeidsliv til politikk. Man lar en "pendel" gå alt for langt til en side før man korrigerer andre veien. Underveis blånekter man og vil ikke innse realiteten. På veien har man gjort mange folk sure, og til slutt bilr det dyrt å snu. At mange går til "andre siden" i en slik situasjon er en naturlig reaksjon. Har typisk sett det samme innenfor arbeidslivet også, der trender i arbeidslivet går ALT for langt, og forkjempere for "retningen" nekter å innse nedsidene. "Its my way or the highway". Dette er dog et menneskelig trekk. Mennesker er notorisk dårlige til å innse egne feil, og bytte standpunkt. Jeg er sikkert ikke så godt på det selv, men prøver i det minste å se ting fra flere sider og påpeke nedsidene med det som er "allment akseptert" for å PRØVE å nyansere bildet litt. Men jeg får mye kjeft på veien Én (av mange mulige) kilde til noe av tallene/påstandene: https://institute.global/insights/geopolitics-and-security/elections-explained-rise-of-the-afd-signals-a-new-era-for-germany Endret 9. mai av KalleKanin Skrivefeil... 4 2
Lallabaika Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) KalleKanin skrev (32 minutter siden): Det er jo måte på hvor mange ganger man skal gjenta et budskap... Men here we go (Et kort sammendrag): Bildet er selvsagt sammensatt, men noen av hovedårsakene til at man stemmer på AfD er: Økonomi: Tyskland sin økonomi er på full fart nedover, og er inne i sitt tredje år med resesjon. AfD-velgere er de som er mest pesimistiske for den økonomiske fremtiden. 57% tror deres barn vil være fattigere enn sine foreldre. De ser ikke at de andre partiene fører dem i riktig retning. Heller det motsatte. F.eks. har de enorme summene som har blitt brukt på en feilet energipolitikk fått mye av skylda. Uansett hvor viktig klimasatsningen er, må man klare å få økonomi i dette. Ellers utkonkurrerer man seg selv. Energipolitikk: AfD-velgere er mer klimaskeptiske og den initielle oppgangen til AfD var mest sannsynligvis som et svar på "net-zero"-politikken til de andre partiene. Denne politikken har ført til sterkt økte energikostnader, økte kostnader for mange bedrifter, og særlig truffet bilindustrien hardt. Nyheter: AfD-velgere tror i mindre grad på "MSM". Dette er en naturlig konsekvens av det over, der mye av denne politikken har blitt heiet frem uten at man i tilstrekkelig grad har fokusert på de negative sidene. Dette fører til en stadig økende mistro og veien til mer konspiratoriske teorier blir da kort. og til sist, men ikke minst: Invandring: Tyskland er det landet i vesten der innvandring er det viktigste for velgerne. (43% har det på topp tre) Velgerne har ikke sett noen nevneverdig endring i kursen, og de andre partiene har ikke kommet med noen fornuftige svar på disse bekymringene, men stort sett bare turt frem som de har gjort til nå. Nå i det siste har det kommet noen spede forsøk, men man har underveis laget lover som setter kjepper i hjulene for reelle endringer (https://www.dw.com/en/germany-conservatives-immigration-legal-issues/a-71444511 ) Dette fører selvsagt til frustrasjoner. Nå har pendelen svingt så langt, og en del folk har blitt så frustrerte at man nok må ta ganske hardt i for at de skal "bli fornøyde". I SUM: Man har latt politikken gå for langt på mange områder før man nå forsiktig klarer å innse at man bør justere kursen. Men gitt at man har brukt så lang tid, har motreaksjonene fått bygge seg kraftig opp i mellomtiden, og det vil bli desto mer å "rydde opp i" for å rette opp. Dette er typisk eksempel på noe som gjentar seg i alle fasetter, fra arbeidsliv til politikk. Man lar en "pendel" gå alt for langt til en side før man korrigerer andre veien. Underveis blånekter man og vil ikke innse realiteten. På veien har man gjort mange folk sure, og til slutt bilr det dyrt å snu. At mange går til "andre siden" i en slik situasjon er en naturlig reaksjon. Har typisk sett det samme innenfor arbeidslivet også, der trender i arbeidslivet går ALT for langt, og forkjempere for "retningen" nekter å innse nedsidene. "Its my way or the highway". Dette er dog et menneskelig trekk. Mennesker er notorisk dårlige til å innse egne feil, og bytte standpunkt. Jeg er sikkert ikke så godt på det selv, men prøver i det minste å se ting fra flere sider og påpeke nedsidene med det som er "allment akseptert" for å PRØVE å nyansere bildet litt. Men jeg får mye kjeft på veien Én (av mange mulige) kilde til noe av tallene/påstandene: https://institute.global/insights/geopolitics-and-security/elections-explained-rise-of-the-afd-signals-a-new-era-for-germany Dette er en Gish Gallop. For den adresserer en av stråmennene i innlegget du siterer. Det er ingen som bestrider eller tviler på disse punktene vedrørende AfD sin oppslutning. Og du konkluderer: Sitat Nettopp, men jeg tror du overvurderer enkeltes logiske evner. Regner med at du får det vanlige gish gallop eller andre "god dag mann økseskaft"-svar... Det gir absolutt ingen mening. På grensen til komisk. Endret 9. mai av Lallabaika 2
KalleKanin Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Lallabaika skrev (6 minutter siden): Dette er en Gish Gallop. For den adresserer en av stråmennene i innlegget du siterer. Og du konkluderer: Det gir absolutt ingen mening. På grensen til komisk. QED... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå