Gå til innhold

Sparekonto med 5% rente vs fond, hvor mye blir det i løpet av et år

Gjest ce408...282

Anbefalte innlegg

Gjest ce408...282
Skrevet

Sparekonto med 5% rente. La oss si det er 500 000 der = 25 000 i renter

Hvis man hadde spart samme beløpet i fond, hva ville det ha vært iløpet av 1 år?

Anonymous poster hash: ce408...282

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å svare på, ingen kan spå fremtiden. Å kun spare i fond i et år er noe jeg vil fraråde, man trenger minimum 5år, helst 10.

Gjest ce408...282
Skrevet
Uderzo skrev (27 minutter siden):

Umulig å svare på, ingen kan spå fremtiden. Å kun spare i fond i et år er noe jeg vil fraråde, man trenger minimum 5år, helst 10.

Men hva kunne jeg ha fått i renter med 1 år sparing der med 500 000? Sparekontoen med 5% = 25k

Kan du typpe et beløp?

Skrevet

Du svarer på ditt eget spørsmål.
Hvordan det vil gå med et fond ett år frem i tid er det umulig å svare på. Man har bare historikk å basere seg på og hva fremtiden vil bringe, spesielt med Trump i slaget, er særdeles usikker.

Skrevet

500.000 i fond i ett år vil gi avkastning på et sted mellom -250.000 og +400.000, men mer sannsynlig et sted mellom -50.000 og +50.000. Jeg har for eksempel investert i DnB Global, dette ville gitt en avkastning siste år på 16.900.

Jeg har også investert i DnB Teknologi, som ville gitt avkastning på 44.000. 

Hadde jeg investert i "Luxembourg Selection Active Solar C USD" ville dette gitt negativ avkastning på 150.000 siste år.

Skrevet

Venta avkastning på eit globalt indeksfond er rundt 7-8% om ein ser 50-100 år bakover. Sidan finanskrisa har det gått betre enn historisk, så annualisert avkastning siste 10 år har vore rundt 12%, men det er ingen garanti for kva som skjer framover. Eit typisk globalt indeksfond er gått ned 10% så langt i år, og avhengig av kva som skjer i USA og verda ellers kan det gå både opp og ned.

Det finnes andre fond óg, men dei fleste anbefalar å kjøpe globale indeksfond.

Eit veldig viktig moment å tenke på om du vurderer indeksfond er sparehorisont. Når ser du får deg å ha bruk for pengar du eventuelt ville kjøpt fond for? Kjøper du eit aksjefond bør du har tidshorisont på minst 5-10 år. Dvs. at du ikkje har bruk for pengane på minst så lang tid. Å kjøpe fond for sparehorisont kortare enn det er risikabelt sidan du kan risikere at verdien går ned 40-50% rett før du hadde tenkt å selge dine andelar.

Skrevet
Gjest ce408...282 skrev (3 timer siden):

Sparekonto med 5% rente. La oss si det er 500 000 der = 25 000 i renter

Hvis man hadde spart samme beløpet i fond, hva ville det ha vært iløpet av 1 år?

Det blir omtrent som å spørre hvordan været blir den 29.April 2026.

For eksempel viser figuren nedenfor utviklingen på fondet Nordnet Global Indeks siden etableringen i August 2020. Som du ser stiger verdien jevnt, men samtidig kan du også finne isolerte ettårsperioder som ville gitt tap. F.eks. Jan.22-Jan.23. Og hvis du satte inn penger Jan.2025 så er fondet ned over 15% pr. dags dato.

Dette viser at du kan forvente god avkastning over tid, men volatiliteten i aksjemarkedet gjør at fond er høy risiko på korte horisonter. Trenger du pengene innen 4-5 år så la de heller stå på høyrentekonto.

image.thumb.png.025e8371b806ad972e57a842b01039ad.pngJ

• Liker 1
Skrevet

Skal ein sjå på global indeks så bør du gå lengre bakover enn det.

Eg veit ikkje kva det eldste indeksfondet er, men dei følgjer gjerne MSCI World Index, som går langt tilbake i tid.

Grafen illustrerer kvifor ein bør ha lang sparehorisont. Om du kjøpte fond i midten av 2007 med planar om å selge dei 2-3 år seinare så ville verdien vore lågare i 2010 enn då du kjøpte. Du kan vere heldig og kjøpe i 2010 for å selge i 2014, men dette er berre historie, ingen fasit for framtida. Det viktigaste er å vite kva du kan risikere.

image.png.d9bb82f9db70971c0f3347290b0c1b4b.png

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...