MAtroxX Skrevet 4. april Skrevet 4. april (endret) Hei 🤠 bilen er en Ford kuga 09 Model 2l tdci med manuell og eller godt utstyrt( bilen har key less start) problem stilling: jeg var hos bil eiger for å diagnosere varsel lampe for servo styring fikk feil kode på kommunikasjon skulle starte bilen deretter og start knapp er død ( ingen tenning ) tenning går på når jeg tvinger releet sikring for tenning og start funksjoner får ikke spenning jeg måler deretter i obd kontakt mellom klemme 3 og 11 for å se om kretsen har høyere enn 60 Ohm; kretsen viser da 1,2 kohm jeg fjerner sikringer og kontakter fra bcm for å få motstand til å legge seg, å den eneste måten bcm modulen gikk til riktige verdier var å koble ut selve hoved tilførsel( har da hatt alle sikringer og kontakter av før jeg tar hoved strømmen ) altså: ingen tenning, blinker på en rød lampe(regner med det er varsel om ikke gjenkjent på start sperre ønsker svar fra folk med erfaring fra problem stilling eller bilmodell har funnet en brukt bcm modul, alle numre er ikke like. spørsmål; må den kodes for å bli tatt i bruk eller vill den virke til den utstyrs pakken modulen var tatt fra ( f.eks denne bilen har el seter, donor bil hadde ikke det) Endret 4. april av MAtroxX
Habla Møberg Skrevet 5. april Skrevet 5. april Generelt Ford har endel utfordringer med korrosjon og brudd i loddinger på diverse moduler. Både BCM og ICM er gjengangere, blir overrasket om Kuga er noe unntak siden de alle bruker samme produsent. Lokaliser BCM, åpne opp og se NØYE etter brudd i loddepunkter og korrosjon. Det samme med instrumentpanel, som fungere som et nav for canbus. Selve pluggen på printene, men og loddepunkter over hele linjen. Sprekkene er ørsmå, du må gjerne ha forstørrelsesglass. U-feil, kommunikasjonsfeil, er det tydeligste tegnet på at dette skjer. Selve modulene er relativt solide, så om du fikser disse tingene så er det god sjanse at det vil fungere igjen. Å bytte BCM er noe krevende på noen modeller, må uansett pares inn og programmeres. Forscan og dets brukerforum har stor kunnskap på dette, så ta med deg alle relevante numre og gå inn på https://forscan.org/
MAtroxX Skrevet 5. april Forfatter Skrevet 5. april Bilen blir levert til Ford (Kverneland ) på mandag. Jeg byttet bcm modul i dag og bilen var lik etter byttet. den røde blinkende lampen midt i instrumentet lyser enda, leverer bilen til dem og legger med alle nøkler og den brukte bcm modulen ( om den blir nødvendig å bruke )
MAtroxX Skrevet 5. april Forfatter Skrevet 5. april Habla Møberg skrev (6 timer siden): Generelt Ford har endel utfordringer med korrosjon og brudd i loddinger på diverse moduler. Både BCM og ICM er gjengangere, blir overrasket om Kuga er noe unntak siden de alle bruker samme produsent. Lokaliser BCM, åpne opp og se NØYE etter brudd i loddepunkter og korrosjon. Det samme med instrumentpanel, som fungere som et nav for canbus. Selve pluggen på printene, men og loddepunkter over hele linjen. Sprekkene er ørsmå, du må gjerne ha forstørrelsesglass. U-feil, kommunikasjonsfeil, er det tydeligste tegnet på at dette skjer. Selve modulene er relativt solide, så om du fikser disse tingene så er det god sjanse at det vil fungere igjen. Å bytte BCM er noe krevende på noen modeller, må uansett pares inn og programmeres. Forscan og dets brukerforum har stor kunnskap på dette, så ta med deg alle relevante numre og gå inn på https://forscan.org/ Mye gode tips her, har erfart selv det du sier. Har både byttet instrument panel og diesel varmere og begge lagde rot i can systemet (ikke samme bil som jeg har problemer med nå) uansett så ønsker jeg å få en runde med merke forhandler, pga start sperre lampe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå