Anders81 Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 (endret) Jeg har kjøpt meg en ny 160 gig WDC harddisk (det eneste som jeg ikke har oppgradert), men vil gjerne ha innholdet fra den gamle 30 gig'en over på den nye harddisken. Jeg har hørt at man skal sette den ene på "slave" og den andre på "master", men kan jeg bare installere Windows på den nye og senere "kopiere" filer over fra den gamle harddisken? EDIT: Er det noen måte å bare kopiere alt innholdet fra den gamle over på den nye? Jeg finner ikke Win XP CD'n min.. Endret 16. januar 2004 av Anders81
Windoge Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 (endret) Uhm... Du må nok installere Windows på den nye på vanelig måte da. Edit: Er forresten fordi at Windows mappa lar seg ikke kopiere til en anen hardisk i mens den er i bruk. Og den er i bruk så lenge du har pcen på. Endret 16. januar 2004 av ^Th0mas^
melbamix Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 funker ikke ghost da? lage image, slette windows, sette den nye som master og legg det inn igjen. mulig du må bruke pq magic etterpå. er ikke sikker. men tror da det skal funke..
Snorre123 Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 Edit: Er forresten fordi at Windows mappa lar seg ikke kopiere til en anen hardisk i mens den er i bruk. Og den er i bruk så lenge du har pcen på. Feil
Hårek Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 (endret) Norton Ghost, Drive Image og lignende programmer er det som brukes til slikt. Edit: Jeg mener det er riktig som ^Th0mas^ skriver, så kanskje Snorre123 kan utdype sin mening litt? Endret 16. januar 2004 av hårek
Windoge Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 Var værtfall min erfaring når det gjaldt flytting og sletting mens man er i Windows.
Snorre123 Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 Var værtfall min erfaring når det gjaldt flytting og sletting mens man er i Windows. Forskjell på flytting/sletting og kopiering. Og i tillegg er ikke det at pc' er på det samme som at pc'en er inne i Windows.
krister461 Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 Norton ghost funker glimrende... bare å boote opp på 30gb'en, si at du vil kopiere den over til 160 gb'en...og deretter boote opp 160 gb'en...(da må du gjerne sette 160 gb'en som master)... ghost vil da fucke opp alle partisjoner du har på 160 gb'en, så da kan det være lurt å bruke f.eks. partition magic for å lage nye partisjoner på den om du ønsker det! vh krister
Hårek Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 Ghost kan da fint kopiere en partisjon uten å påvirke eventuelle andre partisjoner på disken. Så PM er unødvendig.
Anders81 Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Skrevet 16. januar 2004 (endret) Skal prøve Norton Ghost da Kan jeg da slippe med å ha én harddisk? Har ikke ekstra 6-pin strømgreie til harddisken. Er en total newbie med harddisker, så jeg aner ikke hva en partisjon er.. Err, har forresten ikke floppy på denne maskinen, kan jeg fortsatt bruke Ghost? (I forhold til sånn oppstartsidiskett) finnes det andre programmer som ikke trenger floppy? Endret 16. januar 2004 av Anders81
Insanity Skrevet 16. januar 2004 Skrevet 16. januar 2004 Drive Image gjør samme nytten som Norton Ghost. Trenger ikke boot disk til det.
krister461 Skrevet 17. januar 2004 Skrevet 17. januar 2004 norton fucket ihvertfall opp partisjonene mine...men kanskje jeg har en gammel versjon... du kan fint kjøre ghost uten floppy... du må ha begge diskene i når du kopierer, men etter det klarer du deg fint med en... vh krister
Simen1 Skrevet 17. januar 2004 Skrevet 17. januar 2004 Jeg er enig med de fleste her om at norton ghost / driveimage er bra til å kopiere alt over med. (f.eks fra en oppstartbar CD). Du må altså ha både CD-rom, og de to harddiskene tilkoblet når du gjør dette. Siden det alltid er 2 ATA-kabler med uttak for 2 disker på hver så skal det ikke være noe problem med å ha nok ATA-kabler. Men du må ha strømkabler til alle disse. Når du har kopiert over alt fra 30GB'en til 160GB'en og starter windows så vil ikke windows kjenne igjen PC'n (fordi du har oppgradert alt) så da må du avinnstallere drivere til en drøss med enheter (alle merket med rødt merke i enhetsbehandling) og så innstallere drivere til det nye hovedkortet, skjermkortet osv.
Anders81 Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Skrevet 17. januar 2004 Hmm, jeg har nå brukt Norton Ghost (trengte ingen floppy, 2003 versjon, spurte aldri etter en) og det gikk fint å kjøre over all data, men når jeg starter maskinen med den nye satt på master (istedetfor slave) og den gamle koblet ut, bruker den først lang tid på å starte opp (stopper opp to steder i 2-3 min) så kommer det en melding om at den ikke greide å starte windows, sett inn en oppstartsdiskett.. Hva gjør jeg nå?
Simen1 Skrevet 17. januar 2004 Skrevet 17. januar 2004 Bare for å høre om jeg har forstått rett: * Du har nå laget en kopi av 30GB'en over på 160GB'en. * Ingen av diskene har hadd en windows-versjon som er _innstallert_ på den nye maskina di. * 30GB'en sto i gammelmaskina di med innstallert windows der. I så fall er det nok bare drivere og slikt som føkker det til. Det er ikke alltid det går å flytte over en ferdig innstallert windowsversjon over til en ny PC uten problemer. Du har tydeligvis vært litt uheldig. Det beste er nok å få tak i en windows-CD og innstallere alt på nytt fra grunnen av. Brukerfiler (dokumenter, musikk, filmer etc) kan du kopiere over etterpå.
Hårek Skrevet 17. januar 2004 Skrevet 17. januar 2004 Jeg oppfattet det slik at Anders81 bare har byttet disk på en maskin? Men hvis maskinen også er byttet så bør man ta en Repair Install oppå den gamle installasjonen, da slipper man å installere alt på nytt.
Anders81 Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Skrevet 17. januar 2004 *Jeg har 1 maskin, 1 gammel og 1 ny harddisk *Jeg brukte Norton Ghost til å kopiere innholdet fra den gamle over på den nye *Jeg fjernet den gamle (midlertidig, koblet den ut), satte den nye på "master" og startet maskinen *Fikk feilmelding da den skulle laste den kopierte Windows versjonen. *All maskinvare (med unntak av den nye harddisken da) er identisk, da det er den samme maskinvaren, jeg har kun oppdatert en harddisk. *Jeg vil helst ha full kopi av den gamle over på den nye, jeg har blant annet lastet ned AO m/Shadowlands som er på 2,7gig (lovlig, betalte for det), og dette programmet har sikkert lagt filer i system folderen så en copy av AO folderen vil ikke gå. Altså må *alt* kopieres. Hvordan kan jeg kjøre en "repair install"? Jeg kan ikke starte opp Windows med den nye som master, og hvis jeg kjører den gamle som master vil vel repair installen "repaire" den installen på den gamle hd'en og ikke den nye? Noen måte jeg kan fikse det på?
Superslask Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 dette minner meg om den personnen som sitter nesten rett ved siden av meg her på subnett....du er vel ikke den personen? uansett, IKE bruk PartisionMagic....noe bedre til å ødelegge harddisker er bare slegge
Hårek Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 Hvordan har du kopiert, har du brukt Partition to Image, eller hva? Les guide til Ghost her: http://ghost.radified.com/ Repair Install utføres med å boote fra XP CD, ikke fra HD. Men du skal ikke ha behov for dette, problemet er sikkert i måten du bruker Ghost.
Piggsvinet Skrevet 18. januar 2004 Skrevet 18. januar 2004 Den nye disken du har setter du på master (det er 3 forskjellige cable celect, slave master du velger mester med en jumper) også setter du den gamle disken din på slave, så innstalerer du windows linux etc på den nye disken, når du har gjort det så kopierer du de gamle filene over på den nye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå