bzzlink Skrevet 30. april Skrevet 30. april 1 hour ago, Milhouse85 said: Sist jeg hadde behov for forsikringshjelp. Spurte forsikringsselskapet mitt (den gang If) om jeg hadde betalt med kredittkort. Da begrunnet de spørsmålet, med at erstatningsskravet isåfall ble delt mellom kredittkortutsender og If. Chatgpt (som ofte også tar feil) bekreftet dette: ok, der lærte jeg noe. De få reiseforsikringssakene jeg har hatt, så har dette ikke vært noe tema, ikke blitt spurt om jeg er forsikret noe annet sted. Kanskje fordi det har vært beskjedne summer
Gjest 32e33...74e Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Fra et juridisk perspektiv og som en som har vært involvert i flere straffesaker på godt og vondt, ville jeg personlig anbefalt å si så lite som mulig, samtidig som du trekker saken. Om du uansett trekker saken, og ikke sier noe mer, så er det lite sannsynlig de gidder å gjøre noe med dette da det koster tid og ressurser og du uansett har trukket saken. Gir du derimot en tilståelse ovenfor de, er jeg sikker på at de tar saken videre siden saken nå er 'lett' for dem. Jeg ville personlig bare sendt en enkel forklaring med som.. 'Viser til skadesak XYZ. Saken ble løst privat og skadesaken kan avsluttes.' Sender du inn dette sier du hverken det ene eller det andre, annet enn at du avslutter saken. Antakeligvis vil det ikke skje noe mer. Det blir i hvert fall ikke verre. Erfaringsmessig lønner det seg sjeldent å legge alle korta på bordet med mindre noen har håndfaste bevis mot deg. Anonymous poster hash: 32e33...74e
Dumbguy22 Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai (endret) Gjest 32e33...74e skrev (På 1.5.2025 den 9.14): Fra et juridisk perspektiv og som en som har vært involvert i flere straffesaker på godt og vondt, ville jeg personlig anbefalt å si så lite som mulig, samtidig som du trekker saken. Om du uansett trekker saken, og ikke sier noe mer, så er det lite sannsynlig de gidder å gjøre noe med dette da det koster tid og ressurser og du uansett har trukket saken. Gir du derimot en tilståelse ovenfor de, er jeg sikker på at de tar saken videre siden saken nå er 'lett' for dem. Jeg ville personlig bare sendt en enkel forklaring med som.. 'Viser til skadesak XYZ. Saken ble løst privat og skadesaken kan avsluttes.' Sender du inn dette sier du hverken det ene eller det andre, annet enn at du avslutter saken. Antakeligvis vil det ikke skje noe mer. Det blir i hvert fall ikke verre. Erfaringsmessig lønner det seg sjeldent å legge alle korta på bordet med mindre noen har håndfaste bevis mot deg. Anonymous poster hash: 32e33...74e Hei! Snakket med advokat i dag og vi konkluderte egentlig med det samme. Jeg ringte 2 dager etter jeg meldte skaden der jeg prøvde å avslutte saken ved å finne på en unnskyldning på hvorfor det ikke var nødvendig likevel. Men de insisterte på at det dessverre ikke var mulig da saken nå er på utredning. Får bare vente å se hva de sier så får jeg ta det derfra ## 2x quoting av den samme posten som står igjen er fjernet fra tråden av ilpostino ## Endret 4. mai av ilpostino
The Avatar Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai bzzlink skrev (21 timer siden): ok, der lærte jeg noe. De få reiseforsikringssakene jeg har hatt, så har dette ikke vært noe tema, ikke blitt spurt om jeg er forsikret noe annet sted. Kanskje fordi det har vært beskjedne summer Forsikringsselskapet vil gjerne ha nokon å dele rekninga med, for deg som kunde så har det ingen betydning, du kan uansett velge kva forsikringsavtale du vil gjere gjeldande. Når du har fått erstatning frå ei forsikring så kan du ikkje kreve erstatning på nytt frå eit anna selskap sidan du ikkje lenger har lidd eit tap når du har fått pengane. Unntaket her er om dekningsgrada er for låg slik at du har eit restkrav etter at fyrste forsikringsselskap har dekt tapet opp til maksbeløp. 1
Gjest 32e33...74e Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Dumbguy22 skrev (47 minutter siden): Hei! Snakket med advokat i dag og vi konkluderte egentlig med det samme. Jeg ringte 2 dager etter jeg meldte skaden der jeg prøvde å avslutte saken ved å finne på en unnskyldning på hvorfor det ikke var nødvendig likevel. Men de insisterte på at det dessverre ikke var mulig da saken nå er på utredning. Får bare vente å se hva de sier så får jeg ta det derfra Er nok bare å si så lite som mulig. Du har jo heller ingen plikt til å besvare deres henvendelser. Mitt råd vil være å si så lite som mulig - får du spørsmål fra de, eller forespørsel om et møte med utreder (det er gjerne eks-etterforsker, og litt avhør-vibber), så ville jeg svart enkelt 'Saken er avsluttet fra min side' og at du ikke deltar i videre undersøkelser eller lignende. Jeg har vært i noen titalls avhør siden jeg var 18 (dog nå et oppegående og forholdsvis fremgangsrikt menneske) og må dessverre si at jo mindre en sier ofte er det beste. Anonymous poster hash: 32e33...74e
