Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

206 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      63
    • Nei
      105
    • Usikker
      38

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
DJViking skrev (På 17.10.2025 den 9.22):

Dette vil nok sikkert øke EU-motstanden her i landet.
https://www.vg.no/nyheter/i/yEkqox/eu-lanserer-gigantisk-forsvarsplan-europa-er-i-fare

Europa kan ikke være for avhengig av NATO. USA med Trump er ikke lenger en pålitelig alliert.

EU har også et godt poeng med at landene i Europa bør samarbeide om løsninger og ikke utvikle egne løsninger som ikke fungerer sammen. EU bør også produsere mer og kjøpe fra Europa av ubåter, fregatter, jagerfly og forsvarsmateriell. Bare 20% av forsvarsinvesteringer i fellesskap er veldig lite.

Det er jo helt riktig, Europa må ta ansvar for sin egen sikkerhet, det burde også være Europa sitt ansvar og stå for Europa sin sikkerhet.

Det er tragisk at de fleste nordmenn ikke ser ut til å forstå at det er bedre og bli med i EU enn å stå utenfor.

Finland og Sverige forstod at det er bedre og bli med i NATO, Norge ser ikke ut til å forstå det samme når det kommer til EU.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tycho Urke skrev (7 minutter siden):

Det er jo helt riktig, Europa må ta ansvar for sin egen sikkerhet, det burde også være Europa sitt ansvar og stå for Europa sin sikkerhet.

Det er tragisk at de fleste nordmenn ikke ser ut til å forstå at det er bedre og bli med i EU enn å stå utenfor.

Finland og Sverige forstod at det er bedre og bli med i NATO, Norge ser ikke ut til å forstå det samme når det kommer til EU.

Det er ikke bedre. EU og EØS har faktisk dyttet på befolkningen masse ekstra kostnader opp gjennom årene.

Vi kunne like gjerne sagt opp EØS avtalen også. Så kunne man forhandlet handelsavtaler ved behov med EU. 

Skrevet (endret)

Jeg var tidligere for EU-medlemskap, kun for å kunne pegge den norske kronen til euroen, men etter å ha lest litt, hørt litt, og erfart litt – så har jeg landet på at norsk EU-medlemskap er noe av det mest ufornuftige Norge kan finne på å gjøre. 

Det var en annen som sa dette før meg, uten at jeg husker hvem, men hvorfor gå inn i et hus som brenner? Det er null logikk i hvorfor man skal gå inn i EU nå. Medlemslandene klarer ikke engang å overholde sine egne forpliktelser, sikter da til statsgjeld spesielt, hvor mange av EU landene nå har godt over dobbelt så mye statsgjeld kontra hva som var avtalen da EU ble til. Det kommer også et uhørt antall reguleringer fra EU. Man kan selvfølgelig argumentere for at Norge på en mer fornuftig måte kunne vært med å utforme disse ved medlemskap – men da misser man hele poenget; EU har blitt til et byråkrati som tar mer plass enn det som var intendert. De griper stadig inn i områder med reguleringer, hvor de skjuler seg bak "fri handel og fri vareflyt" for å få disse implementert. Dette er store utgifter og omstillinger for norsk næringsliv, som på ingen måte er noen fordel. På grunn av disse reguleringene er det neppe kontroversielt lengre at europa som sådan faller bak teknologisk – Tyskland er jo blant annet på vei mot full avindustrialisering, det er rett og slett ikke bærekraftig. Det har vel blitt sånn nå at Ursula von der Leyen nesten ikke er velkommen i Tyskland lengre. 

Min beste gjetning er at EU kommer til å kollapse (huset brenner ned), eventuelt består EU – men da ser jeg helst at det skjer omfattende forbedringer, og en tilbakestilling til det EU var ment å være, før det eventuelt vurderes medlemskap. Slik det er nå ser jeg absolutt ingen fordeler med EU-medlemskap og har til gode å se noen argumenter hvor jeg umiddelbart tenker det er logisk med medlemskap, tvert imot. 

