Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Datter (14) med ADHD; utfordringer om morgene


Gjest 0d7e5...59a

Anbefalte innlegg

Gjest 0d7e5...59a

Jeg har en datter på 14 som fikk diagnosen ADHD for 3 måneder siden. Hun går på 50mg Ritalin.

Vår største kamp er morgenene. Hun står aldri opp når hun sier hun skal og er utrolig gretten. Hun har mye fravær på skolen, spesielt rundt dette med forsenkomming. Det er til og med vanskelig for oss å få i henne medisinene sine.

Nylig har hun begynt på Melatonin (4mg tror jeg) for å få roen til å sove. Problemet er at hun syntes det er vanskelig å løsrive seg fra telefonen når hun skal legge seg. Ikke nødvendigvis for å snappe eller sende meldinger men mer FOMO når det dukker opp noe nytt fra SOME. Vi har prøvd skjermtid men hun klikker ekstremt og dette er en kamp jeg og mor ikke klarer å stå i.

Vi ser helt klart en relasjon mellom søvn og tilstand dagen etter men det er dette med å finne roen.

Har noen tips som vi kan prøve for å få til en god rutine om morgenen?

Anonymous poster hash: 0d7e5...59a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje er det en idé å lage et slags belønningssystem sammen med henne. 

Det er noen få mål hvis jeg forstår det riktig. F.eks
- Legge bort telefonen 30 minutter etter leggetid (f.eks. i gangen nær døren hennes). (Bli enige om hvilken klokke som viser riktig tid eller bruk vekkerklokke/timer.)
- Å komme seg ut av sengen klokken xx:xx om morgenen.
- ?

Kanskje du kan avtale at hun får en liten belønning en eller to ganger hvis hun gjør det 3 eller 5 (skole)dager på rad. (som også kan være: onsdag torsdag fredag mandag tirsdag).

Og en større belønning hvis hun kan holde det oppe i f.eks 10 dager på rad (det er 2 uker). Kanskje en ny belønning hvis hun gjør det lenger, f.eks. fire uker (Det er 20 dager).

Prøv helst ett mål først og hvis det går bra, legg til et nytt mål. Alle mål samtidig kan bli for mye.
Hvis man vil lære å sjonglere, starter man med 1 ball, ikke med 5 baller samtidig.

Du/dere sammen kan lage noe på datamaskinen og skrive det ut eller lage noe selv og henge det på veggen.
Med målet og 'regler' og at hun kan skrive ned datoene eller fargen i boksene eller noe annet, på dager det gikk bra.

Prøv å være veldig spesifikk. Ved å avtale når hun må gjøre noe, nøyaktig hva og hvor.
Ikke "legg telefonen borte", men hvor hun skal legge telefonen. Ikke «litt etter leggetid» men 10 minutter, 15 minutter eller 30 minutter etter leggetid.

Prøv å finne belønninger som er rimelige. Det handler ikke om penger. Men belønninger som betyr noe i hjertet hennes. Prøv å unngå ting som er avhengighetsskapende (penger, usunn mat, hun er for ung til alkohol, gaming osv). Kanskje det er en belønning å dra et sted, noe for rommet hennes, overraskelsesgave, "luksus frukt" (f.eks mango) hvis dere vanligvis ikke har det, noe til håret hennes, en spesiell te for henne å drikke, å gjøre noe sammen  (lage mat sammen?). Jeg bare sier noe. Jeg kjenner henne ikke, så det er vanskelig å gi eksempler som passer henne.

Men igjen, ikke gjør det dyrt. Det handler ikke om penger, det handler om å belønne henne, at hun har noe å se frem til og gjøre en innsats for. Hvis du gjør det dyrt, vil hun få feil inntrykk og vil kreve det samme i andre situasjoner. 

Ikke vær for streng, hvis det ikke er helt perfekt, men du merker at hun gjør sitt beste, kan du godkjenne det. Som motivasjon for henne også. Prøv å være motiverende hver dag og ikke si for mange negative ting som "du gjør det ikke (bra)" eller "Hvis du ikke gjør det, da..." Men heller: "Prøv igjen i morgen, du klarer det!" "Jeg ser at du gjør ditt beste, fortsett med det". Osv.

