Gå til innhold

Ansvar for tvangsmulkt som daglig leder/styreleder

Anbefalte innlegg

Skrevet
Herr Brun skrev (På 7.5.2025 den 18.10):

Manglende rapportering er fort vekk uaktsomt, men som jeg skriver over er jeg skeptisk til om du kan finne et økonomisk tap for noen som står i årsakssammenheng med den uaktsomme handlingen/unnlatelsen. 

Jeg kan ikke forstå at det må foreligge et krav om at staten må lide et økonomisk tap for at de skal kunne ilegge noen en mulkt. Det er heller ingen som lider et økonomisk tap om du kjører 70 i 60-sona, pisser på offentlig plass eller setter opp ei hytte i fjæra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Johan Kontant skrev (42 minutter siden):

Jeg kan ikke forstå at det må foreligge et krav om at staten må lide et økonomisk tap for at de skal kunne ilegge noen en mulkt. Det er heller ingen som lider et økonomisk tap om du kjører 70 i 60-sona, pisser på offentlig plass eller setter opp ei hytte i fjæra.

Det må ikke foreligge et økonomisk tap for å ilegge noen en mulkt. Det må foreligge en hjemmel for å ilegge en gitt person en mulkt. Hjemmelen for mulkt i skattelovgivningen rammer kun den skattepliktige/rapporteringspliktige som sådan, ikke styremedlemmene personlig.

Det må derimot foreligge økonomisk tap for å holde noen ansvarlig etter asl § 17-1. så selskapet er ansvarlig for mulkten, men ikke styret. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...