Norge har nok av gode kort på hånden til å stå utenfor EU, faktisk til og med gå ut av EØS-avtalen, eller i det minste reforhandle hele avtalen nå som EU selv skjønner at de har ødelagt industrien. EU-regulativer burde fremover kjøres i makuleringsmaskinen når de mottas.

Endret av Vollen94
Skrevet
Tycho Urke skrev (3 timer siden):

NATO og EU er, naturlig nok, ikke det samme. Her er det viktig å skille mellom en militær allianse og en handels allianse. 

Jeg så det ble nevnt tidligere i tråden at land i Europa må finne samme når militært utstyr skal utformes, noe som bringer inn en tredje part; Europa. Europa er ikke det samme som hverken NATO, eller EU.

EU sørger for fri flyt av varer og tjenester (fritt marked), eller det var i alle fall tanken bak alliansen. NATO er en militær allianse med felles sikkerhetsstruktur. Europa er et kontinent. 

EU har ingen ting med vår sikkerhet å gjøre.

Når man snakker om forsvarsutstyr som kan kommunisere med allierte kommunikasjonssystemer, så er det gjennom NATO at dette oppnås, ikke EU.

Skrevet
DJViking skrev (På 12.3.2025 den 10.17):
Er tiden inne for ny avstemming om EU-medlemskap? Det er nå over 30 år siden forrige folkeavstemming.

Jeg har stort sett vært i mot EU-medlemskap fordi Norge da mister råderetten til våre egne naturressurser.
Ellers er jeg for EU-medlemskap fordi det koster oss mye å stå på utsiden. Spesielt nå i situasjonen i Europa med Russland og Trump-USA.

Jeg er Ja for EU dersom følgende 
* Beholder vår råderett over ressurser
* Beholder den norske kronen

Vi har jo mistet selvråderetten når det gjelder strøm og økonomi… så vi må ut av eøs og reforhandle den. Få strømmen ut av børs og man ville sett firmaer som ville våget og satse på Norske arbeidsplasser. Men nei politikerne i makt nå vil jo blidgjøre von der Liar mer enn og bry seg om Norske borgere.

Skrevet

Et samlet Europa er viktig for å kunne konkurrere mot større stormakter som Kina og Russland, men også mot USA.Uten EU ville det vært mye vanskelig for alle landene i Europa å samarbeide.
Det går mye arbeid å forhandle frem 10-15 avtaler for landene seg i mellom, hvis det ikke hadde vært et EU.

Tenk den forhandlingen EU gjør med USA støtt og stadig, hvordan det ville blitt hvis vært land måtte forhandle selv. Små land ville ikke klare å få like gode avtaler med USA som de store landene.

Det er fordelaktig med felles lover og regler - Men det finnes unntak hvor noe er lovt/ulovlig kun i enkelte land.
Jeg er også veldig glad vi har Euro. Når vi reiser rundt i Europa så slipper vi å måtte forholde oss til ørten forskjellige valuta. Det er nå 20 land i Europa som har gått over til Euro.

Jeg er litt nasjonalistisk mot det å beholde vår egen valuta, men ser også fordelen med å gå over til Euro for oss.

Byråkrati slipper man ikke unna uansett, men det er viktig å jobbe/kjempe mot overbyråkrati. Selv Norge sliter med overbyråkrati (Stat, Kommune, helsesektoren).

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Til de som sier vi må ut av EØS. Bare se på Storbritannia hvor vanskelig det var å forhandle noe handelsavtale med EU, og de fikk en dårligere avtale enn oss som er med i EØS, men også da mindre forpliktelser enn oss.

Endret av DJViking
  • Liker 3
Skrevet
DJViking skrev (3 minutter siden):

Til de som sier vi må ut av EØS. Bare se på Storbritannia hvor vanskelig det var å forhandle noe handelsavtale med EU, og de fikk en dårligere avtale enn oss som er med i EØS, men også da mindre forpliktelser enn oss.

Nå har vel ikke England like mye som Norge og sende til eu? Er de kyniske burde vi være det og. Stram igjen gassen og strømmen.