Dumbguy22 Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Gjest 32e33...74e skrev (På 1.5.2025 den 10.37): Er nok bare å si så lite som mulig. Du har jo heller ingen plikt til å besvare deres henvendelser. Mitt råd vil være å si så lite som mulig - får du spørsmål fra de, eller forespørsel om et møte med utreder (det er gjerne eks-etterforsker, og litt avhør-vibber), så ville jeg svart enkelt 'Saken er avsluttet fra min side' og at du ikke deltar i videre undersøkelser eller lignende. Jeg har vært i noen titalls avhør siden jeg var 18 (dog nå et oppegående og forholdsvis fremgangsrikt menneske) og må dessverre si at jo mindre en sier ofte er det beste. Anonymous poster hash: 32e33...74e Nå virker det som om forsikring selskapet vil ta en telefon samtale med meg. Nå regner jeg med at det går til h…. Skal jeg svare at jeg ikke vil? Skal jeg ikke svare i det hele tatt? Hva skjer om jeg begrunner det med at jeg har gjentatte ganger prøvd å avslutte saken, så ser ikke helt behovet da jeg har fått ordnet dette privat. gir de seg da eller bare anmelder de meg?
Bjerknez Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Dumbguy22 skrev (6 timer siden): Nå virker det som om forsikring selskapet vil ta en telefon samtale med meg. Nå regner jeg med at det går til h…. Skal jeg svare at jeg ikke vil? Skal jeg ikke svare i det hele tatt? Hva skjer om jeg begrunner det med at jeg har gjentatte ganger prøvd å avslutte saken, så ser ikke helt behovet da jeg har fått ordnet dette privat. gir de seg da eller bare anmelder de meg? Du har jo sagt hele veien at du vil være ærlig og ta ansvar. Da tar du den telefonsamtalem uavhengig av hvo ubehagelig det er og snakker helt sant. Det er lyvingen som er vanskelig, for da må du planlegge hva du skal si samt virke overbevisende og finne motsvar på vanskelige spørsmål etc. Vær 100% ærlig, så har du ingemting å grue deg til. Legg deg flat, men du trenger ikke svare på mer enn dem spør om, men ikke la dem få intrykk av at du lurer deg unna nok en en gang. Forsikringsselskapene er store å det koster dem null og niks å sende saken til politiet. Nå får du enten ta deg sammen og ta ansvar, eller fortsette som den svindleren du er/var. 1
Loko Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Forsikringsselskaper kjører hardt på det dem mener er "svik" - altså forsikringssvindel. Hvis dem ikke kjører videre sak hvis dette er opplagt så er du heldig. Konsekvensene er at Dem kan kommer til å si deg opp som kunde og du kan kommer til å komme i en database slik at du ikke får lov til å tegne annen forsikringer enn lovpålagte forsikringer (ansvar på bil, brann på hus etc.) 1
Gjest 32e33...74e Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Dumbguy22 skrev (17 timer siden): Nå virker det som om forsikring selskapet vil ta en telefon samtale med meg. Nå regner jeg med at det går til h…. Skal jeg svare at jeg ikke vil? Skal jeg ikke svare i det hele tatt? Hva skjer om jeg begrunner det med at jeg har gjentatte ganger prøvd å avslutte saken, så ser ikke helt behovet da jeg har fått ordnet dette privat. gir de seg da eller bare anmelder de meg? De vil garantert lage en sak om du innrømmer i hvert fall. De ser det absolutt ikke gjennom fingrene og gir deg mindre pes. Må de gjøre alt selv og du ikke gir dem noe på et sølvfat, senker nok terskelen for at de gidder. Anonymous poster hash: 32e33...74e
Dumbguy22 Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Gjest 32e33...74e skrev (1 time siden): De vil garantert lage en sak om du innrømmer i hvert fall. De ser det absolutt ikke gjennom fingrene og gir deg mindre pes. Må de gjøre alt selv og du ikke gir dem noe på et sølvfat, senker nok terskelen for at de gidder. Anonymous poster hash: 32e33...74e Ja var det jeg tenkte også. Kommer det til avhør så vil jeg jo selvsagt si alt som det er, men samtidig så vil jeg jo ikke kriminalisere meg selv i hvert fall når jeg ikke vet hva de vet engang. Så jeg tror jeg skal spille på det at jeg har gitt uttrykk flere ganger tidlig at jeg vil avslutte saken og jeg fortsatt vil det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå