Gå til innhold

Vogntoglast og presisering i manual

Nimrad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde meg i Teslakafeen uten hell, så prøver meg på en egen tråd. Tesla Model Y's maksimale vogntogvekt spiser 100 kg av nyttelasten i bilen hvis man trekker 1600kg:

image.png.57042f4eddde90f6dc0564eb32de0ce8.png

4018-1600=2418

Det er litt kjipt å miste hvis man skal dra campingvogn, men det jeg stusser på er at manualen sier man fint kan laste disse 100kg så lenge man kjører under 100 km/t:

image.png.8a0ac408da50edaf358e203b59259427.png

Spørsmålet er: Kan jeg risikere at vegvesenet ikke godtar dette? Hvis jeg blir vinket inn til kontroll så vil jeg jo ha overvekt ihht vognkortet, men manualen sier jo jeg kan overskride dette. Å kjøre over 100 km/t med tilhenger er jo ikke tillatt uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nimrad skrev (På 28.4.2025 den 8.42):

Spørsmålet er: Kan jeg risikere at vegvesenet ikke godtar dette?

Vegvesenet godtar kun det som står i vognkortet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 4/28/2025 at 8:42 AM, Nimrad said:

Spørsmålet er: Kan jeg risikere at vegvesenet ikke godtar dette? Hvis jeg blir vinket inn til kontroll så vil jeg jo ha overvekt ihht vognkortet, men manualen sier jo jeg kan overskride dette. Å kjøre over 100 km/t med tilhenger er jo ikke tillatt uansett.

26 minutes ago, mobile999 said:

Vegvesenet godtar kun det som står i vognkortet.

Vel, det er store sjanser for at kontrollant ikkje godtar dette. På den andre sida, du kan klage på vedtaket til kontrollant. Og det kan gå heilt til høgsterett om det blir funne prinsipielt viktig og det ikkje finnes presedens.

Vognkortet er kortforma av opplysningar køyretøyprodusent har gjeve vegvesenet. Ved reparasjon så krever vegvesenet at vekstader må forholde seg til bilfabrikantens dokumentasjon ut over det som står i vognkortet. Så interessant tilfelle.

Om det var lokal tur med henger så hadde eg sjekka sanksjonane for overlass og køyrt. Om du ikkje har stort overlass så er vel det stort sett å lesse av. På campingferie hadde eg ikkje prøvd.

Endret av Samms

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...