• Liker 1
Skrevet
DJViking skrev (11 timer siden):

Et samlet Europa er viktig for å kunne konkurrere mot større stormakter som Kina og Russland, men også mot USA.Uten EU ville det vært mye vanskelig for alle landene i Europa å samarbeide.
Det går mye arbeid å forhandle frem 10-15 avtaler for landene seg i mellom, hvis det ikke hadde vært et EU.

Tenk den forhandlingen EU gjør med USA støtt og stadig, hvordan det ville blitt hvis vært land måtte forhandle selv. Små land ville ikke klare å få like gode avtaler med USA som de store landene.

Det er fordelaktig med felles lover og regler - Men det finnes unntak hvor noe er lovt/ulovlig kun i enkelte land.
Jeg er også veldig glad vi har Euro. Når vi reiser rundt i Europa så slipper vi å måtte forholde oss til ørten forskjellige valuta. Det er nå 20 land i Europa som har gått over til Euro.

Jeg er litt nasjonalistisk mot det å beholde vår egen valuta, men ser også fordelen med å gå over til Euro for oss.

Byråkrati slipper man ikke unna uansett, men det er viktig å jobbe/kjempe mot overbyråkrati. Selv Norge sliter med overbyråkrati (Stat, Kommune, helsesektoren).

Med all respekt å melde; EU er ikke hva det var, eller det som var intensjonen bak handelsalliansen. 

Den politiske makten i Norge sitter også bekvemt på stortinget uten ryggrad. Politikerne har et syn på, og en tolkning av av EØS-avtalen, som virkelig burde få nordmenn til å sette seg opp i stolen. På grunn av Jens Stoltenberg sin suksess i utlandet, så tror nå alle politikerne i Norge at det er en sjanse for dem også i utlandet. De kunne jo faktisk ikke hatt en mer feilslått oppfatning av egen viktighet i internasjonal sammenheng. Berth Eide prøver så godt han kan å få innpass i Brussel før han dør, men det ser likevel ikke ut til å bære frukter. 

Euro alene er ikke argument nok til å gjøre EU-medlemskap til et logisk valg, spesielt ikke når du argumenterer for euro som valuta. All valuta er per dags dato digital, du trenger ikke forholde deg til noe annet enn bankkortet ditt. Felles lover og regler får vi gjennom helt andre allianser enn EU, igjen, EU er en handelsallianse hvis formål utelukkende var "fritt marked", punktum. De mangler refleksjon rundt egne rammer og handlingsrom, hvor de i stadig økende grad tillater seg selv et bredere nedslagsfelt – dette er ikke greit.  

• Liker 1
Skrevet
Vollen94 skrev (9 timer siden):

All valuta er per dags dato digital, du trenger ikke forholde deg til noe annet enn bankkortet ditt.

Ikke alle land er så kontantløs som Norge.
Man kan betale med kun kort stort sett overalt i Europa, men kontanter er likevel nødvendig når man reiser.
Leste noe om at i Tyskland er det flere steder med skilt som "Cash-Only".

Da jeg var i Amsterdam for noen år siden så ville ikke Taxi ta kort, og jeg måtte stikke i minibank for å hente ut penger.
Men det har blitt bedre de siste årene. Har ikke hatt behov for kontanter når jeg har reist til Gdansk, Tallinn og Vilnius.

Det er verre med Asia. Du er absolutt nødt å ha litt kontanter. I Sør-Korea kan du kun fylle opp transportkort TMoney med kontanter. Det er mange små restauranter og spesielt gateselgere på markeder som ikke tar kort. I Japan måtte jeg en gang bruke kontanter da betalingsterminalen ikke virket mot mine 2 kredittkort.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
23 hours ago, Vollen94 said:

Det var en annen som sa dette før meg, uten at jeg husker hvem, men hvorfor gå inn i et hus som brenner?

Her ser vi altså hva EU-mostandere baserer seg på, når det ikke er søppel som document eller iNyheter. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DJViking skrev (På 21.11.2025 den 14.03):

Det er galskap å prøve å komme seg ut av EØS, og heldigvis så er det flertall for EØS - avtalen blant folket. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...