Gå til innhold

Linux - Hvilken distro?

Gjest Slettet-l4Gadwj

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 4/16/2026 at 5:10 AM, Svein M said:

En veldig bra distro som bruker debian er MX Linux. Det kan tenkes at en del som bruker Ubuntu eller Ubuntu baserte distroer har lyst å bruke denne.

https://mxlinux.org/

Et annet alternativ er Linux Mint sin variant LMDE som bruker debian.

Kjørte akkurat igjennom 3 varianter av MX LInux basert på Live distro. Erfaringen ut i dra ganske mye testing det er ellers at "nå for tiden" så oppnår man et meget godt inntrykk av hvordan tingene fungerer bare ved å bruke en live demo, og at det ikke er vanlig med de helt store overraskelser ved full installasjon.

Når det gelder problemstillingen "Debian via Ubuntu" eller "original Debian", så er det vel slik at "Debian via Ubuntu" medfører noen endringer. (Som dog i noen grad er tatt vekk hos Linux MInt, etter hva jeg forstår.)

Denne påstanden om at "Debian er komplisert" det må vel være noe som hører historien til. Før i tiden så var det jo gjerne slik at man skulle bruke flere måneder og lese bøker på flere tusen sider, for å skifte distro, men nå kjører så godt som alle sammen "rett ut i fra boksen", ved installasjon. (Sannsynligvis på grunn av at den vanligste hardware er direkte støttet i fra kernel.) 

For min del så synes jeg MX Linux KDE framsto som litt kjedelig og litt "dårligere i bruk" enn "Linux Mint Cinnamon". Men "dårligere i bruk" går da ikke på noe annet enn smak og behag, så det kan da godt tenkes at en annen person kommer til en annen konklusjon. 

MX Linux Xfse, litt i samme gata, men litt bedre etter min smak.

Så testet jeg MX Linux Fluxbox til sist, og du verden, det var litt av en overraskelse. Den har hjempeflott design, og er kjemperask ut i fra et minumum av ram forbruk. Den bruker 1.2 GB ram når den kjører ram resident, og det skulle gi det halve eller litt mindre i ram forbruk ved full instalalsjon. 

Synes at MX Linux Fluxboks er en distro som jeg så absolutt skal gjennomføre en full installasjon av på en "hel PC" når jeg får tid og anledning. (Mulig at det går å få til en full installasjon i fra ekstern SSD, og da kan jeg jo bruke den samme PC, som jeg har med meg nå, ute på en reise i utlandet.) 

Endret av arne22
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her er en video som rangerer distribusjoner i 2026:

Spoiler

Og en rangering av desktop environments også:

Spoiler

KDE, Cinnamon og GNOME på er de tre som vurderes som best.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet
On 4/15/2026 at 11:53 PM, Fibonacci said:

Nå er det ganske lenge siden sist jeg brukte Debian (Edit: Woody var siste), men da var det en veldig bakstreversk distro der absolutt alt måtte settes opp og konfigureres manuelt. Sikkert artig om man hater auto-deteksjon og brukervennlighet, men nå har jeg blitt så gammel at jeg ikke gidder å bruke en dag på å få skjermkortet til å virke.

Som en annen påpekte: Tror du beskriver alle Linux-distroer anno 2002 😁 

Når hundrevis av distroer bruker Debian som basis og bare tweaker litt så kan den ikke være slik du beskriver det lengre. 

Debian var kanskje server-sentrisk en gang men nå er det en glede å bruke som daglig driver på laptop. Litt hazzle med NVIDIA som kommer til å bli bedre nå som de begynner å endre driverne til open source. Mulig noen distroer gjør dette "mer smooth".

23 hours ago, MailMan13 said:

Det har ikke "ooh shiny"-appell ut av boksen, så du hører ikke om den fra distro-hopperene.

Men Debian er der man ender opp når man har lært litt. Når man er ferdig å hoppe, og vil ha noe som følger sine egne no-nonsense regler og bare virker.

På server og container-siden er det sjelden jeg ser man frivillig tar seg bryet med å rote med noe annet enn Debian eller Alpine. Da har man sannsynligvis rotet seg borti noe uergonomisk legacy-greier.

Ja filisofien deres holder seg godt iom det blir brukt både på server, containere og laptop. Personlig er jeg ikke for en masse bloatware ut av boksen, det er en fornuftig baseline. Konservativt og stabilt er en fordel.  Velger man en desktop i tasksel så er man somregel oppe å kjøre. Deretter handler det jo om å installere det man ønsker å ha.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk dette svaret fra Ai om å bruke Debian Stable for gaming, eller om den er for gammel.

Sitat
Debian Stable er ikke for gammel for gaming, men den krever en litt annen tilnærming enn "bleeding-edge"-distribusjoner som Arch eller Fedora. For de fleste spillere fungerer Debian utmerket, spesielt hvis du bruker verktøy som moderniserer de kritiske delene av systemet uten å ofre stabiliteten. 
Her er de viktigste punktene for å få en god spillopplevelse på Debian Stable:

1. Maskinvare og drivere
  • Moderne maskinvare: Hvis du har helt ferske komponenter (utgitt de siste 6 månedene), kan den medfølgende kjernen i Debian Stable være for gammel til å støtte dem optimalt.
  • NVIDIA-brukere: Du bør legge til Debians offisielle repo for "non-free" drivere eller bruke Debian Backports for å få nyere driverversjoner som støtter funksjoner som DLSS og Ray Tracing.
  • AMD/Intel-brukere: Grafikkdriverne (Mesa) er innebygd i systemet. Hvis du trenger nyere ytelsesforbedringer, kan disse også hentes via Backports. 

2. Slik omgår du "gamle" pakker
Du trenger ikke oppdatere hele operativsystemet for å få de nyeste spillene til å kjøre:
  • Steam: Steam-klienten oppdaterer seg selv og inkluderer sine egne versjoner av Proton, som sørger for kompatibilitet med nye Windows-spill uavhengig av systemets alder.
  • Flatpak: Ved å installere spill og apper via Flatpak får du de nyeste versjonene av programmene og grafikkbibliotekene (Mesa) isolert fra den eldre basen i Debian Stable.
  • Backports: Gir deg tilgang til nyere versjoner av Linux-kjernen og viktige drivere direkte fra Debian-miljøet.

Det er ser ut som Debian Stable kan være greit.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)
50 minutes ago, Svein M said:

Jeg fikk dette svaret fra Ai om å bruke Debian Stable for gaming, eller om den er for gammel.

Det er ser ut som Debian Stable kan være greit.

Like greit å bruke noe som kommer prekonfigurert med all software, drivere og ekstra pakker som optimaliserer gaming, samtidig som du får en ferskere kernel uten å tukle med å manuelt installere.

Fks Bazzite, Nobara eller CachyOS ( her har man en bredt utvalg, alt fra rolling release til bleeding edge, men det er ganske valgfritt i CachyOS om man vil oppdatere kernel )

Endret av vortex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...