Husk at hun er 14 år. Det kommer ikke av seg selv. Hun gjør det ikke perfekt med en gang. Det er noe hun må lære. Gi henne tid og rom til å lære. Motiver henne, støtt henne, oppmuntre henne. 

Hvis dette ikke fungerer med henne, ikke vær sint på deg selv eller henne, men prøv noe annet. Det som fungerer bra med én person, fungerer kanskje ikke med en annen. Det kan være vanskelig. Men dette er noe du kan prøve.

Lykke til.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Vi har vært igjennom samme kamp med vår sønn på 13 år. Enormt med fravær, i all hovedsakelig fordi han ikke gidder å stå opp om morgenen etter vi voksne har dratt på jobb.

Nå siden februar har alt vært mye bedre og han har kun en dag fravær i denne perioden.

Tiltak vi gjorde var

- ingen telefon på rommet etter klokken 22 (leggetid)

- 35 kroner dagen, totalt 175 i ukelønn, utbetalt hver fredag forutsatt at han ikke har noe fravær og at medisin er tatt om morgenen den uken 

- en dag fravær = en uke uten spilling på konsoll/pc 

Første uken uten tlf var en kamp. Stygt i munnen, konstant sur osv, men etter første uken så er han innforstått med at slik er reglene. Nå får han nok søvn og han er i langt bedre humør om dagene.

Vi prøvde tidligere med andre type belønninger. For eksempel, ingen fravær resten av skoleåret så får du ny tlf. Men han klarer ikke å fokusere på en belønning som er så langt frem i tid. Han bryr seg absolutt ikke om eiendeler, så finner ikke noe motivasjon i nye ting/klær osv. Nå er det enklere å skryte av han tirsdag og minne ham på at det er bare tre dager igjen så får han penger denne uken også. Gjør en det hver dag så går det i vårt tilfelle overraskende bra.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har aspergers syndrom og har endel erfaring med barn/unge med bl.a. ADHD. Lillesøsteren min har ADHD og jeg har jobbet endel år i barnehage med ansvar for barna med "annerledesheter", også ADHD. 

For lillesøsteren min hjalp det stort å ta 3×anbefalt dose med trantabletter. Dette har også hjulpet meg. Mange med nevropsykologiske utviklingsforstyrrelset har stor nytte av å ta høye doser med omega-3. Selv blir jeg roligere og lillesøsteren min gikk opp 2-3 karakterer i alle fag på ungdomsskolen. Samt gikk fra å være dyslektisk og hate å lese til å lese Shakespeare på engelsk. 

Klare og tydelige regler med konsekvenser og belønning. Vær ærlig og si hva konsekvensene og resultatene av div oppførsel og handlinger har, både nå og senere i livet. Det er lettere å legge seg til gode vaner og hensynsfull oppførsel når man er ung og hjernen fortsatt er i vekst (frem til ca 25-års alder), enn senere i livet. Vær ærlig! Både på godt og vondt. Når man er dønn ærlig med barn og unge, får man deres respekt og vilje til å høre etter og følge råd fra voksne. Det forutsetter at man legger vekk eget ego i situasjonen og er saklig og nøytral. Ikke noe "fordi jeg sier det", alt må ha en god grunn. 

Folk med ADHD har veldig godt av faste rutiner på alt man MÅ gjøre. Og jo fortere man får unna MÅ-tingene, jo fortere får man fri og kan gjøre det man har lyst til. Dette er argumenter som etter min erfaring fungerer godt på barn og unge med ADHD og konsentrasjonsvansker. Bli fort og grundig ferdig med MÅ-ting, og få enda mer tid til GØY-ting. Og veldig viktig å forstå at hastverk er lastverk, og ofte leder til at man må gjøre ting på nytt. Det hjelper også å gjøre MÅ-tingene litt morsomme. 

Håper dere finner ut av det og finner rutiner som passe henne og familien som en helhet. Husk også at det er masete for dere å forholde dere til en med ADHD, men hun går rundt og forholder seg til sitt eget mas i sitt eget hode 24/7 😮‍💨 Masse lykke til! 🍀😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...