obygda Skrevet 27. april Skrevet 27. april Har en litt mer spesiell sak her. En nabo har sprengt i fjell langs hele tomtegrensen og anlagt VA ledning i grøften. På toppen av denne har naboen støpt en armert 2 meter høy mur. Selve VA ledningen går til teknisk anlegg på eiendommen som forsyner blant annet hans svømmebasseng. Jeg har all grunn til å tro at VA ledningen er tyvkoblet offentlig VA nett da boligen har en annen VA ledning frem til samme tilkoblingspunkt,og KUN boligens VA grøft ble byggemeldt. Uansett,hele fjellet der muren nå står over grøften av ca 2 meter dybde er nå i bevegelse og skyver i praksis et stort flak av fjellet inn på vår eiendom som blant annet medfører at fjellet dytter en liten pyntemur vi har lengre inn på vår eiendom. Her har jeg all grunn til å tro at naboen har gjort flere ulovlige grep. Vi vurderer løpende om vi skal tipse kommunen,men det blir jo en satans nabokrangel om vi så gjør. Naboen risikerer vel både bøter og det som verre er vil jeg anta.
Simen1 Skrevet 27. april Skrevet 27. april obygda skrev (5 timer siden): Har en litt mer spesiell sak her. En nabo har sprengt i fjell langs hele tomtegrensen og anlagt VA ledning i grøften. På toppen av denne har naboen støpt en armert 2 meter høy mur. Selve VA ledningen går til teknisk anlegg på eiendommen som forsyner blant annet hans svømmebasseng. Jeg har all grunn til å tro at VA ledningen er tyvkoblet offentlig VA nett da boligen har en annen VA ledning frem til samme tilkoblingspunkt,og KUN boligens VA grøft ble byggemeldt. Uansett,hele fjellet der muren nå står over grøften av ca 2 meter dybde er nå i bevegelse og skyver i praksis et stort flak av fjellet inn på vår eiendom som blant annet medfører at fjellet dytter en liten pyntemur vi har lengre inn på vår eiendom. Her har jeg all grunn til å tro at naboen har gjort flere ulovlige grep. Vi vurderer løpende om vi skal tipse kommunen,men det blir jo en satans nabokrangel om vi så gjør. Naboen risikerer vel både bøter og det som verre er vil jeg anta. Husk at offentlig kommunikasjon er offentlig, altså tilgjengelig i postlister. Det enkleste her er å få et telefonmøte eller fysisk møte med et annet tema og nevne mistanken om tyvkobling. Da kan de undersøke saken uten at det står i noen postlister. Ellers så bør du lese naboloven §2 og eksempler på anvendelse. Etter min mening høres dette ut som et brudd på naboloven. Rent strategisk så må du se an om ulempen for deg er så stor at du synes det er verdt å surne naboforholdet. Samt at du bør være rimelig sikker på at du har rett før du spanderer mye penger på å ta opp saken mot naboen. Først skriftlig til naboen (nb. sett mobilen på lydopptak dersom naboen tar kontakt muntlig. Du har lov til å ta opp private samtaler du selv deltar i). Hvis dere ikke finner en løsning direkte så blir advokat neste steg.
agvg Skrevet 27. april Skrevet 27. april @Simen1 En tinglyst vegrett er jo ikke særlig enkel og fjerne eller prøve og verdisette med mindre det ikke er tinglyst noen form for kompensasjon for veiretten, noe det veldig skjelden er. 1
Simen1 Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai (endret) obygda skrev (På 27.4.2025 den 8.47): Har en litt mer spesiell sak her. En nabo har sprengt i fjell langs hele tomtegrensen og anlagt VA ledning i grøften. På toppen av denne har naboen støpt en armert 2 meter høy mur. Selve VA ledningen går til teknisk anlegg på eiendommen som forsyner blant annet hans svømmebasseng. Jeg har all grunn til å tro at VA ledningen er tyvkoblet offentlig VA nett da boligen har en annen VA ledning frem til samme tilkoblingspunkt,og KUN boligens VA grøft ble byggemeldt. Uansett,hele fjellet der muren nå står over grøften av ca 2 meter dybde er nå i bevegelse og skyver i praksis et stort flak av fjellet inn på vår eiendom som blant annet medfører at fjellet dytter en liten pyntemur vi har lengre inn på vår eiendom. Her har jeg all grunn til å tro at naboen har gjort flere ulovlige grep. Vi vurderer løpende om vi skal tipse kommunen,men det blir jo en satans nabokrangel om vi så gjør. Naboen risikerer vel både bøter og det som verre er vil jeg anta. Siste nummer av bladet Huseierne har en sak som minner litt om din. Der er det en støttemur som er ulovlig bygget og har kollapset inn over naboens eiendom. Kommunen sier de ikke har kapasitet til å ta saker av mindre betydning. Så den rammede tomteeieren vurderer mulighetene videre. Edit: Jeg fant den ikke på nett, så.. Endret 12. mai av Simen1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå